کد خبر: 5640
A

افزایش مصرف نوشیدنی های شیرین در اثر غذاهای شور

در یک تحقیق انجام شده بین کودکان استرالیایی ٢ تا ١٦ ساله نشان داده شد که مصرف مواد غذایی شور یا خوش نمک موجب افزایش مصرف نوشیدنی های شیرین در آن ها شده و احتمال افزایش وزنشان را ٢٦ درصد افزایش می دهد.

افزایش مصرف نوشیدنی های شیرین در اثر غذاهای شور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در یک بررسی علمی نشان داده شد که مصرف نمک علاوه بر احتباس آب در بدن که موجب افزایش وزن می شود با افزایش دریافت مایعات شیرین نیز این اثر را تشدید می کند.

در این تحقیق مشخص شد که کودکان و نوجوانانی که از مواد غذایی پر نمک استفاده می کنند بیشتر از بقیه تمایل به مصرف نوشیدنی های شیرین دارند و همچنین گرایش به افزایش وزن در آن ها هم بیشتر است.

مطالعه ای که توسط دانشگاه ویکتوریای استرالیا در بین بچه های بین 2 تا 16 سال استرالیایی انجام شد، نشان داد که بین مصرف غذاها و تنقلات نمکی و مصرف نوشیدنی های شیرین ارتباط مثبتی وجود دارد که موجب افزایش احتمال چاقی به میزان 26 درصد نیز می شود.

در این بررسی مشخص شد که مصرف نمک بیشتر به نوشیدن نوشیدنی های شیرین بیشتر منجر می شود؛ به طوری که هر یک گرم در روز مصرف نمک موجب افزایش مصرف 17 گرم نوشیدنی شیرین در روز می شود.

غلظت سدیمی در پلاسمای خون

در این تحقیق مشخص شد که کودکان و نوجوانانی که از مواد غذایی پر نمک استفاده می کنند بیشتر از بقیه تمایل به مصرف نوشیدنی های شیرین دارند و همچنین گرایش به افزایش وزن در آن ها هم بیشتر است

آن ها اشاره کردند که بعد از این که یک فرد نمک مصرف می کند، یک افزایش غلظت سدیمی در پلاسمای خونش اتفاق می افتد که برای نگهداری هموستازی مایعات بدن، موجب تحریک تشنگی و در نتیجه دریافت بیشتر مایعات می شود.

محققان ارتباط بین دریافت نمک و مصرف بیشتر مایعات به طور کلی، و همچنین ارتباط بین مصرف نمک و نوشیدنی های شیرین و تاثیرش بر روی وضعیت وزن را بر روی 4283 کودک استرالیایی، بیش از یک روز قبل از جمع آوری داده ها مورد مطالعه قرار دادند.

این اطلاعات مربوط به مصرف غذاهای نمکی، مایعات و نوشیدنی های شیرین با روش یادآوری 24 ساعته از کودکان به صورت رو در رو و یا تلفنی جمع آوری شد.

محققان میزان مصرف نمک و مایعات و نوشابه های شیرین را با روش های دقیقی محاسبه کردند.

نوشیدنی های شیرین شامل آبمیوه ها، آب معدنی های طعم دار، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها بود.

شرکت کنندگان به طور متوسط 6.3 گرم در روز نمک و به طور متوسط 1438 گرم در روز مایعات مصرف می کردند. 62 درصد شرکت کنندگان هم اذعان داشتند که نوشیدنی شیرین در طی روز مصرف کرده اند. مقدار متوسط نوشیدنی های شیرین مصرف شده 248 گرم در روز در بین آن هایی بود که گفته بودند، نوشیدنی شیرین مصرف کرده اند.

کودکان بزرگتر و آن هایی که وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین تری داشتند، تمایل بیشتری به مصرف نوشیدنی های شیرین داشتند.

نوشیدین شیرین

 

بین اضافه وزن یا چاقی و مصرف نوشیدنی های شیرین ارتباط معناداری وجود داشت.

در بین کودکانی که یک نوشیدنی شیرین خورده بودند، هر گرم نمک اضافی مصرف شده در روز با 30 گرم نوشیدنی شیرین بیشتر در روز همراه بود. نویسندگان اشاره کردند که "دریافت نمک به تنهایی 11 درصد از واریانس مصرف نوشیدنی شیرین را به خودش اختصاص می دهد."

پس از تنظیم سن، جنس، وضعیت اقتصادی، و انرژی به دست آمده از منابع دیگر، مشخص شد که هر گرم اضافی از نمک مصرف شده در روز با مصرف 17 گرم از نوشیدنی های شیرین اضافه در روز، همراه بود.

علاوه بر این، کودکانی که در روز بیش از یک نوشیدنی شیرین نوشیده بودند، 34 درصد بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاقیبودند.

محققان با توجه به ارتباط بین نمک و مصرف نوشیدنی شیرین، نتیجه گرفتند که علاوه بر مزایای شناخته شده ی کاهش نمک در کاهش فشار خون، کاهش مصرف نمک در کودکان ممکن است با کاهش میزان دریافت نوشیدنی شیرین که به نوبه خود موجب کاهش خطر چاقی در دوران کودکی می شود، همراه باشد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر