کد خبر: 59092
A

با نشانه های حساسیت به لاکتوز در کودکان و نوزادان آشنا شوید

حساسیت به لاکتوز، مشکلی است که اغلب با علائمی مانند دل درد، نفخ و اسهال همراه است.

با نشانه های حساسیت به لاکتوز در کودکان و نوزادان  آشنا شوید

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ لاکتوز نوعی شکر است که در شیر اکثر پستانداران یافت می‌شود. در بدن انسان، آنزیمی به نام لاکتاز وظیفه‌ی هضم لاکتوز را دارد. این آنزیم در بدن کودکان زیاد تولید می‌شود اما با بالا رفتن سن، میزان تولید آن کاهش می‌یابد. بعد از رسیدن به بزرگسالی، بدن حدود 70درصد از انسان‌ها دیگر لاکتوز کافی تولید نمی‌کند.

در بعضی افراد بعد از عمل جراحی یا به علت مشکلات گوارشی و بیماری‌های ویروسی، علائم حساسیت به لاکتوز به وجود می‌آید.

  • دل درد و نفخ

اولین و شایع‌ترین نشانه حساسیت به لاکتوز، دل درد و نفخ است زیرا سیستم گوارش که قادر به هضم لاکتوز نیست، این قند را به روده می‌فرستد. جذب لاکتوز برای سلول‌های روده امکان‌پذیر نیست اما این قند با باکتری‌هایی به نام میکرو فلورا که در روده وجود دارند تجزیه می‌شود. خروجی این فرایند تخمیری، اسیدهای چرب کوتاه زنجیر، گاز هیدروژن، متان و کربن دی‌اکسید است. گازهای تولید شده موجب دردهای شکمی و نفخ می‎شود.

  • اسهال

ورود لاکتوز به روده موجب افزایش حجم آب در این ناحیه شده و موجب بروز اسهال می‌شود. این مسأله بین نوزادان و کودکان شایع‌تر است.

  • یبوست

زمانی که باکتری‌های روده لاکتوز را تخمیر می‌کنند، گاز متان تولید می‎شود. متان سرعت حرکت غذا در روده را کاهش می‌دهد و موجب بروز یبوست می‌شود.

جالب است بدانید که، حساست به لاکتوز در هر شخصی به گونه‌ای متفاوت بروز پیدا می‌کند. حتی ممکن است حجم لبنیات مصرفی برای عده‌ای مشکلی ایجاد نکند.

حدود 75درصد از جمعیت جهان با بالا رفتن سن به لاکتوز حساسیت پیدا می‌کنند.

حساسیت به لاکتوز بین مردم آسیای شرقی شایع‌تر است و حدود 90درصد از بزرگسالان در این منطقه دچار این مشکل می‌شوند. بین مردم شمال اروپا فقط حدود 5درصد از مردم به لاکتوز حساست دارند.

ممکن است فقط به یکی از محصولات لبنی حساسیت داشته باشید. مثلا با نوشیدن شیر دچار درد معده شوید اما ماست مشکلی برایتان ایجاد نکند.

علائم حساسیت به لاکتوز بین 30 دقیقه تا دو روز بعد از مصرف لبنیات پیدا می‌شوند.

این حساسیت در نوزادانی که با جهش ژن LCT متولد می‌شوند، نیز به وجود می‌آید.

البته محققان عقیده دارند که مصرف مقدار کمی شیر دو تا سه بار در روز می‎تواند به برطرف کردن حساسیت لاکتوز کمک کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر