کد خبر: 47167
A

واکنش وزارت بهداشت به طاعون انسانی در کرمان: شیوع طاعون منشاء حیوانی دارد/ طاعون انسانی در کرمان نداریم

شیوع طاعون در کرمان منشاء حیوانی دارد و طاعون انسانی نداریم. این بیماری ریشه کن شده و اکنون تدابیر لازم بین انسان و محیط زیست انجام شده است و هیچ نگرانی وجود ندارد.

واکنش وزارت بهداشت به طاعون انسانی در کرمان: شیوع طاعون منشاء حیوانی دارد/ طاعون انسانی در کرمان نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارز و سوبسیدهای دولتی منحصرا فقط برای بیماران ایرانی است و افرادی که به عنوان توریست درمانی از خارج می آیند به آنها سوبسید دولتی ارائه نمی شود.

به گزارش دیده بان ایران ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت افزود: محدودیت های لازم برای افرادی که به عنوان توریست درمانی به داخل کشور می آیند در بیمارستان های دولتی اعمال می شود و سعی می کنیم این افراد را به بخش خصوصی سوق دهیم.

وی اظهار داشت: گسترش خدمات توریست درمانی و توسعه صادرات تجهیزات پزشکی و داروها از اهداف مهم وزارت بهداشت است و خدماتی که به اتباع خارجی ارائه می شود با ریال است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مدیران حوزه سلامت با تلاش مومنانه در تلاش هستند تا با توجه به تحریم ها کمترین آسیب متوجه مردم باشد.

حریرچی تصریح کرد: در سالهای 88 تا 91 پرداختی مردم از جیب خود برای سلامت به ترتیب 54.8 و 58.2 و 56 و 54.8درصد از کل هزینه های سلامت بود. اما در حال حاضر با توجه به اجرای طرح تحول سلامت هزینه های پرداختی مردم از جیب خود تا حدودی کاهش یافته است اما باید در این زمینه کنترل بیشتری انجام شود، در غیر این صورت دوباره به شرایط قبل مانند سال های 88 تا 91 بر می گردیم.

وی گفت: با توجه به گسترش شهرنشینی، امید به زندگی و سالمندی افزایش پیدا کرده و در عین حال بیماری های غیرواگیر نیز رو به افزایش است که باید کنترل شوند.

حریرچی با بیان اینکه در سال 91 و بخشی از سال 92 برای اولین بار بهره‌مندی از خدمات سلامت نسبت به سال قبل کاهش داشت، افزود: علت آن تورم شدید، رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، همچنین بیکاری بود؛ بنابراین افراد فقیر، متوسط و متوسط به بالا درآمد خود را صرف هزینه‌های دیگری غیر از حوزه سلامت می‌کردند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر نظارت اعمال نشود، به صورت مضاعف قدرت خرید مردم در حوزه سلامت کاهش می‌یابد و کاهش بهره‌مندی از خدمات سلامت و کمبود درآمد ارائه‌کنندگان خدمت را همچون سال 91 شاهد خواهیم بود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بررسی های حوزه بهداشت و درمان در مورد هزینه های درمانی مردم، ادامه داد: نتایج این بررسی ها نشان می دهد 20 درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به خدمات بستری، 80 درصد مربوط به خدمات سرپایی، 30 درصد مربوط به داروی سرپایی و ملزومات مصرفی پزشکی و 20 درصد در حوزه دندانپزشکی و 15 تا 16 درصد مربوط به خدمات آزمایشگاهی و پاراکلینیکی است.

به گفته حریرچی، با توجه به حجم بالای مالی و تنوع خدمات سرپایی و همچنین شرایط اقتصادی ضروری است که با کمک پزشکان، دندانپزشکان، همکاران آزمایشگاهی، تولیدکننده و واردکنندگان دارو و همچنین داروسازان برنامه‌ریزی‌هایی برای کنترل هزینه‌های سرپایی و در نتیجه عدم فشار بر فقرا باشیم.

* قیمت لوازم پزشکی و حرکتی معلولان بر اساس ارز 4200 تومانی است
وی در مورد اقلام مورد نیاز سازمان بهزیستی کشور در مورد لوازم پزشکی، حرکتی و دارویی معلولان گفت: با توجه به سیاست های دولت تمام این لوازم با ارز 4200 تومانی به این سازمان ارایه می شود و مشکلی در این زمینه نداریم.
حریرچی تصریح کرد: آنچه مورد نیاز مردم باشد، در دسترس قرار می گیرد و مردم نیز باید حواسشان به سلامتی خود باشد؛ بیشتر افراد به ویژه کسانی که چاق هستند، در سنین پیری دچار معلولیت های حرکتی می شوند و در معرض بسیاری از عوارض جراحی قرار می گیرند و نباید این عوارض را ناشی از کمبود امکانات تعبیر کنند.
معاون وزیر بهداشت افزود: ما باید حواسمان به کنترل هزینه ها، تقاضاهای القایی، میزان مصرف دلار و ریال باشد.
حریرچی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی 41 میلیون و 900 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد، اظهار داشت: 70 درصد خدمات بستری کارگران تامین اجتماعی در بیمارستان های دولتی انجام می شود؛ به عبارتی دیگر به ازای هر سه بیمار بیمه سلامت، دو بیمار تامین اجتماعی داریم.
وی بیان کرد: افتخارمان خدمت به کارگران و فقرا است و نباید برخی آقایان دنبال حاشیه سازی و ایجاد تنش باشند.
حریرچی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی بر اساس قانون، منابع را هزینه می کند و ربطی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ندارد که به حقوق کارگران دست اندازی کند.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام دستگاه ها، نهادها و صندوق های قلمرو بیمه ای در حال استفاده از منابع تامین اجتماعی، تحت نظارت دولت قرار می گیرند.

* پرونده الکترونیک سلامت مهمترین گام در وزارت بهداشت
حریرچی درباره اینکه مطب ها به پرونده الکترونیک سلامت وصل می شوند، گفت: بر اساس قانون، از اول مردادماه طرح اتصال مطب ها به پرونده الکترونیک سلامت به صورت پایلوت در برخی استان ها انجام می شود و با توجه به آمادگی سایر مطب ها، اجرای این طرح سراسری خواهد شد.
وی در ادامه این نشست در مورد خرابی برخی از دستگاه های تصویربرداری در بعضی از بیمارستان های دولتی مانند امام خمینی، اظهار داشت: برخی دستگاه ها عمر استفاده دارند و منوط به این نیست که نباید خراب شوند و احتمال خرابی دارند. ما اقدامات متعددی برای تامین قطعات که به عهده شرکت های واردکننده است، انجام می دهیم ولی این شرکت ها به علت نرخ ارز وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند.
حریرچی افزود: در حال حاضر در مورد دستگاه های پزشکی روزانه جلسه ای با رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرکل تجهیزات پزشکی داریم و اقدامات متعددی در حال انجام است.

* کلمه توفان برای تحریم ها از سوی وزیر بهداشت درست بود
وی در مورد اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده از آبان ماه توفان تحریم ها راه می افتد، گفت: منظور وزیر بهداشت از توفان در تحریم‌ها یک مساله گذرا است که می‌آید و می‌رود و ممکن است آسیب جدی وارد کند ولی باید آماده بود تا آسیبی در این زمینه وارد نشود و آسیب‌های احتمالی را نیز ترمیم کنیم.
حریرچی افزود: در این شرایط احتیاج به آرامش روانی، امید به آینده و تدبیر دولت داریم و نباید هر چیزی را به تحریم نسبت دهیم، دستگاه پزشکی بیمارستانی که خراب می شود، آن را به تحریم نسبت ندهیم.
وی توضیح داد: خودروی صفر هم که هر جای دنیا خریداری شود احتمال خرابی دارد و هر چیزی را نباید به تحریم نسبت داد، از سال 64 بنده در بیمارستان امام خمینی (ره) تاکنون چه در دوران دانشجویی، چه استادی رفت‌ و آمد داشته و هرازگاهی دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن آن به مشکل برمی‌خورد و نباید آن را به تحریم‌ها ربط داد.
حریرچی در پاسخ به اینکه برخی افراد بحران در حوزه سلامت را از مدت‌ها قبل هشدار داده‌اند و چرا وزارت بهداشت برنامه‌ای نیاندیشیده است، اضافه کرد: باید توجه داشت در مورد استفاده از یک پروتز به یک نفر تذکر داده می‌شود و بلافاصله چهار مصاحبه توسط این افراد انجام می‌گیرد که کل بهداشت و درمان در بحران است و یا برای راه‌اندازی داروخانه برخی می‌گویند محدودیت‌ داروخانه‌ها را بردارید و برخی از جمله قدیمی‌ها با راه‌اندازی داروخانه جدید مخالفند.

* حافظ منافع مردم هستیم
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه حافظ منافع مردم هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت تولید کارخانه های داروسازی سه برابر ظرفیت مصرف است و در شرایط غیرتحریم 50 تا 70 درصد ظرفیت ما بلااستفاده بوده و تنها راه استفاده از آنها صادرات است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تدابیر متعددی برای مقابله با تحریم‌ها دارد و نباید فکر کنند که ما بی‌تدبیر هستیم زیرا نمی توانیم تدابیر خود را به عموم اعلام کنیم، ستادی چند صد نفره در ایران برای مقابله با تحریم‌ها کار می‌کنند و ما به مردم می گوییم که نیازی نیست در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نگران باشند.
حریرچی با بیان اینکه داروهای بیماران خاص به صورت داخلی و وارداتی موجود است، افزود: نگرانی در این زمینه وجود ندارد مواد اولیه این داروها تامین شده است.
وی یادآور شد: اگر دارویی نیز گران شده است، در یک زمان کوتاه مدت طول می کشد تا وارد سیستم بیمه ای شود، برخی از بیماران و انجمن ها، وقتی قیمت یک دارو 10 درصد بالا می رود در حالی که پوشش بیمه ای قیمت قبلی آن 90 درصد بوده، سریعا در رسانه اعلام می کنند که قیمت ها دو برابر شده و به بیماران رسیدگی نمی شود، در حالی که این استدلال منطقی نیست.
وی با اشاره به اینکه برخی بیماران مشکل دارند، افزود: از انجمن های حمایتی درخواست داریم به میزان کاری و خستگی ما توجه کنند و بحران های ساختگی ایجاد نکنند.
وی در مورد استفاده از ظروف یکبار مصرف نیز گفت: بهتر است مردم ظروف یکبار مصرف گیاهی یا کاغذی استفاده کنند.
حریرچی درباره وجود طاعون در کرمان اظهار داشت: شیوع طاعون در کرمان منشاء حیوانی دارد و طاعون انسانی نداریم. این بیماری ریشه کن شده و اکنون تدابیر لازم بین انسان و محیط زیست انجام شده است و هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر