کد خبر: 5274
A

کشف منطقه «تسکین فریبنده درد» در مغز

دانشمندان برای اولین بار موفق به شناسایی منطقه‌ای در مغز شده‌اند که مسئول اثرهای دارونمایانه برای تسکین درد و فریب اعصاب به منظور کاهش دادن قابل توجه درد است.

کشف منطقه «تسکین فریبنده درد» در مغز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نتایج یک تحقیق منتشرشده در PLOS، نشان می‌دهد که واکنش به قرص‌های دارونما (placebo) دربخشی از فرونتال میانی مغز رخ می‌دهد.

محققان با دادن دو نوع قرص اصلی و دارونما برای مقابله با درد به دو گروه از شرکت‌کنندگان در آزمایشی متوجه شدند که در ۹۵ درصد موارد میان گروه استفاده‌کننده از دارونما نسبت به گروه دیگر، مغز برای تسکین درد و اثرگذاری دارونما واکنشی درمانی نشان داده است.

این محققان با استفاده از فنآوری جدیدی موسوم به fMRI دریچه‌ای را باز کرده‌اند که می‌تواند طلیعه‌ای برای مقابله میلیون‌ها فرد مبتلا به دردهای مزمن بدون استفاده از داروهای واقعی باشد.

«مروان بلیکی»، استادیار طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه فینبرگ شیکاگو که در این تحقیق شرکت داشته گفت: با توجه به خسارت‌های اجتماعی عظیم ناشی از بروز دردهای مزمن، این یافته‌ها به آزمایش‌های بالینی برای کاهش درد و رسیدن به موفقیت در آنها کمک می‌کند.

به گفته «وانیا آپکاریان» استاد فیزیولوژی نیز، فنآوری جدید به پزشکان کمک می‌کند بخشی از مغز را مشاهده کنند که در طول درد فعال است و در نتیجه خواهند توانست بر اساس آن داروی خاصی را با هدف قرار دادن همان نقطه تجویز کنند.

طی آزمایش مذکور، دانشمندان دریافتند که استفاده از قرص‌های دارونما اثر ضد درد قوی به همراه دارد. آنها اذعان کرده‌اند که مطالعات بیشتر در آینده شاید باعث شود گزینه‌های بهتری برای درمان مبتنی بر دستورهای مغز و کاهش چشمگیر استفاده از قرص‌ها و داروها در موارد غیر ضروری، به منظور کاهش مدت یا شدت درد پیش روی بیماران و پزشکان قرار گیرد.  

منبع: سلامت آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر