کد خبر: 5652
A

درمان سکته مغزی، حداکثر ۳ساعت بعد از وقوع

دبیر انجمن سکته مغزی ایران از شیوع نگران کننده این عارضه در افراد زیر ۵۵ سال کشور خبر داد و بر ضرورت پیشگیری، اطلاع رسانی و درمان آن تاکید کرد.

درمان سکته مغزی، حداکثر ۳ساعت بعد از وقوع

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر بابک زمانی، رئیس انجمن سکته مغزی ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات با بیان این مطلب گفت: این عارضه در صورت رعایت زمان طلایی و اعزام بیمار حداکثر تا سه ساعت اول به بیمارستان قابل درمان است.

وی افزود: درمان سکته مغزی موضوع مهم، سخت و پیچیده است و باید این باور در مردم ایجاد شود که با انتقال به موقع فرد می توان از تبعات و پیامدهای ناخوشایند سکته مغزی به ویژه مرگ و ناتوانی پیشگیری کنند. سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ سکته مغزی در کشور ثبت می شود که ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از مبتلایان آن افراد زیر ۵۵ سال هستند.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با انتقاد از نامناسب بودن شاخص های درمان این عارضه تصریح کرد: وزارت بهداشت از سال گذشته برای رفع نقایض و مشکلات موجود اقدام خوبی کرد و با ایجاد کمیته کشوری پیشگیری و درمان سکته مغزی متشکل از دست اندرکاران نظام سلامت و متخصصان مغز و اعصاب تلاش کرد ضعف های موجود جبران شود.

دکتر مسعود مهرپور ، دبیر انجمن سکته مغزی ایران نیز بار مالی سنگین این عارضه بر فرد، خانواده و جامعه را قابل توجه دانست و گفت: برای پیشگیری و مقابله با این مشکلات باید در گام نخست آگاهی جامعه از سکته مغزی افزایش یابد و در مراحل بعد حلقه های اورژانس پیش بیمارستانی، مراکز درمان تخصصی و اقدامات توانبخشی تقویت شود. انجمن در تعامل نزدیک با معاونت درمان وزارت بهداشت کد اختصاصی ویژه ای را برای سکته مغزی حاد در نظر گرفته است تا به محض علایم اولیه و اعلام این کد فرد مبتلا به عارضه در زمان کوتاهی به مراکز درمانی منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد، در حال حاضر ۵۵ بیمارستان برای پذیرش اورژانسی بیماران سکته مغزی تجهیز شدهاند و در آینده نزدیک این تعداد تا دو برابر افزایش می یابد.

به گفته این عضو انجمن سکته مغزی ایران فشار خون بالا، دیابت، چربی خون، کم تحرکی، استعمال دخانیات، چاقی و بیماری های قلبی در ابتلای افراد به سکته قلبی نقش دارند.

وی توصیه کرد: در صورت مشاهده علایمی نظیر تکلم دشوار، فلج ناگهانی دست یا صورت بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. تنها در این صورت است که امکان تزریق داروهای حل کننده لخته خون وجود دارد و بهبودی بیمار را به میزان ۳۰درصد افزایش می دهد. همچنین با بستری در بیمارستان های دارای واحد مراقبت های ویژه سکته مغزی شانس درمان تا ۱۴ درصد افزایش می یابد.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر