کد خبر: 22234
A

خطر بروز بیماری‌های چشمی در جوانان مبتلا به دیابت

به گفته محققان، جوانانی که دچار بیماری دیابت نوع ۲ باشند احتمالا بیشتر هم در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با بینایی و چشم قرار دارند.

خطر بروز بیماری‌های چشمی در جوانان مبتلا به دیابت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محققان گفته‌اند رتینوپاتی دیابتیک، یکی از عوارض جانبی دیابت به شمار می‌رود و معمولا تا ۸۰ درصد از مبتلایان به دیابتی را دچار می‌کند که ۲۰ سال یا بیشتر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند.
این بیماری یکی از رایج‌ترین امراض چشمی است و هنگامی رخ می‌دهد که تغییراتی در سطوح گلوکز یا قند خون سبب ایجاد دگرگونی در عروق خونی شبکیه چشم می‌شود.
طبق مطالعات جدید بنیاد تحقیقات دیابت مَدرس (MDRF) مشخص شده است که پیش از ابتلای فردی به دیابت نوع دوم، احتمال بروز مشکلات بینایی سریع‌تر و بیشتر است. با این حال، به گفته دست‌اندرکاران این تحقیق، شیوع بالای رتینوپاتی دیابتیک همراه با دیابت زودرس نتیجه مدت طولانی بیماری نبوده است.
این محققان اشاره کرده‌اند که «چیزی خاص» در بیماران جوان مبتلا به دیابت ممکن است آنها را برای ابتلا به رتینوپتی دیابتی نیز مستعد کند.
علاوه بر این، افزایش سطح نشانگرهای زیستی خاصی چون پروتئینی موسوم به مونوسیت چموتاکتیک ۱ (MCP-1) و کاتپسین-دی (cathepsin-D) در بیماران دیابتی، خطر ابتلا به رتینوپتی دیابتی را بالا می‌برد.
نتایج این مطالعه با تفصیلی بیشتر در Journal of Diabetes and its Complications (دیابت و عوارض آن) منتشر شده است. 

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر