کد خبر: 5544
A

نرخ ابتلا به سرطان مقعد در دنیا افزایش یافته است

طبق یک مطالعه جدید، نرخ ابتلا به سرطان مقعد در بسیاری از کشورهای جهان در حال افزایش است.

نرخ ابتلا به سرطان مقعد در دنیا افزایش یافته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محققان در این مطالعه، داده های موسسه بین المللی تحقیقات سرطان را که مربوط به ۱۸ کشور بود بررسی کردند. آنها دریافتند نرخ ابتلا به سرطان مقعد در بین مردان و زنان، بخصوص در کشورهای استرالیا و سایر کشورهای قاره آمریکا، و شمال و غرب اروپا در حال افزایش است.

اما محققان معتقدند واکسیناسیون علیه HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) که ویروس مرتبط با ابتلا به سرطان مقعد است، ممکن است به کنترل این بیماری کمک کند.

محققان با بررسی داده ها دریافتند نوع ASCC (کارسینوم سلول-سنگفرشی مقعدی) بیش از انواع دیگر این نوع سرطان شیوع دارد و دلیل افزایش نرخ این نوع سرطان مربوط به همین سرطان ASCC است. نوع دیگر این سرطان موسوم به AAC(آدنوکارسینوم) همچنان ثابت بوده و در برخی جوامع نیز در حال کاهش است.

فرهاد اسلامی، سرپرست تیم تحقیق در انجمن سرطان آمریکا، در این باره می گوید: «دلیل افزایش نرخ بروز این سرطان در بسیاری از جوامع هنوز مشخص نیست اما احتمالاً ناشی از تغییر در شیوع فاکتورهای پرخطر محیطی است.»

طبق این گزارش، این فاکتورهای پرخطر شامل عفونت HPV است که تقریبا در تمامی موارد ASCC وجود دارد.

به گفته محققان، «درصورت اجرای برخی اقدامات پیشگیرانه نظیر واکسیناسیون HPV و کمپین های رفتارهای جنسی ایمن، می توان از شمار موارد سرطان مقعد در آینده کاست.»

ابتلا به سرطان مقعد نسبتا نادر است. طبق آخرین برآوردهای انجمن سرطان آمریکا، در سال ۲۰۰۸، ۲۷ هزار مورد ابتلا به این سرطان در جهان اتفاق افتاده که ۱۴,۵۰۰ مورد مربوط به زنان و ۱۲,۵۰۰ مورد مربوط به مردان بوده است.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر