کد خبر: 21512
A

پرفیوژن؛ ناشناخته اما زندگی بخش

پرفیوژن و پرفیوژنیست واژه‌هایی ناآشنا هستند که شاید بسیاری از ما تا به حال آنها را نشنیده باشیم؛ اما پرفیوژنیست‌ها در موفقیت عمل جراحی بیمارانی که از مشکلات قلبی و عروقی و ریوی رنج می‌برند، نقش مهمی دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،دکتر آمنه قنبری در توضیح کلمه پرفیوژن- perfusion -می‌گوید: پرفیوژن به عبارت ساده، معنای برقراری جریان خون اکسیژنه و انتقال آن با شرایط مطلوب به بافت‌ها و ارگان‌های حیاتی بدن در هنگام اعمال جراحی قلب، ریه و عروق است.

نایب رئیس انجمن تکنولوژی گردش خون برون پیکری ایران در ادامه با اشاره به وظایف یک پرفیوژنیست می‌گوید: پرفیوژنیست فردی کاملاً آموزش دیده در تیم درمان است که به‌عنوان یک کاربر با ماشین قلب و ریه مصنوعی کار می کند.

 این ماشین وسیله‌ای کاملاً تخصصی برای برقراری گردش خون در خارج از بدن بیمار است که با حمایت از سیستم قلبی – عروقی و تنفسی بیمار، شرایط را برای اجرای اعمال جراحی پیشرفته روی قلب و داخل حفره قلب فراهم می‌کند.

 وظیفه اصلی یک پرفیوژنیست حفظ تعادل فیزیولوژیک و کنترل نیازهای متابولیک بیمار است.

در واقع مشکلات بیماران با سنین مختلف، از دوران نوزادی تا بزرگسالی که در حیطه‌های متفاوت بر عملکرد قلب و ریه اثر می‌گذارند، می‌توان به کمک دستگاه گردش خون برون پیکری و با حضور پرفیوژنیست اداره کرد.

وی در ادامه اظهار می‌کند: پرفیوژنیست‌ها افرادی هستند که برای کار در شرایط بسیار پراسترس و تصمیم‌گیری در موقعیت‌های خطیر و فشرده که در زمان بسیار کوتاه، شرایط برای تصمیم‌گیری پیچیده و گاه مداخلات پیشرفته و بحرانی ضرورت پیدا می‌کند، آموزش دیده‌اند.

آنها با سایر افراد تیم درمانی مانند جراح قلب، بیهوشی، پرستار آی‌ سی‌ یو، متخصصان مختلفی مانند متخصص قلب، مراقبت ویژه و... و همچنین تکنسین‌های اتاق عمل تعامل نزدیک دارند.

دکتر قنبری خاطرنشان می‌کند: حضور پرفیوژنیست در کنار کادر درمان بیمارانی با انواع اختلالات حاد تنفسی مانند آنفلوانزای کشنده پرندگان، عوارض ریوی ناشی از انفجار، غرق شدگی، خفه شدگی‌ها، مسمومیت‌های شیمیایی و دارویی، اجرای پروسیجرهای شیمی درمانی، حوادث جاده‌ای، ناهنجاری‌های مختلف در نوزادان و کودکان، سوختگی‌ها، شوک‌های مختلف ناشی از اختلال عملکرد قلب یا عفونت‌ها و... لازم خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن تکنولوژی گردش خون برون پیکری ایران در خاتمه می‌گوید: امروزه این رشته به یک رشته بسیار ارزشمند و وسیع با پیچیدگی‌های فراوان و دقت‌ها و ملاحظات ویژه در مقاطع بالای دانشگاهی تبدیل شده است.-روزنامه ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر