کد خبر: 42842
A
رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت خبر داد

۳۶ هزار و ۵۷۱ نفر مبتلا به بیماری ایدز در ایران

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ضمن اعلام آخرین موارد ابتلا به این بیماری در کشور، برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری در جوانان را تشریح کرد.

 ۳۶ هزار و ۵۷۱ نفر مبتلا به بیماری ایدز در ایران

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر پروین افسرکازرونی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت درباره برنامه این وزارتخانه برای پیشگیری و کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی در جوانان توضیح داد و گفت: طبق برنامه چهارم استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز، ۱۱ استراتژی در این زمینه وجود دارد که اطلاع رسانی و آموزش به جوانان و نوجوانان محور اصلی این فعالیت‌ها قرار دارد. به همین منظور آموزش و کسب مهارت توسط نوجوانان و جوانان درباره شناخت این بیماری و چگونگی پیشگیری از ابتلا به آنها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به همکاری وزارت آموزش و پرورش برای ارائه این برنامه‌ها به دانش آموزان و نوجوانان ادامه داد: هدف ما تا پایان سال ۹۸ این است که ۷۰ درصد دانش آموزان آموزش‌های لازم را در این زمینه کسب کنند. علاوه بر آموزش و پرورش با هلال احمر و وزارت علوم نیز تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه امضا شده است تا نوجوانان و جوانان بتوانند آموزش ببینند و به عنوان مربی، این دانسته‌ها را به همسالان خود منتقل کنند. با نیروهای مسلح نیز تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش به سربازان در هنگام ورود به خدمت و همچنین در طول آن امضا شده است.

راه‌اندازی باشگاه‌های سلامت جوانان و نوجوانان برای پیشگیری از ایدز

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت افزود: یکی از برنامه‌های ما آموزش به نوجوانان و جوانانی است که به دلیل زمینه خانوادگی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند یا به رفتار پرخطر گرایش دارند و آن را انجام می‌دهند. در این زمینه برنامه‌ای به نام باشگاه سلامت جوانان و نوجوانان اجرا می‌شود که در نظر داریم فعالیت‌های آن را گسترش دهیم. یکی از شرکای اصلی ما برای تعالی فرهنگی، روحانیون و رهبران مذهبی هستند و امیدواریم امسال بتوانیم اجرای این بخش از برنامه‌ها را در اولویت خود قرار دهیم.

آخرین آمار ابتلا به ایدز تا ابتدای دیماه ۹۶

کازرونی در خصوص آخرین آمار ابتلا به اچ آی وی/ایدز در کشور نیز توضیح داد و گفت: تا ابتدای دی‌ماه حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به این بیماری تشخیص داده شده که ۵۰ درصد آن در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال اتفاق افتاده است. موارد شناسایی شده ۴۰ درصد آمار مبتلایان هستند و ۶۰ درصد آنها هنوز از وضعیت خود آگاهی ندارند. شاخص‌ها نشان می‌دهند که ما این موارد را دیر شناسایی می‌کنیم. به همین دلیل احتمال اینکه افراد ۲۱ تا ۳۵ ساله در سنین نوجوانی به این بیماری مبتلا شده باشند، وجود دارد. همچنین بیشتر موارد ابتلا به اچ آی وی/ایدز در سنین کمتر از ۱۵ سال به دلیل انتقال بیماری از مادر به کودک درگیر آن شده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های ما در زمینه درمان افرادی که وارد مرحله ایدز شده‌اند، آغاز درمان به محض تشخیص است. چون درمان امروز به عنوان راهکاری برای پیشگیری محسوب می‌شود و فرد زندگی عادی‌تری خواهد داشت. علاوه بر آن با توجه به اینکه حجم ویروس در بدن بیمار کاهش پیدا می‌کند، از انتقال به دیگران نیز جلوگیری می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر