کد خبر: 17908
A

عوامل شیوع بیماری سرطان در ایران چیست؟

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه شیوع سرطان در ایران طی سال‌های اخیر ۳ برابر کشورهای دنیا گزارش شده، عدم رعایت برخی نکات ایمنی و پرهیزهای ساده را از جمله موارد مهمی دانست که باعث شده برخی افراد سلامت خود را به خطر اندازند و در نتیجه احتمال ابتلایشان به سرطان افزایش یابد.

عوامل شیوع بیماری سرطان در ایران چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر عین اله ولی زاده اظهار کرد: در  همه جای دنیا سیگار و مواد مخدر عامل مهم سرطان ریه دانسته شده و بویژه قلیان را یکی از خطرناک ترین عوامل سرطان زا می دانند، اما بسیاری از ایرانی ها به رغم آگاهی از چنین مواردی، همچنان در حال استعمال این مواد هستند و حتی از قلیان به صورت خانوادگی استفاده می کنند و هنوز هیچ اقدام موثر و تدابیری برای فرهنگ سازی خانواده ها و تعطیلی قهوه خانه ها صورت نگرفته است.

این متخصص تغذیه مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه اغلب برنج های خارجی وارد شده به کشور که توسط شرکت های ایرانی با برندهای معروف بسته بندی می شوند، از نظر بهداشت و سلامت به پای برنج های مرغوب ایرانی نمی رسند گفت: میزان فلزات سنگین سمی و سرطان زا همچون ارسنیک در این نوع برنج ها بالاست، اما مردم ایران با تهییج و تبلیغات نادرست رسانه ای برای خرید این نوع برنج ها هزینه ای بیش از برنج های ایرانی می پردازند، بدون آنکه بدانند این برنج های خارجی ممکن است بار آلودگی شیمیایی بالایی داشته باشند.

دکتر ولی زاده با تاکید بر اینکه اغلب چای های خارجی معطر نیز دارای اسانس های شیمیایی هستند اضافه کرد: بیشتر مردم به عشق قرعه کشی و برنده شدن جایزه ای به سمت چای های خارجی با قیمت های گزاف رفته اند و بر همین اساس هم به مرور، ذایقه شان به رنگ و عطر سنتزی این چای ها که از عوامل زمینه ساز بروز بیماری های سرطانی است عادت کرده و مدت هاست که چای ایرانی از سبد کالای خانواده ها حذف شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: برخی از مواد افزودنی به سوسیس و کالباس که از ترکیبات انواع پیتزاها هستند، بیشترین سهم را در ابتلای افراد به انواع سرطان دستگاه گوارش به خود اختصاص داده اند اما متاسفانه، شیک ترین مغازه ها، پیتزا فروشی و فست فودی شده اند و امروزه این قبیل از خوردنی ها، در گروه غذاهای با کلاس دسته بندی می شوند.

او با اشاره به اینکه سرخ کردن، روش طبخ نامطلوبی برای تهیه غذاهای خانگی و رستورانی است گفت: اغلب غذاهای سرخ شده دارای فاکتورهای سرطان زا هستند، اما اغلب خانواده ها با خیال راحت سیب زمینی و کتلت و شنیتسل و سوسیس و کالباس و انواع ناگت ها را سرخ می کنند و می خورند بدون آنکه کمترین توجهی به هشدارهای متخصصان داشته باشند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: چاقی، اضافه وزن، کم تحرکی و خوردن غذاهای پرچرب از جمله عواملی هستند که می توانند با ابتلای فرد به بیماری کبد چرب زمینه بروز بیماری های قلبی- عروقی، انواع سکته ها و سرطان کبد را افزایش دهند، اما اکثر مردم در پرخوری و پر خوابی و کم تحرکی گوی سبقت را از هم ربوده اند. استرس های روانی نیز از جمله عوامل اصلی سرطان و بیماری های روانی به شمار می‌روند.

وی افزود: توصیه همیشگی متخصصان علوم غذایی به خانواده ها این بوده که نان های کپک زده را به دوره گردها ندهند چون این نان ها سرشار از سم آفلا توکسین هستند و در صورتی که دام از آن تغذیه کند این سم وارد شیر و گوشتش می شود و استفاده مستمر از فراورده های دامی آلوده به این سم، از عوامل ابتلا به سرطان خون به شمار می‌رود با این حال، هنوز این دوره گردها ساماندهی نشده اند و افراد هم طبق روال گذشته نان های خشک و کپک زده شان را به این افراد می دهند.

ولی‌زاده خاطر نشان کرد: اگر افراد در طول زندگی شان به هشدارها و توصیه های کارشناسان و متخصصان جهت حفظ سلامت شان توجه کنند، تا حد چشمگیری از آمار ابتلای افراد جامعه به انواع بیماری های صعب العلاج و سرطان کاسته خواهد شد. 

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر