کد خبر: 5185
A

عوارض جبران ناپذیر هورمون‌های بدنسازی/ از خطرسرطان پروستات تا ناباروری دائمی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار در خصوص عوارض هورمون‌های مورد استفاده در باشگاه های بدنسازی هشدار داد و به بیان نکات بسیار مهمی در این باره پرداخت.

عوارض جبران ناپذیر هورمون‌های بدنسازی/ از خطرسرطان پروستات تا ناباروری دائمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر محمدرضا صفری نژاد هشدار داد: به طور معمول هورمون های استروئیدی و پروتئین های اسید آمنه در باشگاه های بدنسازی میان افراد مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که مصرف هورمون های استروئیدی به طور کلی ممنوع است زیرا سبب از بین رفتن بیضه ها، ناباروری دائمی، بزرگ شدن سینه ها،افزایش خطر سرطان پروستات و افزایش غلظت خون می شود.

وی با اشاره به این که هورمون های استروئیدی خوراکی سبب سرطان کبد،کیست کبد و خونریزی کبد می شود، تأکیدکرد: هورمون های استروئیدی در ترکیب داروهای لاغرکننده به مقدار زیادی بدون این که افراد مطلع باشند نیز به کار برده می شود.

این ارولوژیست افزود: حال از آنجا که مصرف کننده چنین داروهایی خانم ها هستند برای آنها عوارض زیان باری از جمله ریزش موهای سر، رویش موهای زائد در بدن، کلفت شدن صدا،بزرگ شدن کلیتوریس،کوچک شدن سینه ها و بهم خوردن اندام های زنانه را در پی دارد.

وی تصریح کرد: متأسفانه گاهی از اوقات به دنبال استفاده از هورمون های استروئیدی بیضه های مردان به اندازه هسته خرما می شود، حال آن که با ایجاد مشکلاتی در زندگی زناشویی بسیاری از زوجین برای طلاق اقدام می کنند.

مصرف کراتین ممنوع است

صفری نژاد اذعان داشت: از میان داروهای خوراکی مصرف اسید آمینه ها اشکالی ندارند اما مصرف یکی از اسیدآمینه ها به نام کراتین ممنوع است زیرا سبب آسیب و صدمه به کلیه ها می شود.

وی یادآور شد: داروهای چربی سوز هم انواع مختلفی دارند که بیشتر آنها توسط آرایشگاه ها و داروخانه ها به فروش می رسد در حالی که گاهی ترکیبات مضری دارند و به کبد آسیب می رسانند.

منبع: خبرگزاری سلامت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر