کد خبر: 5445
A

جلوگیری از بروز آلرژی غذایی با روش جدید ایمنی‌درمانی

دانشمندان با توسعه روشی به نام ایمنوتراپی یا ایمنی‌درمانی توانسته‌اند واکنش‌های حساسیت‌زا یا آلرژیک را در موش‌ها معکوس کنند. آنها گمان می‌کنند می‌توان از این روش برای درمان آلرژی‌های انسانی نیز استفاده کرد.

جلوگیری از بروز آلرژی غذایی با روش جدید ایمنی‌درمانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دانشمندان در یکی از دانشگاه‌های کانادا، روشی جدید ابداع کرده‌اند که با تحریک کردن تولید سلول‌های دندریتیک جدید (new dendritic cells) کار می‌کند. طی این کار، سلول‌ها به سلول‌های ایمنی دیگر علامتی می‌فرستند که باعث لغو واکنش‌های بیش از حد ایمنی  می‌شود و در نتیجه، واکنش‌های آلرژیک شدید و سریع موسوم به آنافیلاکسی (anaphylaxis) رخ نمی‌دهد.
به نقل از ساینس‌آلرت، جان گوردون، محقق دانشگاه ساسکاچوان در کانادا گفت: «اگر ما بتوانیم به گونه‌ای واقعی حساسیت‌های غذایی یا وضعیت‌های مشابهی همچون آسم و بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس را درمان کنیم، زندگی مبتلایان به این بیماری‌ها را نیز می‌توانیم تغییر دهیم».
سلول‌های دندریتیک به طور طبیعی در بافت‌هایی مشاهده می‌شوند که با محیط خارجی تماس دارند؛ مانند لایه خارجی پوست و پوشش داخلی بینی، ریه‌ها، معده و روده. گورودون و گروه تحقیقاتی او برخی از این سلول‌ها را از بدن موش‌ها استخراج کرده، با ترکیبی منحصر به فرد از پروتیین‌ها، اسید مرتبط با ویتامین A (که به طور طبیعی در روده انسان وجود دارد) و یک ماده غذایی حساسیت‌زا مثل بادام زمینی یا پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ درآمیختند.
آنها سپس سلول‌های دندریت اصلاح شده را به بدن موش انتقال دادند و متوجه شدند که واکنش‌های آلرژیکشان به گونه‌ای عملی حذف شد و سلول‌های ایمنی حساس که پیشتر به ماده حساسیت نشان می‌دادند، همچون افراد سالم و بدون آلرژی حساسیتی از خود نشان ندادند.
نتایج و توضیحات بیشتر در مجله Allergy and Clinical Immunology  منتشر شده و محققان ابراز امیدواری کرده‌اند تا سال آینده دستاوردهای خود را در انسان‌ها نیز آزمایش کنند. 

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر