کد خبر: 28921
A

سخنگوی وزارت بهداشت: ۴۸ درصد دانش‌آموزان مسواک نمی‌زنند/ عدم مصرف شیر و میوه بدلیل محرومیت‌ مالی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۴۸ درصد دانش آموزان روزانه مسواک نمی‌زنند و ۲۳ درصد آنها فقط روزانه دو بار مسواک می‌زنند.

سخنگوی وزارت بهداشت: ۴۸ درصد دانش‌آموزان مسواک نمی‌زنند/ عدم مصرف شیر و میوه بدلیل محرومیت‌ مالی

 


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه توضیحاتی درباره سلامت دانش آموزان با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس ارائه داد و گفت: ۲۱ درصد دانش آموزان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند. همچنین ۱۶.۱ درصد دانش آموزان لاغرند و وضعی ایده آل ندارند، ۳۳.۶ درصد دانش آموزان هیچ وقت صبحانه نمی‌خورند با توجه به این که شیوع اضافه وزن و چاقی در شهرها دو برابر روستا است متاسفانه ۲۷.۵ درصد این دانش آموزان غذاهای غیرمفید مانند چیپس و پفک در طول هفته مصرف می‌کنند.همچنین ۲۵.۷ درصد دانش آموزان در طول هفته نوشابه‌های گازدار مصرف می‌کنند.

اون ادامه داد: ۱۵ درصد دانش آموزان در طول یک هفته به طور مرتب فست فود مصرف می‌کنند. همچنین ۶۰ درصد دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمی‌کنند، ۶۸ درصد و ۴۰ درصد دانش آموزان نیز روزانه سبزیجات و میوه مصرف نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه عدم مصرف روزانه شیر، سبزیجات و میوه گاهی اوقات به دلیل محرومیت‌های مالی است، گفت:‌ در مواردی که دانش آموزان به دلیل محرومیت‌های مالی مصرف صحیح مواد غذایی را نداشته باشند تلاش کرده‌ایم تا با بسته‌های حمایتی این مشکل را برطرف کنیم اما متاسفانه در اکثر موارد انتخاب الگوی غذای بد باعث می‌شود تا دانش آموزان مواد غذایی سالم مانند شیر و میوه و سبزیجات را مصرف نکنند.

حریرچی با بیان اینکه ۲۱ درصد دانش آموزان همیشه به هنگام خوردن غذا نمک مصرف می‌کنند اظهار کرد:‌ اکثر دانش آموزان در طول یک هفته تنها یک روز ورزش می‌کنند.

او با اشاره به وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آ‌موزان مدارس ابتدایی گفت: ۴۸ درصد دانش آموزان روزانه مسواک نمی‌زنند و ۲۳ درصد آنها فقط روزانه دو بار مسواک می‌زنند. بیش از دو سال در ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی به ۴۵ هزار دانش آموز خدمات بهداشت دهان و دندان ارائه شده است.

وی افزود: از سوی دیگر خدمات سلامت دهان و دندان در کلیه کشور برای روستائیان به صورت رایگان ارائه می‌شود و با توجه به خدماتی که در ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی انجام شده تعداد دانش آموزان که فاقد مشکلات دندانی هستند دو برابر شده که این دستاورد مهمی است و ما موفق شدیم شاخص دندان‌های خراب را از ۲.۹ درصد به ۱.۸۴ صدم کاهش دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد دانش آموزان تری گلیسرید نسبتا بالایی دارند که این به علت مصرف غذاهای چرب و فست فود است این در حالی است که ۸۶.۸ درصد مادران دانش آموز خانه‌دار هستند و می‌توانند با هر سطح اقتصادی غذای سالم برای فرزندانشان تامین کنند. این مطالعات در سال‌های متناوبی انجام شده اما آماری که ارائه شد متعلق به پاییز سال ۹۵ است.

حریرچی درباره نظارت وزارت بهداشت در کار اغذیه‌فروشی‌ها گفت:‌ نظارت بر اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌های مجاز بر عهده دو گروه وزارت بهداشت و گروه‌های صنفی که مشتمل بر وزارت بازرگانی، تعزیرات و صنوف است. اغلب نظارت‌ها بر عملکرد اغذیه‌فروشی‌ها توسط صنوف انجام می‌شود اما ما نیز بازرسی‌هایمان را از این مکان‌ها دا ریم و تذکرات لازم به آ‌نها داده می‌شود.

او ادامه داد: موضوع مهم این است که اگر چه برخی از انواع رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها از نظر بهداشتی مشکلی ندارند اما توزیع مواد غذایی که آنجا تولید می‌شود از نظر ما دارای مشکل است چرا که انواع چیپس و فست فودها در آنجا ارائه می‌شود. اگرچه از نظر بهداشتی مشکلی ندارند اما مصرف این گونه مواد از نظر وزارت بهداشت دارای مشکل است.

حریرچی خاطرنشان کرد: ما در صورت مشاهده تخلف در اغذیه‌فروشی‌ها قطعا با متخلفان برخورد می‌کنیم، اما باید با فرهنگ‌سازی تولید کننده را به سمتی ببریم که خود رعایت استانداردها را بکنند خوشبختانه ما در زمینه اغذیه‌فروشی‌ها وضعیت نامطلوبی نداریم.

او در پاسخ به این سوال که بازرسی‌ها در چه زمان‌هایی صورت می گیرد، گفت: اگر قرار باشد بازرسی در کوتاه مدت انجام شود بی‌شک هزینه بالایی به بدنه دولت وارد می‌کند و نتیجه مطلوبی نیز نخواهد داشت بهتر است افکار عمومی به دنبال راه‌های دیگری که در دنیا معمول است برای نظارت دقیق‌تر  بر اغذیه‌فروشی‌ها باشند.

حریرچی درباره نظارت بر بوفه‌های مدارس گفت: تفاهم نامه‌ای بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در خصوص پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس امضا شده است و ما فهرستی را ارائه دادیم که بر اساس آن مواد غذایی مجاز در این باجه‌ها عرضه و از مواد غذایی غیرمجاز جلوگیری شود.

او با اشاره به فهرست مواد غذایی غیرمجاز در پایگاه‌های تغذیه مدارس گفت: وزارت بهداشت توزیع انواع چیپس‌ها و غلات حجیم شده با هر نام تجاری، انواع یخمک، نوشابه‌های گاز دار، دوغ گازدار، ماءالشعیر، آدامس‌های حاوی مواد قندی، سوسیس و کالباس و فرآورده‌های آن، همبرگر بدون بسته بندی، انواع سالاد الویه، لواشک، آلو و آلوچه، فلافل و سمبوسه، اشترودل گوشتی و انواع آن، پیراشکی، بستنی یخی، پاستیل، خیار شور و انواع سس‌ها را ممنوع کرد. همچنین توزیع آش، سوپ، لوبیا، عدس و فرنی در صورتی که پخت آنها به صورت روزانه و در شرایط بهداشتی نباشد ممنوع است.

بررسی آلودگی‌های ناشی از امواج و پارازیت‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که موضع وزارت بهداشت در خصوص دکل‌های مخابراتی و فرکانس‌های منتشر شده از این دکل‌ها چیست؟ گفت: در حال حاضر در عصر اطلاعات هستیم و باید به این نکته توجه کنیم که تبادل اطلاعات و استفاده از تکنولوژی اجتناب ناپذیر است. وزارت بهداشت در کمیته مشترک با وزارت ارتباطات، سازمان انرژی اتمی، سازمان حفاظت از محیط زیست بررسی‌های متعددی بر روی امواج تلفن‌های همراه و امواج بی‌سیم‌های نظامی و انتظامی داشته است و خوشبختانه هیچ مورد غیراستانداردی مشاهده نشده است. همچنین وزارت ارتباطات ملزم است که در هنگا م نصب دکل جدید اطلاعات لازم را به وزارت بهداشت ارائه کرده تا سنجش‌ها در خصوص نصب آن دکل انجام شود.

او با بیان اینکه گاهی اوقات با ترس از استفاده از تکنولوژی روبرو هستیم، گفت: ۷۰ ایستگاه سنجش آنلاین در شهر تهران قرار است ایجاد شود تا آلودگی‌های ناشی از امواج و پارازیت‌ها بررسی و اعلام شوند همچنین مناقصه‌ای برگزار شده تا دستگاه‌های سنجش متحرک خریداری و نصب شود تا سنجش این امواج بهتر و سریعتر انجام شود. ما درباره دکل‌های نصب شده مشکل نداریم و اگر در موارد معدودی مشکلی بوده است با تغییر مکان دکل موضوع حل شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر