کد خبر: 60539
A
دکتر محمود خدادوست مشاور وزیر و مدیر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه ششمین همایش طب سنتی عنوان کرد:

طب ایرانی باید در نظام سلامت ادغام شود

مراسم افتتاحیه ششمین همایش طب سنتی با حضور دکتر محمود خدادوست(مشاور وزیر و مدیر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی)، دکتر الهام فخاری (عضو شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش)، دکتر احمد محیط طباطبایی(مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی)، دکتر جعفر میرفخرایی( دبیر انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده های گیاهی )، دکتر غلامرضا کرد افشاری (دبیر علمی همایش) در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

طب ایرانی باید در نظام سلامت ادغام شود
 
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مراسم افتتاحیه ششمین همایش طب سنتی با حضور دکتر محمود خدادوست(مشاور وزیر و مدیر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی)، دکتر الهام فخاری (عضو شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش)، دکتر احمد محیط طباطبایی(مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی)، دکتر جعفر میرفخرایی( دبیر انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده های گیاهی )، دکتر غلامرضا کرد افشاری (دبیر علمی همایش) در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

 

دکتر محمود خدادوست(مشاور وزیر و مدیر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی)، در مراسم افتتاحیه ششمین همایش طب سنتی ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان مراسم گفت: حضور عضوی از اعضای شورای شهر در این مراسم نشان می دهد که چنین همایشی توانسته است در طی سال های فعالیت اش، نگاه مسئولان را به این مقوله جلب کند و این مسئله موفقیت بزرگی است.
وی با بیان اینکه طب سنتی در نظام سلامت باید تعریف درست و کاربردی داشته باشد و  توسعه طب ایرانی به دور از افراط و تفریط صورت بگیرد، گفت: اگر می خواهیم طب ایرانی و سنتی در جامعه توسعه پیدا کند  باید در نظام سلامت تعریف شود و برای رسیدن به این مقصود نیاز به پذیرش از طرف جامعه پزشکی داریم، اما نباید فراموش کنیم، افراطی گرایی هایی که در خارج از سیستم سلامت در حال انجام است و اثر بخشی طب سنتی را بزرگنمایی می کند، بسیار خطرناک است.
افراطی گری طب سنتی را توسعه نمی دهد
مشاور وزیر و مدیر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر این مطلب که ادعای معجزه گر بودن طب سنتی از پایه اشتباه است عنوان کرد: عدم افراطی گری یکی از مهم ترین اصل های سالم سازی طب سنتی است و باید کتابی و مستدل عمل کرد و  از این راه به این طب توسعه منطقی داد.
دکتر محمود خدادوست با توضیحاتی درباره اصول اصلی در طب ایرانی و تبیین جایگاه مهم بیمار در این طب گفت: در طب کهن ایرانی، قدر و منرپزلت بیمار به حدی بود که حکمای ما بخشی از حق العلاج را نذر بیمار می کردند.
دکتر خدادوست، خواستار تنویر افکار عمومی و هدایت مردم در استفاده از طب سنتی شد و ادامه داد:  فرد محور بودن و توجه به تفاوت های فردی(مزاجی)،اصلاح سبک زندگی و بحث های اخلاقی، سه وجه تمایز طب ایرانی بوده است.
وی  اصلاح سبک زندگی را که به تازگی در جهان امروز به اهمیت آن پی برده اند، یکی از ریشه ای ترین موارد طب ایرانی دانست و اظهار داشت:  ما معتقد هستیم که طب سنتی باید در نظام سلامت ادغام شود و با همین استدلال در صدد هستیم تا در برنامه ششم توسعه، حکمی را بگیریم که وزارت بهداشت خدمات تایید شده این طب را در نظام سلامت ادغام کند.
طب سنتی استفاده از حافظه تاریخی و جغرافیایی است 
دکتر الهام فخاری (عضو شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش) و سخنران بعدی، ضمن تقدیر از برگزاری چنین مراسمی گفت:  ما به گزارش منفی از وضعیت مردم ایران عادت کرده ایم تا جایی که  اگر بخواهیم گزاره های دیگری را مطرح کنیم و از وضعیت خوب بگوییم، به پاکسازی حقایق متهم می شویم. این موضوع در کنار پیشینه ایرانیان که مردمانی شاد و نه گله گذار بوده اند، نمی تواند قرار بگیرد و کاملا این حجم از افسردگی و غم غیر قابل باور است.مردم ایرانی هر ماه رویدادی نیک و متناسب با طبیعت را جشن می گرفته اند و این اخلاق جزو فرهنگشان نبوده است.
طب سنتی به کمک مدیریت شهری بیاید
رئیس شورای اسلامی استان تهران با بیان اینکه مسایل شهری از جمله مهاجرت وانبوه سازی به مشکلات سلامت روانی و فیزیکی مردم آسیب زده است، عنوان کرد: جامعه ایرانی دچار نوعی بهم ریختگی شده و  یکی از اصلی ترین راه های نجات بازگشت به میراث گذشته از جمله پزشکی کهن است. ُروندی که بخش آگاه جامعه برای بازسازی و باز زنده آفرینی فرهنگ خودش پی گرفته است و یکی از نمودهای آن همایش طب سنتی است.
دکتر الهام فخاری ، رئیس منطقه‌ای تهران سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی ادامه داد: اگر مدیریت شهری در سطوح بالا نباشد نمی توان انتظار داشت،  تلاش فردی جواب دهد و ما همه تلاش خود را می کنیم تا در نظام سلامت شهروندی از  بخش کهن و موثر  پزشکی ایرانی استفاده شود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی، اخلاق حرفه ای را یکی از ویژگی¬های  پزشکی کهن دانست و اضافه کرد: پزشکی کهن در بستر تعاملی- پزشک و بیمار- شکل می گرفته است و از این سرمایه می توان استفاده و آن را به زندگی مردم تزریق کرد.
وی توسعه و ترویج مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن در همه حوزه ها را راه نجات دانست و گفت: اگرمی خواهیم حتی در زمینه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی موفق باشیم باید به طب سنتی و پایه های آن بازگشت کنیم.
الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به این مطلب که در برنامه سوم بر سبک زندگی تاکید شده است و برای به نتیجه رسیدن آن یک بازه زمانی شش ماهه تعیین شده است ، اظهار داشت: ارتباط موثر است که میتواند  میراث کهن پزشکی را در بحث سلامت شهری وارد کند و به واسطه آن، چارچوب سلامت ایرانی  در زندگی شهری مردم اجرا شود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی،  فعالان عرصه طب سنتی را از  بهترین یاوران در سالم سازی فرآیند شهری برشمرد و گفت: زندگی در تهران و شیوه سبک زندگی در تهران نه فقط مخصوص خودش است که آسیب قابل توجهی به زندگی مردم اطراف شهر تهران زده است و این همایش فرصتی را فراهم می کند تا به این موضوع هم بپردازیم و تنها  گروه هدف را شهر تهران ندانیم.
وی استفاده از طب سنتی را راهی برای بهره برداری از حافظه تاریخی و جغرافیایی کهن برشمرد و اظهار امیدواری کرد از این طب و با وجود چنین همایشی بهره برداری خوبی انجام بگیرد.
دکتر الهام فخاری ، عضو شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش همچنین از آمادگی کامل شورای شهر برای بهره برداری از همایش و اساتید و فعالان این حوزه و همکاری با آن خبر داد.
پزشک حافظه تاریخی می خواهد و شناخت جغرافیای سرزمین
دکتر احمد محیط طباطبایی(مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی)، هم با بیان این مطلب که  در طی چندین دهه  گذشته دچار این بحران شده ایم که فکرمی¬کنیم، تمام مشکلات ما ناشی از ویژگیهای سرزمین ماست در صورتیکه همین ویژگی های زیست محیطی باعث موفقیت های ما شده است، عنوان کرد: در طب ایرانی آنچه از همه چیز مهم تر بوده است و حتی می توان گفت از معجزه و شفا هم اهمیت بیشتری داشته است، ارتباط پزشک و بیمار بوده است.
دکتر احمد محیط طباطبایی ادامه داد: در گذشته اهمیت ارتباط با بیمار بسیار مهم بوده است و برخلاف امروز که فرد را به عنوان بیماری می بینند، به هر فرد با نگاه ویژه و خاص نگاه می شده است و هر بیمار یک مورد خاص برای حکیم به حساب می آمده است و او نه تنها یک معالج که 
همراه و مددکار بوده است.
مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: نگاه موزه ای نگاه به آینده است و امروزه که به موزه پزشکی تهران می روید، نه  تنها  با اطلاعات روبرو می شوید  که با اسنادی روبرو هستید که به شما شناخت سرزمینی می دهد.
دکتر احمد محیط طباطبایی با تاکید بر این مطلب که یک پزشک احتیاح به حافظه دارد و باید جغرافیای بیماری سزمین اش را بشناسد، اظهار داشت: در گذشته، تمام  جزییات شیوه زندگی از معماری و مسکن تا خوراک و غذا حکمتی داشت و ما را برای فرهنگ زندگی در ایران آماده می کرد. طب ملی و سنتی هم از همین خواستگاه برخوردار بود و از  حافظه تاریخی و جغرافیایی ما می آمد.
بازگشت  تفکر و بینش طب سنتی
مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی، مهمترین ویژگی طب سنتی را روبرویی با بیمار و نه بیمار دانست و ادامه داد: در گذشته نگاه به فرد مبتلا به بیماری نگاه خاص همان فرد بود و به او به شکل بیماری نگاه نمی کردند  و حتی درمان هم فکر اصلی شان نبود و به بهتر شدن زندگی فرد می اندیشیدند اما این روش و منش در هیچ دانشگاه  و فضای علمی مطرح نمی شود.
وی با اشاره به موضوع افسردگی گفت: وقتی آمار افسردگی را نگاه می کنیم در میان آن ها شهرهایی را می یابیم که شرایط اقلیمی شان در این چند سال اخیر دستخوش تغییر قرار گرفته است.
وی اظهار امیدواری کرد تا با بازگشت  تفکر و بینش طب سنتی جلوی بسیاری از مشکلات و معضلات گرفته شود.
خروج از اقلیم، آسیب های روانی و تغذیه ای
در پایان این نشست، دکتر غلامرضا کرد افشاری  دبیر علمی ششمین همایش طی سنتی ضمن مروری بر اهمیت اقلیمی بودن تغذیه در مناطق مختلف گفت: فرهنگ هر منطقه خاص همان منطقه است و  خروج از آن می تواند آسیب های روانی و تغذیه ای به افراد و فرهنگ ها بزند.
دکتر غلامرضا کرد افشاری گفت: برخی این تصور را دارند  که ما تعداد مزاج های محدودی را داریم درحالیکه می توان گفت به تعداد افراد، بی نهایت مزاج داریم و طب ایرانی به این مسئله به خوبی و درستی نگاه داشته است.
وی خاطر نشان ساخت: اگرنتوانیم در  جهت سلامتی خود پیش برویم، نه تنها سلامت خودمان که زندگی اجتماعی مان هم دچار مشکل می شود.
در پایان مراسم ، نمایشگاه جانبى محصولات گیاهان دارویی با حضور دکتر جعفر میرفخرایی( دبیر انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده های گیاهی )، دکتر احمد محیط طباطبایی(مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی)، دکتر غلامرضا کرد افشاری (دبیر علمی همایش)، افتتاح شد.

 

گفتنی است «ششمین همایش طب سنتی» تا نهم اسفند در فرهنگسرای شفق ادامه دارد، ضمن اینکه بازدید ار نمایشگاه و خرید برای عموم آزاد است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر