کد خبر: 45436
A

سخنگوی وزارت بهداشت: تمام هزینه‌های جمع‌آوری شده در برنامه ماه عسل صرف تولید واکسن خواهد شد

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با معرفی یاسمن اشکی به برنامه ماه عسل و جمع آوری پول برای تولید یک واکسن گفت: اگر توانایی مالی داشتیم خودمان این واکسن را تولید می‌کردیم.

سخنگوی وزارت بهداشت: تمام هزینه‌های جمع‌آوری شده در برنامه ماه عسل صرف تولید واکسن خواهد شد
به گزارش دیده بان ایران؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی اظهار داشت: یکی از نظام های پرداخت سلامت، کارانه است که واحد آن تعداد خدمتی است که فرد ارایه می دهد. یکی دیگر حقوق است که واحد پرداخت آن زمان است؛ یکی دیگر از این نظام ها سرانه است که بر اساس خدمتی که به جمعیت ارائه می‌شود صورت می‌گیرد.
 
وی ادامه داد:‌ سرانه تعدیل شده به این موضوع مرتبط است که برای افرادی که به مراقبت بیشتری نیاز دارند پرداخت بیشتری صورت می‌گیرد.
 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اگر تعهد اخلاقی در این زمینه وجود داشته باشد منافع خریدار خدمت و ارایه کننده به تعادل می‌رسد.
 
وی ادامه داد: نظام پرداخت دو سطح دارد یکی موسسه و پولی که در اختیار آن قرار می‌گیرد و سطح دوم افراد است.
 
حریرچی گفت: از این سه روش برای پرداخت های بیمارستان و افراد استفاده می شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: در روش پرداخت DRG به ازای مراجعه هر بیمار پول پرداخت می‌شود که در این روش باید بیمه‌ها مراقب باشند تا ارائه‌کننده خدمت خدمات مناسبی را دریافت کنند. 
 
حریرچی با بیان اینکه نظام پرداخت رفتارساز است، گفت: یکی دیگر از روش‌های نظام پرداخت روش بودجه خطی است و روش دیگر بودجه گلوبال است که در این روش با بیمارستان‌ها توافق صورت گرفته و بودجه‌ای در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 
 
* کمبود 57 قلم داروی وارداتی در کشور
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری گفت: خوشبختانه در زمینه داروهای ژنریک و برندژنریک کمبود جدی نداریم و در حال حاضر فقط با کمبود 57 قلم داروی وارداتی مواجه هستیم.
 
وی گفت: سبد دارویی کشور نسبت به سال گذشته با 9 درصد افزایش قیمت همراه خواهد بود که باید توجه کنیم برخی از این داروها با کاهش قیمت و برخی دیگر با افزایش 9 درصدی قیمت مواجه هستند.
 
 حریرچی با بیان اینکه تمام بیمارستان‌ها ملزم به تأمین تجهیزات پزشکی برای بیماران در داخل بیمارستان‌ها هستند، تأکید کرد: هیچ گونه افزایش قیمتی در زمینه تجهیزات پزشکی وجود نداشته است.
 
وی در ادامه هشدار داد: با واردکنندگان تجهیزات پزشکی که قصد دارند با قیمت‌های نامتعارف و بالاتر از نرخ ارز محصولات خود را به فروش برسانند و به دنبال منافع شخصی خود باشند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و مردم می‌توانند تخلفات مشاهده شده را با سامانه 190 در میان بگذارند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر 270 هزار قلم تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت ثبت شده است که با هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی تخصیص ارز مناسب برای تأمین آنها صورت می‌گیرد.
 
حریرچی تصریح کرد: در زمینه مصرف دارو با دو مشکل جدی مواجه هستیم و عده‌ای از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که تأثیر داروهای خارجی به مراتب بیشتر از داروهای تولید داخل است. در حالی که داروهای داخلی از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار هستند.
 
* انگیزه‌های اقتصادی پزشکان دلیل تجویز داروهای خارجی
 
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات در زمینه مصرف دارو انگیزه‌های اقتصادی و بازاریابی شرکت‌های خارجی است، گفت: برخی از پزشکان اقدام به تجویز داروهای خارجی می‌کنند و طبیعی است که تمایل به القای مصرف داروی خارجی برای کسب سود بیشتر وجود داشته باشد که لازم است اقدامات مناسبی با همکاری انجمن‌ها در این زمینه صورت گیرد.
 
* ایجاد 60 هزار شغل جدید در پنج سال آینده
 
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه با کمک دولت وزارت بهداشت متعهد شده است که در پنج سال آینده به طور سالانه 60 هزار شغل جدید در بخش‌های غیردولتی مثل مراقبت در منزل و همچنین در حوزه استفاده از فناوری‌های جدید ایجاد کند، گفت: با گذشت سه ماه از سال برای 28 هزار شغل احصاء شده توانستیم 2370 میلیارد تومان در این زمینه وام اختصاص دهیم. 
 
* ماجرای محرومیت از تحصیل دو دانشجو به دلیل تجمعات صنفی
 
حریرچی در پاسخ به این پرسش که دو نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دلیل تجمعات صنفی از تحصیل محروم شده‌اند توضیح داد: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم اما در زمینه اقداماتی که در دانشگاه رخ می‌دهد و حوادث مرتبط به آن مراجع مربوطه دانشگاه اقدامات لازم را انجام می‌‌دهد و بعضاً احکامی نیز صادر می‌شود.
 
وی ادامه داد:  این موارد در صورت اطلاع‌رسانی به وزارت بهداشت توسط معاونت دانشجویی وزارتخانه رسیدگی خواهد شد.
 
* تمام هزینه‌های جمع‌آوری شده در برنامه ماه عسل صرف تولید واکسن خواهد شد
 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که یکی از مسئولان (مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری) اعلام کرده است که برای تولید واکسن نیاز به جمع آوری اعانه نبوده است و تکلیف مبالغ جمع آوری شده چه خواهد شد توضیح داد: طی روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها پیگیر این موضوع بوده‌اند، در صورتی که این مسأله بسیار شفاف است و تولید واکسن HPV جزو برنامه‌های تولید واکسن در کشور بوده است. 
 
حریرچی گفت: جمع‌آوری این مبلغ اعانه نبوده و توسط شخص خاصی صورت نگرفته است بلکه این مبالغ توسط یک برنامه تلویزیونی رسمی جمع‌آوری شده و تا ریال آخر آن در اختیار انستیتوپاستور قرار خواهد گرفت.
 
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر وزارتخانه بودجه کافی برای تولید این واکسن را در اختیار داشت آن را تولید می‌کرد و نیازی به جمع آوری این مبالغ نبود.
 
وی افزود: یکی از اقدامات مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد ورود به مباحث بهداشتی و پیشگیری است که این اقدام نیز در همین راستا انجام گرفته است.
 
* مرگ سه نفر به دلیل تب کریمه کنگو
 
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص آمار مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو در کشور توضیح داد: آمار مبتلایان به این بیماری در کل کشور از ابتدای سال 97 به 34 مورد می‌رسد که متأسفانه سه نفر از آنها جان خود را از دست داده است./فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر