کد خبر: 60765
A

کم شنوایی می تواند آلزایمر را تسریع کند

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی تهران، یکی از عوارض کم شنوایی در بزرگسالان، بویژه سالمندان را تسریع در ابتلا به بیماری آلزایمر اعلام کرد و گفت: کم شنوایی می تواند آلزایمر را تسریع کند یا به عبارتی آلزایمر زودس بیاورد.

کم شنوایی می تواند آلزایمر را تسریع کند

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر کریم ستاری در همین رابطه افزود: این موضوع بستگی به میزان کم شنوایی دارد، هرچه این عارضه بیشتر باشد فرد از جامعه دورتر شده یا به عبارتی دچار انزوا می شود و کمتر با دیگران ارتباط برقرار کند. این کار سبب کم کار شدن گوش شده و باعث می‌شود تحریکات صوتی کمتری به مغز برسد. 
وی اظهار داشت: وقتی افراد به دلیل کم شنوایی صداها را به خوبی نشنوند، مغزشان کمتر تحریک می‌ شود و در نتیجه سلول‌ های عصبی شنوایی مغز تحلیل می‌رود، و به منظور پیشگیری از این عارضه و سایر عوارض پیرگوشی توصیه می شود این افراد به متخصصین شنوایی شناسی مراجعه کنند.

** فشار خون سن پیرگوشی را کاهش می دهد
ستاری با اشاره به اینکه پیرگوشی معمولا در افراد بالای 65 سال بروز پیدا می کند، گفت: فشارخون، قند خون، چربی خون، محیط های پرسروصدا ، مسایل روحی، داروهای اتوتوکسیک و مسایل ژنتیکی می تواند سن پیرگوشی را کاهش دهد.
وی اظهار داشت: بطور معمول در افراد بالای 65 سال پیرگوشی مشاهده می شود، اما برخی از بیماری ها و عوامل محیطی می تواند سن پیرگوشی را کاهش دهد و از 40 سالگی این عارضه شروع شود .
ستاری با اشاره به اینکه سن کم شنوایی کاهش پیدا کرده است ، گفت: گوش دادان صدای بلند از طریق هندز فری و هدفون ، در طولانی مدت (به تدریج) به گوش آسیب می رساند.
وی ادامه داد که گوش دادن صدای بلند با هندزفری به مرور زمان به عصب گوش آسیب می رساند و این موضوع قابل درمان نبوده و کم شنوایی ایجاد شده هم قابل برگشت نمی باشد. 
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی تهران اظهار داشت: اگرچه صدای بلند لذتی دارد و جوانان تمایل دارند موسیقی را با صدای بلند گوش کنند، اما این کار به تدریج، باعث صدمه به عصب گوش می شود.
وی افزود: افرادی که در محیط های پرسروصدا کار می کند هم در معرض آسیب جدی به گوش هستند که باید از محافظ های صوتی استفاده نمایند تا به گوش آسیب نرسد.
ستاری به مردم به خصوص جوانان توصیه کرد که با تلفن همراه به صورت طولانی مدت صحبت نکنند، که این کار نیز می تواند شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر