کد خبر: 5558
A

کمردرد مزمن چیست؟

متخصص جراح مغز و اعصاب شاغل در مرکز آموزشی - درمانی شهید رجایی قزوین گفت: به کمردردی که بیش از سه ماه طول بکشد، کمردرد مزمن گفته می‌شود.

کمردرد مزمن چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مهران مرادی، علت کمردرد را تروما یا آسیب به ستون مهره، هرگونه بیماری مزمن در نقاط مختلف بدن و استرس روحی - روانی دانست و افزود: نوع درد می‌تواند به‌صورت درد استخوانی، عصبی یا درد عضلانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: درد ممکن است به‌صورت سوزشی، سیخ زننده، سوزن سوزن شدن، شارپ یا مبهم بروز کند و در بسیاری از موارد، منشاء درد مشخص نیست.

این متخصص اظهار کرد: آسیب یا بیماری که باعث شروع درد شده است قابل‌تشخیص نبوده، ولی همچنان اثرات آن به‌صورت درد باقی خواهد ماند.
 

مکانیسم درد


وی تشریح کرد: مکانیسم دقیق این نوع کمردرد، مشخص نیست، ولی اعتقاد کلی بر این است که به دنبال طولانی شدن درد، یک حساس شدن مرکزی در مغز ایجاد می‌شود، یعنی به این صورت که حتی با تحریکی اندک در این افراد، درد شدید احساس خواهد شد و حتی گاهی به دنبال بهبودی محل آسیب، سیگنال‌های درد در مغز، فعال خواهند ماند.
 

روش تشخیص


مرادی گفت: تصویربرداری ساده، اسکن استخوانی، سی‌تی‌اسکن، ام آر آی و نوار عصب و عضله، تست‌های معمول برای تشخیص این نوع بیماری است.
 

درمان


بنا به اظهار این جراح شاغل در مرکز آموزشی - درمانی شهید رجایی قزوین، در صورت یافتن منشأ درد، می‌توان درد را کاهش داد یا مداوا کرد و هنگامی که علت و منشأ درد مشخص نشود، درمان علامتی، باهدف کاهش درد، بهبود کیفیت زندگی و بهبود عملکرد فرد مدنظر است.

مرادی، فیزیوتراپی و ورزش‌های کششی، درمان‌های دارویی و روش‌های کم تهاجمی مانند تزریق و بلاک عصب را از جمله درمان‌های کلی دانست.

این متخصص تأکید کرد: در مجموع اگر کمردرد، ادامه یابد، باید جدی تلقی شود، زیرا تأخیر در درمان، روند بهبودی را دشوار و حتی غیرممکن می‌سازد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر