کد خبر: 57239
A

دکتر«اردوان اعتمادی» جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت و فلوشیپ لیزر:با ایمپلنت به‌موقع، مانع از تحلیل رفتن استخوان فک شوید

بعد از کشیدن دندان به هر دلیلی که دندان از استخوان فک خارج شود، استخوان فک شروع به تحلیل رفتن می‌کند، داشتن دندان سالم و ایمپلنت تنها مواردی هستند که مانع از تحلیل رفتن استخوان فک می‌شوند.

دکتر«اردوان اعتمادی» جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت و فلوشیپ لیزر:با ایمپلنت به‌موقع، مانع از تحلیل رفتن استخوان فک شوید
به گزارش پایگاه خبری و تحلیای دیده بان ایراندکتر«اردوان اعتمادی» جراح ومتخصص بیماری های لثه و ایمپلنت و فلوشیپ لیزردر این رابطه اظهارکرد :
ایمپلنت به‌دلیل فشارهایی که به استخوان فک وارد می‌کند، از تحلیل رفتن این استخوان جلوگیری می‌کند. 
این دندانپزشک متخصص استفاده از مواد پیوند استخوان و حفظ فضای ریشه به‌دلیل استفاده از این مواد را از مهم‌ترین راهکارها برای به حداقل رساندن تحلیل استخوان فک توصیف می‌کند وی در ادامه گفت : این یک تکنیک جراحی است برای جلوگیری از تحلیل استخوان فک. همچنین زمانی که بخواهیم فضا و استخوان به اندازه کافی داشته باشیم تا ایمپلنت را به‌صورت مناسب جایگذاری کنیم، از این تکنیک استفاده می‌کنیم. 
وی افزود : پس از کشیدن دندان، اگر دندان عفونی نباشد و از شرایط لازم برای قرار دادن ایمپلنت برخوردار باشد، می‌توانیم در همان موقع ایمپلنت را بگذاریم. این کار نیز تا حد مطلوبی از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، تقریبا در 90 درصد موارد، هنگام گذاشتن ایمپلنت بعد از کشیدن دندان، باز هم مجبور هستیم تا از مواد پیوند استخوان استفاده کنیم تا از این طریق تحلیل استخوان فک را به حداقل برسانیم.
اعتمادی به احتمال افزایش تدریجی تحلیل استخوان اشاره و تصریح کرد : اگر شخصی که سال‌ها پیش دندان خود را کشیده و برای بازسازی و ایمپلنت اقدامی نکرده است، تحلیل استخوان فک او به تدریج افزایش می‌یابد. هرچند در 6 ماه اول، بالاترین میزان تحلیل را دارد، اما به هر حال تحلیل تدریجی نیز وجود خواهد داشت. 
این متخصص ادامه می‌دهد: در بسیاری از موارد، اگر حداقل استخوان باقی‌مانده را داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از ایمپلنت بازسازی را انجام دهیم. اما در برخی موارد، استخوان به حدی تحلیل رفته که مجبور می‌شویم برای بازسازی استخوان فک، یک پروسه یک تا 8 ماهه زمان بگذاریم تا بتوانیم ایمپلنت موفقی برای بیمار داشته باشیم.  
وی با اشاره به تحلیل عرضی و ارتفاعی استخوان فک، به تفاوت این دو تحلیل پرداخت و گفت: در بسیاری از موارد، وقتی مدت زیادی از کشیدن دندان می‌گذرد، ممکن است استخوان فک از نظر عرضی تحلیل رفته باشد. در این شرایط، تکنیک‌های مرسوم و ساده‌ای وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها خیلی‌ راحت‌تر عرض استخوان را افزایش داد. این در حالی است که بازسازی استخوان تحلیل رفته ارتفاعی یا عمودی، به مراتب کار سخت‌تری است و تا همین 4 پنج سال پیش، احتمال افزایش استخوان ارتفاعی را امری غیرمحتمل و ناممکن می‌دانستند.
اعتمادی به تکنیک‌های مدرن، مواد و غشاهای جدید وارد شده در علم دندانپزشکی می‌پردازد و می‌گوید: خوشبختانه امروز به لطف ورود مواد جدید به بازار و کشف تکنیک‌های جدید، حتی امکان افزایش ارتفاع استخوان نیز وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، پیش از این، در بسیاری از موارد بعضا مجبور بودیم که مریض را به اتاق عمل ببریم تا با برداشتن استخوان از قسمت لگن یا دنده، کار پیوند استخوان را انجام دهیم که خود این روند هم در نوع خود پروسه‌ای به مراتب سخت و مشکل‌ساز بود. اما اکنون بدون نیاز به اتاق عمل، در داخل مطب می‌توان با برداشتن یک مقدار استخوان از چانه یا قسمت خلفی فک پایین بیمار و ترکیب آن با مواد پیوند استخوان مصنوعی و استفاده از غشاهای جدید، ارتفاع و عرض استخوان را خیلی راحت افزایش دهیم.
اعتمادی در پایان به تجربه و علم بالا در این زمینه اشاره کرد و افزود : البته این تکنیک، تکنیک بسیار حساسی است و مستلزم تجربه و علم در این زمینه است. هر دندانپزشکی شاید نتواند این کار را با موفقیت انجام دهد، اما عملا شدنی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر