کد خبر: 29427
A

هشدار وزارت بهداشت به دکه‌های غذافروشی خیابان سی‌تیر؛ سلامت گوشت‌های مصرفی را تایید نمی‌کنیم

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: فعالیت دکه‌های غذا فروشی در خیابان سی تیر از لحاظ بهداشتی مورد تأیید نیست و سلامت مواد غذایی ارائه شده به مردم، تضمین نمی‌شود.

هشدار وزارت بهداشت به دکه‌های غذافروشی خیابان سی‌تیر؛ سلامت گوشت‌های مصرفی را تایید نمی‌کنیم

دیده بان ایران: محمد حسین عزیزی در گفت و گویی در خصوص فعالیت دستفروشان در خیابان سی تیر تهران گفت: مدتی است که در خیابان پرتردد سی تیر شاهد فروش غذا در دکه‌ها و ماشین‌ها هستیم که این امر علاوه بر افزایش بار مشکلات شهری، از لحاظ سلامت و بهداشت مورد تأیید نیست.

وی افزود: نکته قابل توجه در فعالیت دکه های غذافروشی در این خیابان، عرضه مواد غذایی بدون درپوش در محیط آلوده است که از سوی مشتریان تست و مورد استفاده قرار می‌گیرد و به علت عدم امکانات کافی، امکان استفاده از یخچال وجود نداشته و موا غذایی در محیط گرم نگهداری می شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: عدم رعایت بهداشت فردی و بی توجهی به استفاده از کلاه، روپوش و ماسک در بسیاری از فروشندگان غذا در این منطقه از جمله نکاتی است که به راحتی قابل رؤیت بوده و فروشندگان غذا در این مکان، بدون هیچ گونه نظارتی به راحتی به فعالیت خود ادامه می دهند و سلامت مردم را به خطر می اندازند.

عزیزی عنوان کرد: استفاده از روغن‌های چند بار مصرف و سوخته در سرخ کردن مواد غذایی از جمله نکاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: در شرایطی که تولید کنندگان غذا باید حتما کارت سلامت خود را از وزارت بهداشت کسب کنند، بسیاری از فروشندگان این غذا فروشی‌ها فاقد این کارت بوده و بعضا بدون هیچ گونه نظارت و محدودیتی افراد با شرایط دلخواه مشغول به تهیه غذا هستند و نظارت بر روند فعالیت این دکه‌ها را زیر سوال می برد.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران تصریح کرد: مواد تشکیل دهنده گوشت چرخ کرده مصرفی در این غذافروشی ها، قابلیت بررسی و نظارت را ندارد و در بسیاری از مواقع از گوشت‌های بی کیفیت و فضولات گوشتی در اینگونه غذا‌ها استفاده می‌شود که این خود منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی، بالا رفتن فشار خون، چربی و بر هم زدن فعالیت هورمونی بدن می‌شود بنابراین به هیچ عنوان سلامت گوشت های مصرفی در این غرفه ها مورد تأیید نبوده و باید از خوردن آن خودداری شود.

عزیزی در خصوص فعالیت این دکه‌ها در خیابان سی تیر گفت: به دلیل ازدحام جمعیت و تردد بالای خودرو‌ها در این منطقه، میزان آلودگی هوا تا حد بالایی می‌تواند در این مواد غذایی نفوذ کند و دود، ترکیبات نفتی، گوگرد و سرب را به مواد غذایی انتقال دهد و شرایط را برای بروز انواع سرطان‌ها در بدن مصرف کنندگان فراهم سازد.

وی افزود: با توجه به فعالیت این دکه‌ها در این منطقه وظیفه نظارت و رسیدگی به مشکلات موجود بر عهده شهرداری تهران و وزارت بهدشت است و به طور کلی دولت باید با دستورات لازمه نسبت به فعالیت این دکه‌ها رسیدگی کند بنابراین نمی‌توان تنها یک سازمان یا ارگان خاصی را مسئول این اقدام معرفی کرد، اما می‌توان با بررسی و نظارت بر روند فعالیت این دکه‌ها، میزان بیماری و تلفات مالی و انسانی را کاهش داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر