کد خبر: 21725
A

ایجاد فضای مناسب در حوزه سلامت جهت گسترش همکاری های مشترک ایران و سایر کشورها

وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف ما از دیدار و ملاقات با وزرای بهداشت عضو سازمان بهداشت جهانی، توسعه و تقویت روابط دو جانبه است، افزود: بسیاری از کشورها، علاقه مند به توسعه روابط خود با ایران در حوزه اقتصاد سلامت مانند دارو و تجهیزات پزشکی هستند.

ایجاد فضای مناسب در حوزه سلامت جهت گسترش همکاری های مشترک ایران و سایر کشورها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر سید حسن هاشمی، ظهر امروز در حاشیه سومین روز هفتادمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو، اظهار داشت: در این سفر با وزرای بهداشت کشورهای اوروگوئه، ترکیه، الجزایر، روسیه، تایلند، برزیل، ایتالیا، عراق، برزیل، انگلیس، قزاقستان و پاکستان ملاقات داشتیم که در برخی از این دیدارها، تفاهم نامه های همکاری امضا شد و در برخی دیگر نیز برنامه های دراز مدتی تعریف شد که مقرر شد گزارش های فعالیت های انجام شده به وزرای بهداشت دو کشور اطلاع داده شود تا بتوانیم در تهران یا کشور مقابل، تصمیمات یا تواقفاتی را داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه فضای بسیار مناسبی برای توسعه همکاری های مشترک حوزه سلامت ایران و سایر کشورها ایجاد شده است، افزود: هر کشوری دانش، توانمندی ها و تجاربی دارد و آشنایی با آن می تواند برای اقتصاد، ارتقای سلامت و بهداشت کشورها و ملت ها مفید باشد.

هاشمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با قوت و قدرت، مسیر تعامل با کشورهای دنیا را دنبال خواهد کرد و تجربیات خود را به سایر کشورها نیز انتقال می دهد.

هفتادمین مجمع جهانی بهداشت با حضور ۱۹۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی از اول تا دهم خرداد در ژنو در حال برگزاری است و وزیر بهداشت به همراه هیاتی بلند پایه از ایران نیز در این مجمع، حضور یافته اند.

 

روز پرکار وزیر بهداشت در مجمع جهانی بهداشت در ژنو

وزیر بهداشت، امروز در حاشیه برگزاری هفتادمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو، با برحی از همتایان خود و مدیر کل منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی(EMRO) دیدار و گفتگو کرد.

دکتر هاشمی ابتدا در دیدار خود با خانم عدیله حمود وزیر بهداشت عراق، تفاهم نامه ای را برای گسترش همکاری های مشترک حوزه سلامت بین دو کشور امضا کرد.

وزیر بهداشت با دکتر فکری، مدیر کل منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی(EMRO) نیز ملاقات کرد و دکتر فکری در این دیدار، با اشاره به اقدامات مهم انجام شده در ایران در حوزه سلامت، از کشورمان خواست تا با توجه به تجربیات ارزشمند خود در زمینه بیماری های غیرواگیر، با سایر کشورهای منطقه نیز همکاری داشته باشد.

دیدار با وزیر بهداشت تایلند نیز برنامه دیگر دکتر هاشمی در سفر به ژنو بود که در این دیدار دو طرف بر تقویت روابط دو کشور در حوزه سلامت در زمینه های مختلف بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی تاکید کردند.

دکتر رجب آکداغ، وزیر بهداشت ترکیه که همکاری زیادی در طراحی طرح تحول سلامت داشته نیز در دیدار با دکتر هاشمی، از سرعت اجرای این طرح در کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: ترکیه همچنان از ادامه همکاری با ایران در حوزه های مختلف به ویژه توسعه زیرساخت های سلامت، استقبال می کند و آماده همکاری های بیشتر است.

دکتر هاشمی همچنین در دیدار با خانم ورونیکا اسکوارتسوا وزیر بهداشت روسیه، ضمن تاکید بر گسترش و تقویت همکاری های دو کشور در حوزه سلامت، از همتای روسی خود خواست تا ثبت و صادرات داروهای ساخت ایران به روسیه که تفاهم آن امضا شده بود، سرعت بیشتری بگیرد و برای عملیاتی کردن توافقات انجام شده دو کشور، کارگروه مشترکی از دو کشور تشکیل شود.

ملاقات با عبدالمالک ابوضیاف، وزیر بهداشت الجزایر، از دیگر برنامه های وزیر بهداشت در سومین روز سفر خود به ژنو بود که طرف الجزایری با بیان اینکه از تجربه ایران در زمینه پزشکی، بهداشت و صنایع داروسازی مطلع هستیم، آز علاقه و آمادگی الجزایر برای توسعه روابط در حوزه سلامت و بهره مندی از دانش و توان ایران در این حوزه سخن گفت. دکتر هاشمی نیز به سفر خود به الجزایر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایران آماده است تا در حوزه های بهداشت، درمان، دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی، پیوند، پزشکی هسته ای و سایر زمینه ها، به الجزایر کمک کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر