کد خبر: 23712
A

کاهش اثر بیماری‌های مزمن با بذر یا تخم کتان

بذر کتان که شبیه دانه‌های کنجد است، یک غذای «کارکردی» محسوب می‌شود که علاوه بر فراهم‌آوری مواد مغذی پایه‌ای، خواص بهداشتی دارد و خطر بیماری‌های مزمن را نیز کاهش می‌دهد.

کاهش اثر بیماری‌های مزمن با بذر یا تخم کتان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بذر کتان غنی از یک اسید چرب امگا- ۳ به نام اسید آلفا لینولئیک (ALA) و به‌علاوه حاوی فیتوکمیکال (مواد شیمیایی گیاهی) به نام لیگنان و فیبرهای خوراکی است. به‌این‌علت بذر کتان برای سلامت قلب و دستگاه گوارش خوب است و دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند. بذر کتان ممکن است کلسترول خون و احتمالاً فشارخون را در برخی از افراد پایین بیاورد.
باوجود همه این سودمندی‌های بذر کتان، مسئله این است که چطور آن را وارد رژیم غذایی‌تان کنید، به‌خصوص اینکه فقط یک قاشق چای‌خوری از آن ۳۷ کالری انرژی دارد.
نکته اول این است که برای جذب همه مواد مغذی بذر کتان آن را در شکل آسیا شده‌اش و نه شکل کاملش مصرف کنید. برای این منظور می‌توانید بذر کتان آسیا شده بخرید یا بهتر این است که بذر کتان را با یک آسیای کوچک قهوه پیش از استفاده در غذا آسیا کنید. برای تازه نگه‌داشتن بذر کتان می‌توانید آن را در یخچال بگذارید.
بذر کتان مزه‌ای شبیه مغزهای خوراکی بنابراین رویه خوبی برای غلات آماده داغ یا سرد، ماست و پنیر کاتیج و حتی میوه است. می‌توانید بذر کتان را با سس سالاد مخلوط کنید یا درون سس مایونز یا آووکادو خردشده بریزید و برای مالیدن در ساندویچ به کار برید. بذر کتان کوبیده را در تهیه پنکیک، کلوچه، مافین، نان و سایر اقلام تنوری استفاده کنید.
با افزودن یک قاشق چای‌خوری در روز بذر کتان به رژیم غذایی‌تان شروع کنید و به‌تدریج آن را تا ۵ قاشق چای‌خوری بالا ببرید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر