کد خبر: 5547
A

دیابتی‌ها فریب شیرینی‌های بدون قند را نخورند

مدیر عامل انجمن دیابت ایران تاکید کرد: شیرینی‌های معروف به بدون قند نیز به دلیل وجود نشاسته موجب افزایش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت می‌شود و مصرف آنها در این بیماران باید در حد مجاز باشد.

دیابتی‌ها فریب شیرینی‌های بدون قند را نخورند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر امیر کامران نیکو سخن درباره مصرف آدامس ها و شیرینی های بدون قند از سوی بیماران دیابتی اظهار داشت: این آدامس ها و شیرینی ها برای بیماران دیابتی مفید نیست، اما شیرین کننده ها روی قند خون افراد دیابتی تاثیری نمی گذارد.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات این شیرینی ها و آدامس ها می توانند به عنوان جایگزین ویژه برای کودکان مبتلا به دیابت استفاده شوند، افزود: بعضی از شیرینی ها و یا بیسکویت های بدون قند، اگرچه قند اضافه شده ندارد، اما نشاسته به کار رفته در آنها می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. به همین دلیل، این تصور غلط نباید پیش بیاید که چنین شیرینی هایی هیچ تاثیری روی قند خون افراد دیابتی ندارد.

نیکو سخن با بیان اینکه برخی از مواد اضافه شده به نوشابه های بدون قند یا آدامس تاثیری روی قند خون افراد دیابتی ندارد خاطر نشان کرد که با این حال، آرد و نشاسته موجود در آنها باعث افزایش قند خون افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

مدیر عامل انجمن دیابت در مورد برخی از شیرین کننده های خاص و قندهای الکلی اظهار داشت: برخی از این قندها نیز قند خون را بالا می برند و با قندهای میوه شیرین شده اند. از سوی دیگر می‌دانیم که قند میوه یا فروکتوز نیز روی قند خون موثر است. بنابراین اگر روی محصولی نوشته شده که این محصول بدون قند است به این معناست که قند و شکر به آن اضافه نشده، اما برخی از فرآورده های غذایی به خودی خود می تواند روی قند خون اثر بگذارد.

وی گفت: استفاده از این شیرینی ها و یا مواد غذایی که با قند های مصنوعی آماده شده اند نیز حد مجاز دارد و این گونه نیست که افراد مبتلا به دیابت، با تصور عاری بودن آنها از مواد قندی به هر مقداری که دلشان بخواهند از این مواد غذایی و خوراکی‌ها استفاده کنند.

نیکوسخن تاکید کرد: باید توجه داشت که اگرچه نوشابه های بدون قند، قند ندارند، اما ماده خوبی هم برای تغذیه محسوب نمی‌شوند و مصرف آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ با این حال، ممکن است که هر کودک مبتلا به دیابتی گاهی دوست داشته باشد نوشابه بخورد که در این صورت می توان از نوشابه های بدون قند به میزان محدود و کنترل شده استفاده کرد.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر