کد خبر: 39540
A
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران به مشکلات پرستاران پرداخت ؛

باید حقوق و مزایای پرستاران افزایش یابد / در "طرح بهره وری" ساعت کاری پرستاران کاهش پیدا می کند

ساعت کاری پرستاران باید استاندارد باشد. در این رابطه نیز طرحی در مجلس تصویب شده است به نام "طرح بهروری" . در طرح بهره وری نه تنها ساعات کاری پرستاران افزایش پیدا نکرده است بلکه ساعات کاری آنها کاهش نیز یافته است . همچنین در این طرح آمده است که اگر پرستاران در شب اگر حدود 12 ساعت در شیفت کاری بود، برای وی چیزی حدود 18 ساعت کاری محاسبه گردد.

باید حقوق و مزایای پرستاران افزایش یابد / در "طرح بهره وری" ساعت کاری پرستاران کاهش پیدا می کند
دیده بان ایران- سپیده اجلالی: پرستاران؛ قشر پرکار، دلسوز و مظلوم جامعه هستند که کماکان کمتر از حق و کارکردشان دستمزد دریافت می کنند. علاوه بر مبحث حقوق و دستمزد، ساعت کاری این قشر از جامعه نیز در حال حاضر بیشتر از استاندارد جهانی است. 
قائم مقام سازمان نظام پرستاری به مناسب روز پرستار در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت که یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث مهاجرت این صنف از کشور می‌شود، میزان رفاهی است که برای پرستاران در کشورهای دیگر در نظر گرفته می شود. علاوه بر آن  میزان پرداختی و شان اجتماعی که در این کشورها برای پرستار قائل می‌شوند نیز موثر است. دنیا به این نتیجه رسیده است که به صورت ویژه‌ای به این حرفه نگاه کند، اما پرستاری در کشور ما متفاوت‌تر است و استانداردهای پایین‌تری دارد.

 

همچنین وی دررابطه با افزایش ساعات کاری پرستاران اضافه کرد: در ایران پرستار گاهی ۳۶ ساعت و معادل چند شیفت کار می‌کند، اما در کشورهای دیگر این اجازه داده نمی‌شود؛ چراکه اگر ساعت کاری پرستار از حد معینی بالاتر رود، دچار خطا می‌شود. خطای او نیز بیمار را دچار ضرر می‌کند؛ به همین دلیل می‌گویند پرستار بیمار نباید بالای سر مریض برود. اما اینجا گاهی به پرستار استعلاجی داده نمی‌شود. در دنیا میانگین ساعات کاری پرستاری ۳۵ تا ۴۰ ساعت در هفته است و اضافه کار نیز اجباری نیست. برای انجام یک بررسی در زمینه تاثیر ساعات کاری بر میزان خطای پرستاران، مطالعه‌ای در آمریکا انجام شد که طی آن ساعت کار پرستاری را از هفت به ۹ ساعت رساندند؛ نتایج نشان داد میزان خطای پرستاران ۱۴ درصد افزایش یافت.

 

به بهانه روز پرستار و پیگیری مطالبات این قشر زحمتکش و رنجور جامعه، دیده بان ایران به سراغ حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، رفت تا برنامه مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات پرستاران و رفع آن ها را به اطلاع مردم برساند. مشروح گفتگوی دیده بان ایران با این نماینده مجلس  به شرح زیر است.

 

 

پرستاری؛ شغل بسار سختی است و میزان حقوق آن ها هرچقدر هم بالا باشد هرکسی توان این شغل را ندارد. پس از این جهت در وهله اول لازم است دانشگاه ها افرادی را که این رشته را برگزیده اند از دشواری های پرستاری آگاه سازند تا بدین وسیله بعد از اتمام تحصیل و ورود به فضای کار، از شغل خود کناره گیری نکند.  دروهله دوم لازم است این شغل برای پرستاران جذاب و دلنشین باشد به طوری که افراد علاقه پیدا کنند که در این رشته تحصیل و کار کنند. برای این که پرستاری جذاب شود لازم است فشار کار پرستاران را تا حداقل ممکن کاهش دهیم. 

 

وی ادامه داد: قدم بعدی این است که حقوق و مزایای پرستاران را افزایش دهیم تا بدین وسیله سختی کار این اقشار جبران شود. چرا که این حجم از دلسوزی، استرس و دوندگی این افراد نیاز به تقدیر و تشکر بیشتری دارد. همچنین لازم است مردم و سایر پرسنل بیمارستان ها و مراکز درمانی به پرستاران احترام ویژه ای قائل باشند تا بدین وسیله شان و منزلت آنان افزایش یابد از طرفی نیز در مراکز درمانی به شدت لازم است از تبعیض بین سایر پرسنل با پرستاران جلوگیری شود. همچنین برای قسمت های مختلف کشور ما نیاز به یک آمایش جدی داریم چرا که بدین ترتیب معین شود در چه نقطه تعداد پرستاران زیاد است تا آموزش پرستاران را در آن نقاط کاهش دهیم و در کدام مناطق تعداد پرستاران کم است و به این وسیله اقدام به تاسیس مراکز آموزشی جهت آموزش پرستاران نماییم.

 

آیا پرستاران می توانند در خارج از محیط مراکز درمانی اقدام به ارائه خدمات نمایند؟

 

به پرستاران در خارج از فضای مراکز درمانی نیز باید ارزش و بها داده شود تا پرستاران بتوانند خدمات خود را در خارج از محیط بیمارستان به مردم ارائه دهند. در برنامه ششم مجلس دولت را مکلف به تسهیلات لازم را در اختیار این قشرقرار دهند تا پرستاران بتوانند در در خارج از مراکز درمانی و همچنین در خانه ها ارائه خدمات داشته باشند. توجه مراقبت بیماران در منزل به وسیله پرستاران دارای مزیت هایی است.(حدود 30 سال است که کشور هایی از طرحی به نام "بیمارستان های بدون دیوار" استفاده می کنند که در این طرح نیازی به بستری بیماران در بخش به دلیل مراقبت از کمترین بیماری آن ها وجود ندارد و این مراقبت به وسیله پرستاران در منزل بیماران انجام می شود.) این مزایا شامل رقبت بیشتر پرستاران به مراقب بیماران، کاهش بار بیمارستان ها می شود و بیمارستان ها مجبور نمی شوند بیماران را دپو کنند و تخت اضافه کنند، از طرفی نیز درصورت کمتر بستری شدن بیماران در بیمارستان ها، بیمه ها مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر به بیمارستان ها نمی شوند پس بنابراین بیمه ها باید خدمات پرستاری(چه در منزل و چه در بیمارستان) تحت پوشش قرار دهند.

 

آقای عابدی چه میزان  از برنامه هایی که برای کاستی مشکلات پرستاران در مجلس و دولت در نظر گرفته شده، به پیش رفته است؟
 
اخیرا در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کارگروهی ایجاد شده است که وظیفه و هدف این کارگروه نظارت بر انجام مکلفات مجلس است. طی دو هفته اخیر بنده جلساتی  با برخی از نمایندگان بهزیستی داشتم و طرح هایی که تاکنون آنها مکلف به انجام آنها بودند را بررسی نمودم. در آینده نیز این جلسات و پیگیری ها ادامه خواهد داشت تا بدین تریتیب در صورت برخورد با ضعف و کاستی و یا اختلال در خدمات رسانی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وارد عمل شود.

 

به نظر شما آیا نباید ساعت کاری پرستاران را کاهش داد؟
 
ساعت کاری پرستاران باید استاندارد باشد. در این رابطه نیز طرحی در مجلس تصویب شده است به نام "طرح بهروری" . در طرح بهره وری نه تنها ساعات کاری پرستاران افزایش پیدا نکرده است بلکه ساعات کاری آنها کاهش نیز یافته است . همچنین در این طرح آمده است که اگر پرستاران در شب اگر حدود 12 ساعت در شیفت کاری بود، برای وی چیزی حدود 18 ساعت کاری محاسبه گردد. 

 

درحال حاضر این طرح اجرا شده است؟
 
این طرح در برخی از مناطق به صورت ناقص و در برخی مناطق به صورت کامل اجرا شده است. دلیل ناقص الاجرا بودن این طرح در برخی مناطق به دلیل کمبود نیروی کار و پرستار است و این مناطق طرح بهره وری را مبنی بر اضافه کار محسوب کردن کار پرستاران می دانند در صورتی که این کار اشتباه است و باید سریع تر اصلاح شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر