کد خبر: 60795
A

در آیین سی‌امین سالگرد جشن «پیوند سلول های بنیادی، زندگی دوم»مطرح شد؛ به انجام سالانه ۲۴۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور نیاز داریم

آیین سی‌امین سالگرد جشن «پیوند سلول های بنیادی، زندگی دوم» در مجموعه فرهنگی ایوان شمس برگزار شد. بنابر گزارش خبرنگار دیده بان ایران در سی امین سالگرد این جشن که در ایوان شمس برگزار شد پرفسور دکتر قوام جمعی از پزشکان ، دکتر جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، پیروز حناچی شهردار تهران و تعدادی از بیمارانی که واسطه دریافت پیوند بهبود یافته اند حضور داشتند.

در آیین سی‌امین سالگرد جشن «پیوند سلول های بنیادی، زندگی دوم»مطرح شد؛ به انجام سالانه ۲۴۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور نیاز داریم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ آیین سی‌امین سالگرد جشن «پیوند سلول های بنیادی، زندگی دوم» در مجموعه فرهنگی ایوان شمس برگزار شد.

بنابر گزارش خبرنگار دیده بان ایران در سی امین سالگرد این جشن که در ایوان شمس برگزار شد پرفسور دکتر قوام جمعی از پزشکان ، دکتر جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، پیروز حناچی شهردار تهران و تعدادی از بیمارانی که واسطه دریافت پیوند بهبود یافته اند حضور داشتند.

در ادامه این مراسم معاون وزیر بهداشت به ارائه گزارشی از تلاش های پزشکان کشور برای پشرفت در پیوند سلول های بنیادی پرداخت .

قاسم جان‌بابایی در آیین سی‌امین سالگرد جشن «پیوند سلول های بنیادی، زندگی دوم» اظهار داشت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود کشور ما با توجه به پیوندهای انجام گرفته، رتبه اول این عمل جراحی در منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: از آغاز به کار انجام عمل پیوند مغز استخوان تاکنون بیش از 10 هزار بیمار مورد جراحی پیوند مغز استخوان قرار گرفته که از این تعداد بیش از 80 درصد بهبود یافته‌اند.

 

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: رتبه اول پیوند کبد نیز با حدود سالانه 700 عمل جراحی در سال در منطقه متعلق به ایران است.

جان بابایی تصریح کرد: هم اکنون 18 مرکز پیوند مغز استخوان در کشور فعال و به ارائه خدمات به بیماران می پردازند.

.

وی درخصوص خدمات ارزشمند و افتخارات دکتر اردشیر قوام زاده، پدر پیوند مغز استخوان ایران در حوزه پیوند سلول های بنیادی، اظهار کرد: دکتر قوام‌ زاده به عنوان فردی پیشرو در حوزه پیوند مغز استخوان در دنیا شناخته شده است و به دلیل اینکه بیشترین میزان پیوند مغز استخوان را انجام داده‌ اند، از سوی معتبرترین مراکز علمی دنیا، چندین مورد تقدیر قرار گرفته اند. دکتر جان بابایی افزود: دکتر قوام ‌زاده زمانی پیوند مغز استخوان را در ایران آغاز کردند که کشور در شرایط سخت بعد از جنگ قرار داشت و مسئولین در آن زمان بیشتر به دنبال سازندگی و اقدامات توسعه ای پایه بود. معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: همان زمان دکتر قوام زاده توانست مسئولین کشور را متقاعد کند که پیوند چیست و چرا مهم است. ایشان در بازه زمانی بیش از دو دهه، پیوند مغز استخوان در کشور را پیش بردند و با همت خود و همکاری شاگردانشان در سایر استان‌ ها نیز مراکز پیوند مغز استخوان ایجاد شد؛ به طوری که در حال حاضر ۱۸ مرکز پیوند مغز استخوان در کشور ایجاد شده است. او با بیان اینکه بحث پیوند به عنوان شاخصی برای میزان پیشرفت پزشکی در کشورمان محسوب می‌ شود، تصریح کرد: در پیوند مغز استخوان ایران رتبه اول در منطقه را دارد و سالانه بیش از ۱۱۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌ شود. بالاترین میزان پیوند مغز استخوان نیز در حوزه تالاسمی بوده است. دکتر جان بابایی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در کشور پیوند مغز استخوان شده‌اند، تصریح کرد: پیوند در بیماری‌ های صعب‌العلاج و لاعلاج امیدواری ایجاد می‌ کند و نشان می‌ دهد که راه درمانی وجود دارد. برخی از بیماری ها و نارسایی ها، درمانی جز پیوند ندارد.

 

دکتر اردشیر قوام زاده نخستین پزشک متخصص پیوند مغز استخوان کشور نیز در ادامه این آیین گفت: از 6 هزار و 348 پیوند مغز استخوان انجام گرفته چهار هزار مورد شامل سلول بنیادی از برادر به خواهر یا بالعکس و 2 هزار بیمار به بیمار بوده است و 144 بیمار نیز با تهیه سلول های بنیادی از طریق خارج از کشور مورد عمل جراحی قرار گرفته اند.

پدر پیوند مغز استخوان ایران گفت: باتوجه به جمعیت ایران، به انجام سالانه ۲۴۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور نیاز داریم.

 

به گزارش  دیده بان ایران ؛ ، اردشیر قوام زاده، پدر پیوند مغز استخوان ایران، اظهار کرد: پیوند مغز استخوان در سال ۱۳۶۹ در بیمارستان شریعتی تهران آغاز شد و به تدریج گسترش یافت؛ به طوری که درحال حاضر، سالانه در کشور، بیش از ۱۱۰۰ پیوند مغز استخوان انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۵۰ پیوند مغز استخوان در بیمارستان شریعتی تهران انجام می‌شود، تصریح کرد: البته این تعداد پیوند برای کشوری با جمعیت ۸۰ میلیونی کم است و بر اساس جمعیت کشور، به سالانه انجام ۲۴۰۰ پیوند مغز استخوان نیاز داریم.

 

قوام زاده ادامه داد: در بیمارستان شریعتی تاکنون به طور کلی ۶ هزار و ۳۴۸ مورد پیوند داشتیم که به طور متوسط بیش از ۷۰ درصد این پیوند‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. البته باید توجه کرد که موفقیت عمل پیوند مغز استخوان بین ۲۰ تا ۹۰ درصد است و به طورمتوسط ۷۶ درصد عمل‌های پیوند مغز استخوان در ایران موفق است.

 

پدر پیوند مغز استخوان ایران درخصوص هزینه انجام اعمال پیوند مغز استخوان، بیان کرد: هزینه هر پیوند در خارج از کشور یک میلیون دلار است؛ بنابراین بعد از انجام عمل پیوند سلول‌های بنیادی در کشور در حدود ۶ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.

 

قوام زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸ مرکز پیوند مغز استخوان در ایران ایجاد شده است که از این تعداد ۶ مرکز در تهران و ۱۲ مرکز در سایر استان‌های کشور مشغول به فعالیت هستند و عمل پیوند مغز استخوان را انجام می‌دهند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر