کد خبر: 28253
A
رئیس انجمن میکروب شناسی هشدارداد:

عفونت بیمارستانی به حد نگران کننده رسیده است

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران به روند روبه رشد عفونت های بیمارستانی اشاره کرد و هشدارداد: یافته های جدید آزمایشگاه های تحقیقاتی ما نشان می دهد که افزایش مقاومت میکروبی وعفونت های بیمارستانی کشور به حد نگران کننده رسیده است.

عفونت بیمارستانی به حد نگران کننده رسیده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ محمدمهدی فیض آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در برخی از بیمارستان های کشور با مقاومت میکروب ها وعفونت های بیمارستانی نسبتا بالایی مواجه ایم که متولیان امر باید اقدامات لازم را برای رفع این معضلات به عمل آورند.
وی اظهار کرد: افزایش این معضلات در برخی از بیمارستان ها و مراکز درمانی ناشی از تشخیص ندادن بموقع میکروب ها و عفونت ها و تاخیر در شروع درمان مناسب است که این موضوع می تواند سلامت افراد را به خطر اندازد. 
فیض آبادی با اشاره به اینکه در بسیاری از بیمارستان های ما اتاق های ایزوله به تعداد کافی وجود ندارد ، این نکته را خاطرنشان کرد که در کشورهای پیشرفته اگر فردی به نوع مقاومت خاصی هم مبتلا شود، بیمار را از بقیه جدا می کنند.
فیض آبادی به نبود میکروب شناس متخصص، متبحر و باتجربه در اغلب بیمارستان ها و مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب شده است تا تشخیص ها، دیرهنگام صورت گیرد و در برخی موارد هم مشکلاتی بوجود آید.
رئیس انجمن میکروب شناسی ایران بیان کرد: در مقابله با عفونت های بیمارستانی و درمان برخی بیماری ها کوتاهی هایی صورت می گیرد که بخش عمده آن، نادیده گرفتن نقطه نظرات میکروب شناسان است.
وی با اشاره به اینکه جایگاهی به عنوان پست سازمانی برای میکروب شناسان در خیلی از مراکز درمانی نداریم، گفت: جایگاه میکروب شناسان توسط قانونگذران و متولیان حوزه سلامت باید به خوبی تبیین شود.
رئیس انجمن میکروب شناسی ایران از مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی درخواست کرد که به این موضوع مغفول مانده توجه ویژه داشته باشند تا از ظرفیت میکروب شناسان در ارایه خدمات تشخیص آزمایشگاهی استفاده مناسب شود.
فیض آبادی ادامه داد: برخی از آزمایشگاه های خصوصی و دولتی از نیروهای متخصص و متبحر استفاده می کنند که بهترین نتایج را بدست می آورند اما این موضوع کلیت ندارد و این روند باید در تمام این مجموعه ها محقق شود.
رئیس انجمن میکروب شناسی ایران در مراسم افتتاحیه هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران که از 7 تا 9 شهریور ماه در سالن همایش ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد نیز اظهار کرده بود که حداکثر 15 درصد بیماران بستری در بیمارستان ها ، دچار عفونت بیمارستانی می شوند که این میزان البته می تواند متغیر و چهار، پنج و هفت درصد ، بسته به نوع بیمارستان باشد.
همچنین دکتر سیدجواد حاجی میراسماعیلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز عفونت های بیمارستانی را شایع ترین راه انتقال بیماری های عفونی خواند و افزود: با توجه به پایش‌ های صورت گرفته در این زمینه، بیشترین میزان انتقال عفونت ها از طریق تجهیزات و کارکنان بیمارستان‌ ها صورت می گیرد.
حاجی میر اسماعیل اظهار کرد: بیماری های عفونی با وجود همه پیشرفت هایی که در علم پزشکی رخ داده است، هنوز از جمله خطرناک ترین بیماری های تهدیدکننده سلامت انسان به شمار می آید.
به گفته این مقام مسئول در حوزه سلامت، عفونت های بیمارستانی اکنون به یکی از دغدغه های اصلی مراکز درمانی تبدیل شده است. مواد و تجهیزات پزشکی مربوط به ضدعفونی و استریلیزاسیون با وجود آنکه یکی از موارد اصلی در کنترل عفونت ها به شمار می روند، همواره مغفول مانده اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر