کشف ۷ عامل سرطانزای جدید از سوی دانشمندان

محققان یک موسسه سلامتی در امریکا موفق به شناسایی عوامل سرطانزایی شده‌اند که در میان آنها نام چند ویروس و یک حلال صنعتی به چشم می‌خورد.

کشف ۷ عامل سرطانزای جدید از سوی دانشمندان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اداره سلامت آمریکا (Federal health official) خبر از کشف هفت ماده جدید از جمله ۵ ویروس داده است که بر اساس یک گزارش تازه‌منتشرشده گفته می‌شود جزو مواد سرطانزا محسوب می‌شوند.
به نقل از ال‌سی‌مدیکال، در چهاردهمین گزارش سالانه مواد سرطانزا فهرستی منتشر شده که در آن نام و مشخصات ۲۰۰ ماده سرطانزا تدوین شده و گفته می‌شود همگی عوامل ایجاد سلول‌های سرطانی بدخیم در انسان محسوب می‌شوند.
بر اساس آنچه در این فهرست انتشار یافته، ویروس‌های HIV-1، HTLV-1، EBV، KSHV و MCV از عوامل ایجاد یا کمک‌کننده به تحریک ویروس‌های دیگر برای بروز سرطان به شمار می‌روند.
HIV ویروس عامل تضعیف سیستم ایمنی بدن است. HTLV  سلول‌های موسوم به «تی‌شکل» را هدف قرار می‌دهد. EBV و KSHV شکل‌هایی از ویروس تبخال محسوب می‌شوند و MCV نوعی ویروس مشترک انگاشته می‌شود که به طور کلی روی پوست زندگی می‌کند.
یک حلال صنعتی به نام TCE هم که در صنایع نظامی کاربرد دارد، در فهرست عوامل سرطانزا به چشم می‌خورد که توان سرطانزایی آن بتازگی از سوی  دانشمندان شناسایی شده است و به گفته آنها می‌تواند از طریق هوا، آب و خاک وارد بدن انسان شود و بویژه احتمال ابتلا به سرطان کلیه را در افراد مبتلا افزایش دهد.
محققان گفته‌اند برای جلوگیری از بروز و گسترش انواع عفونت لازم است راهکارهای جامع و مناسبی تدوین شود که با به کارگیری آن جلوی رشد و گسترش عوامل ویروسی ایجاد سرطان گرفته شود.
فهرست موسسه ملی سلامت امریکا همچنین از کبالت و ترکیبات آن نام برده که با اثرگذاشتن بر DNA و تخریب آن می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

منبع:سلامت آنلاین