کد خبر: 17442
A

«پوکی استخوان» در مردها مرگبارتر از زنان است

به گفته محققان، مردها بیشتر از زنان پس از تحمل رنج شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان می‌میرند.

«پوکی استخوان» در مردها مرگبارتر از زنان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در بیماری پوکی استخوان، استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند. بیش از ۴۴ میلیون امریکایی دچار این بیماری‌اند و رد پای این بیماری سالانه در حدود ۲ میلیون از شکستگی‌ها دیده می‌شود. علاوه بر این پزشکان گزارش داده‌اند که زنان بیشتر از مردان دچار شکستگی استخوان ناشی از این بیماری می‌شوند. با این حال، گویا مرگ ومیر ناشی از آن، مردان را بیش از زنان درگیر می‌کند.

 دکتر «آلن ژانگ»، نویسنده یک تحقیق تازه در این زمینه گفت: «اگرچه در مقایسه با مردان، زنان بیشتر دچار شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان می‌شوند اما آسیب آن مردها را بیشتر از زنان در معرض خطر مرگ و میر قرار می‌دهد».
او جراح و استادیار اورتوپدی در دانشگاه کالیفرنیای سان‌فرانسیسکو است. گروه تحقیقاتی برای انجام مطالعه خود اطلاعات بیش از یک میلیون امریکایی ۶۵ ساله و بالاتر مبتلا به پوکی استخوان را بررسی کردند که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی دچار شکستگی شده بودند. ۸۷ درصد از این بیماران زن بودند.
مطالعه مشخص کرد که میزان مرگ و میر پس از یک سال از رخداد شکستگی تقریباً ۱۹ درصد برای مردان و ۱۳ درصد برای زنان ثبت شده بود. شکستگی مچ پا تنها استثنائی بود که هم در مردان و هم در زنان، مقدار مشابهی را (در حدود کمی بیشتر از ۸ درصد) نشان می‌داد.
بر اساس یافته‌های این تحقیق، زنان ۵ برابر بیشتر از مردان احتمال دارد دچار شکستگی اولیه ناشی از پوکی استخوان شوند اما هنوز احتمال پایینی از خطر شکستگی بعدی، ۳ سال پس از شکستگی اول برای آنها وجود داشت.  مردانی که برای درمان شکستگی اولیه نیاز به جراحی پیدا کرده بودند، بر عکس زنان با احتمال بالایی از خطر شکستگی بعدی، ۳ سال پس از شکستگی اول رویارو بودند.
این تحقیقات همچنین نشان داده است که فقط یک استثنا در این زمنه وجود داشته و آن هم احتمال مساوی شکستگی‌های حاصل از فشار ستون فقرات در هر دوی زنان و مردان مبتلا به پوکی استخوان بوده است.

منبع: سلامت آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر