کد خبر: 58497
A

سخنگوی وزارت بهداشت: یک سوم مراجعان داروخانه‌ها، درخواست دارو بدون نسخه دارند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی ۵ سال اخیر ۳۴ درصد مراجعات به داروخانه‌ها شامل افرادی بوده که بدون مراجعه به پزشک برای دریافت دارو اقدام کرده‌اند، گفت: کیفیت خدمات سلامت در بخش دولتی بهتر یا برابر بخش خصوصی است.

سخنگوی وزارت بهداشت: یک سوم مراجعان داروخانه‌ها، درخواست دارو بدون نسخه دارند

به گزارش دیده بان ایران؛ ایرج حریرچی در همایش دریچه‌ای به فردای نظام سلامت ایران با رویکرد ایرانی اسلامی پیشرفت اظهار داشت: در کشور ما بیمارانی که نیاز به مراجعه خدمت دارند ۹۸.۷ درصد آنها در بخش دولتی و خصوصی خدمات عادلانه دریافت می‌کنند والبته فقرا مراجعه کمتری برای بستری داشتند.

وی افزود: در ۵ سال اخیر ۳۴ درصد مراجعات به داروخانه‌ها بیماران یا همراهان آنها بوده که بدون نسخه پزشک درخواست دریافت دارود داشتند واکنون نگرانیم اگر خدمات قیمت مناسب نداشته باشد در شرایط تحریمی افراد به پزشک مراجعه نکنند و بدون نسخه جهت دریافت دارو اقدام کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت کاهش چشمگیری داشته،‌گفت:‌البته در زمینه کاهش هزینه‌های کمرشکن به اندازه کاهش پرداختی‌ها موفق نبوده‌ایم و این مسئله ناشی از دو فاکتور اتفاقات داخل حوزه و وضعیت عمومی اقتصاد کشور است.

حریرچی گفت: اقشار غنی که جمعیتی حدود ۱۶ میلیون را تشکیل می‌دهند بیشتر از فقرا و قشر متوسط طی ۲۰ سال گذشته در معرض هزینه‌های کمرشکن بودند چرا که فقیر در بخش خصوصی بستری نمی‌شود یا به طور مثال ایمپلنت نمی‌کند.

وی بیان داشت:‌بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور با یک ریال پرداخت در حوزه سلامت فقیر می‌شوند و این موضوع در بررسی‌ها مورد توجه قرار دارد.  همچنین باید توجه داشت عمل‌های زیبایی همچون جراحی بینی یا رفع پف چشم افراد را با هزینه‌های کمر شکن مواجه می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به موضوع یارانه نقدی اشاره کرد و گفت:‌ این مسئله به سه طریق می‌تواند توزیع شود یک به صورت مساوی میان مردم بین فقیر و غنی، دیگری تبدیل آن به بنزین است که در حال حاضر افراد غنی ۱۰.۷ برابر بیشتر از فقرا این یارانه را دریافت می‌کنند و روش سوم بهره‌مندی از یارانه در قالب طرح تحول سلامت است که فقرا از این یارانه بیشتر از اغنیا بهره‌مند شدند.

حریرچی با اشاره به اینکه کیفیت خدمات سلامت در بخش دولتی از نظر تکنیک و وسایل همچنین تجهیزات بهتر یا برابر با بخش خصوصی است، گفت: البته بخش خصوصی هتلینگ بهتری داشته و خدمات را ویترین می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پزشکی خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و راهنمای بالینی ۴ موضوعی است که با توجه به آن می‌توانیم به عدالت بیشتر در حوزه سلامت دست یابیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر