کد خبر: 19848
A
عضو کمیته شورای سلامت دهان:

ایرانیان هرثانیه یک دندان از دست می‌دهند

عضو کمیته شورای سلامت دهان گفت: بر اساس نتایج تحقیقاتی که تاکنون در کشور انجام شده است، ایرانی ها هر ثانیه تقریبا یک دندان، روزانه بیش از 86 هزار دندان و سالانه 30 میلیون دندان از دست می دهند.

ایرانیان هرثانیه یک دندان از دست می‌دهند

 

به گزارش پایگاه خبری تحیلیلی دیده بان ایران،دکتر مهدی سروش روز چهارشنبه در همایش 2روزه مسئولان آموزش دوره سلامت دهان شرق کشور بدون اشاره به علت این امر، افزود: با بررسی هایی انجام شده نیمی از 30 میلیون دندان سالانه، توسط دندانپزشکان کشیده می شود و سرنوشت بقیه مشخص نیست. 

به گفته وی رشته بهداشت دهان و دندان از اوایل قرن بیستم در کنار رشته دندانپزشکی و ماموریت های بهداشتی مطرح شد، از سال 1344، رشته بهداشت کار دهان و دندان در دانشگاه تهران راه اندازی شد و تا سال 60 که در مجلس قانون بهداشت کاران تصویب شد هیچ تشابه اسمی نداشت. 
وی بیان کرد: سال 1360 در کشور تعداد دندانپزشکان کم بود، در اغلب نقاط پوشش خدمات دندانپزشکی کم یا نبود در این مدت تعداد دانشکده های دندانپزشکی پنج واحد و پذیرش سالانه دانشجوی دندانپزشکی 250 نفر بود و هزار و 600 داندانپزشک تنها در در پنج شهر بزرگ کشور خدمت می کردند. 
وی عنوان کرد: در آن سال ها جمعیت روستایی کشور زیاد بود اما در حال حاضر به دلیل توسعه زندگی شهرنشینی و برخی عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کمتر از 29 درصد جمعیت کشور روستایی هستند، نسبت جمعیت روستای در حال کاهش و تعداد جمعیت شهری در حال افزایش است. 
به گزارش ایرنا، سروش اظهار کرد: تعداد فارغ التحصیلان دندانپزشکی سالانه به 2 هزار نفر رسیده است که با مدیریت این افراد می توان تمام نقاط روستایی محروم را حداقل برای 2 سال پوشش داد. 
وی یادآور شد: 23 فروردین 1360 قانون تربیت بهداشت کار دهان و دندان برای گسترش خدمات بهداشتی درمانی در روستاها تصویب شد و به پیشنهاد جامعه اسلامی دندانپزشکان و تصویب هیات دولت این روز به عنوان روز دندانپزشکی نامگذاری شد. 

** جمعیت دندانپزشک کشور سال 1400 به مرز 50 هزار نفر می رسد 
وی افزود: تیر ماه 1366 ماده واحده قانون الحاق بهداشت کاران دهان و دندان دانشگاه ها به بهداشت کاران وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصویب شد که از آن زمان به بعد بهداشت کار دهان و دندان به پرستاری دندانپزشکی تغییر عنوان داد و اغلب جایگاه های بهداشتی و پیشگری خود را از نظام سلامت از دست داد. 
عضو کمیته شورای سلامت دهان یادآور شد: در حال حاضر بر خلاف دهه 60 به اندازه کافی دندانپزشک در کشور وجود دارد و در تمام استان ها یک یا چند دانشکده دندانپزشکی وجود دارد تنها نیازمند مدیریت دندانپزشکان هستیم. 
سروش جمعیت دندانپزشکان کشور را 33 هزار نفر ذکر کرد و یادآور شد: این تعداد تا سال 1400 هجری شمسی به مرز 50 هزار نفر می رسد. 
همچنین عضو کمیته کشوری برنامه تکنسین سلامت دهان امروز در این همایش گفت، در چهار سال اخیر و با اجرای طرح تحول نظام سلامت با اقداماتی که توسط وزارت بهداشت، دفتر سلامت دهان و سایر دستگاه ها انجام شد، شاهد تحول بسیار خوبی در حوزه دندانپزشکی و سلامت دهان در کشور هستیم. 
غلامرضا حیدری افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه های زیادی در حوزه دندانپزشکی و سلامت دهان انجام داده است و در حال حاضر 68 دانشکده دندانپزشکی در کشور فعالیت دارد، 
در این همایش حدود 30 نفر از مسئولان آموزش دوره سلامت دهان و دندان شرق کشور از خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و تعدادی از نمایندگان وزارت بهداشت حضور دارند.-ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر