کد خبر: 5319
A
شیوع پرکاری تیروئید در بین زنان

زن‌ها بیش از مردان به «تیروئید چشمی» مبتلا می‌شوند

یک فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم از شیوع پرکاری تیروئید در بین زنان خبر داد و گفت: پرکاری تیروئید در زنان گاهی اوقات با ضایعات چشمی نظیر برآمدگی چشم یا همان تیروئید چشمی همراه است که لازم است سریعاً درمان شود وگرنه نابینایی یا صدمات بیشتر به چشم را همراه خواهد داشت.

زن‌ها بیش از مردان به «تیروئید چشمی» مبتلا می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکترمنوچهر جزایری اظهار داشت: در ایران نسبت بیماری تیروئید چشمی در زنان شایع‌تر از مردان است تا جائی که از هر ۹ زن یک مرد و بعضا از هر ۷ زن، یک مرد را به این بیماری مبتلا می‌کند.

وی افزود: بیماری پرکاری تیروئید بعضا با ضایعات چشمی نظیر برآمدگی چشم همراه است. این بیماری به ۶ درجه تقسیم شده و در مراحل اول یا درجه صفر تا چهار آن، چشم فرد مبتلا دچار نوعی لید لگ (تاخیر پلک یا درنگ پلک) می‌شود که این مرحله از اولین حالات بیماری تیروئید چشمی است.

دکتر جزایری در ادامه داد: برخی از افراد مبتلا در درجات بالاتر دچار خیرگی چشم یا Stare می‌شوند که در هر صورت باید برای درمان آن به متخصصان غدد و جراح چشم مراجعه کنند. در درجات بالاتر، بیماری پرکاری تیروئید با عارضه چشمی (تیروئید چشمی)، کره چشم فرد مبتلا کاملا برآمده می‌شود تا جائی که پلک‌های فرد روی یکدیگر قرار نمی‌گیرد و در این حال و در صورت عدم درمان، ته چشم فرد مبتلا، دچار نوعی عفونت می‌شود که اگر همچنان از درمان خودداری شود به نابینایی یا کاهش دید منجر خواهد شد.

این فوق تخصص با تاکید بر این‌که علائم ظاهری این بیماری نمی‌تواند به معنای مصداق این بیماری در هر نوع از برآمدگی‌های چشمی باشد، بیماری تیروئید چشمی را در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، بیماران روماتیستی، بیماران پوستی و مبتلایان به ام.اس (M.S) شایع ذکر کرد و افزود: این دسته از بیماران به دلیل شرایط خود ایمنی بدن بیشتر در معرض خطر این عارضه هستند.

کم کاری تیروئید نیز با ضایعات چشمی همراه است

دکتر جزایری با تشریح عوارض ناشی از کم کاری تیروئید گفت: برخی اوقات عوارضی نظیر تورم پلک‌ها تا جمع شدن آب زیر پلک‌ها در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز مشاهده شده است که به آن «ادم» گفته می‌شود. در این حالت پلک فرد مبتلا دچار پف‌آلودگی می‌شود؛ صورت و پلک فرد هر دو با هم پف می‌کند و این حالت با برآمدگی چشم در بیماران مبتلا به تیروئید چشمی متفاوت است.

او یادآور شد: برای تشخیص این بیماری باید معاینات چشمی خاصی صورت گیرد. با معاینه تیروئید و چشم افراد و دوم با ارسال افراد مشکوک به آزمایشگاه‌های مربوطه و اخذ برخی آزمایش‌های خونی و هورمونی برای تعیین درصد هورمون تیروئید در خون زمینه تشخیص بیماری فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: گاهی برآمدگی‌های چشمی با پرکاری تیروئید افراد و در برخی موارد نیز با ترشح آنتی‌بادی یا پادتن‌ها مرتبط است. با ترشح این آنتی بادی‌ها یا پادتن‌ها و تحریک عضلات چشم و پشت کره چشم و در ‌نهایت جمع شدن این آنتی بادی‌ها در ته چشم و سپس عضلات نگاه‌دارنده چشم که همچون طنابی، عضلات چشمی را نگاه می‌دارند، این طناب‌های چشمی شل می‌شوند و چشم فرد بیمار دچار جلوآمدگی می‌شود.

علائم پرکاری تیروئید

دکتر جزایری، کاهش وزن به رغم داشتن اشتهای خوب، پرخوری، تعریق گرم، لرزش اندام‌ها مخصوصا در قسمت انگشتان دست، تاتی‌کاردی (افزایش سرعت ضربان قلب)، پرخاشگری یا بی‌قراری، کم‌خوابی و بدخوابی و همچنین ضایعات پوستی را از علائم ابتلا به پرکاری تیروئید دانست و گفت: شاید این بیماری در آقایان با برخی تمایلات جنسی یا بی‌میلی جنسی و ناتوانی جنسی همراه شود اما در زنان با اختلالات دوران قاعدگی همراه می‌شود.

او همچنین اذعان کرد بیماری پرکاری تیروئید برای آقایان به رغم تعداد کم مبتلایان با عواقب بدتری همراه است و چه بسا درمان آقایان مبتلا به این بیماری مشکل‌تر از زنان باشد. این عارضه در کودکان کمتر دیده شده اما در میان بزرگسالان، رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر به آن مبتلا می‌شوند.

منبع :سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر