کد خبر: 62984
A
معاون درمان وزارت بهداشت:

مادران باردار در مناطق سیل زده شناسایی شدند

تهران- ایرنا- معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مادران باردار توسط ماماها در مناطق سیل زده شناسایی و به آن ها خدمات ارائه شد.

مادران باردار در مناطق سیل زده شناسایی شدند

به گزارش دیده بان ایران، قاسم جان بابایی روز شنبه در همایش روز بزرگداشت ماما که در سالن همایش های رازی برگزار شد، افزود: موضوع حفظ کرامت مادران باردار امروزه در کشور صد درصد انجام می شود اما باید برای تشویق مادران به سمت زایمان طبیعی کارهای زیادی انجام دهیم زیرا هنوز با توجه به این که زایمان طییعی رایگان است اما برای تحقق کامل این زایمان مولفه های دیگری لازم است.
جان بابایی تاکید کرد: امروزه روند رو به افزایش سزارین در کشور متوقف شده است و اگر توجه به مادر باردار به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای خدمت بیشتر شود، شمار زایمان طبیعی نیز افزایش می یابد.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: با توجه به اینکه زایمان با درد و رنج و تجربه تلخ برای مادران باردار همراه است باید زایمان بدون درد که به شکل ‌های مختلف قابل انجام بوده مورد توجه قرار گیرد.
جان بابایی از بسته ترویج زایمان طبیعی خبر داد و گفت: این بسته به زودی ارائه می شود و برنامه آموزشی و مراقبتی که در حوزه بهداشت وجود دارد آموزش را از هفته بیستم به مادران باردار ارائه می‌دهد و این خدمات در تمام نقاط کشور وجود دارد.

*320 هزار مادر باردار در سال جان خود را از دست می دهند
علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: حدود 320 هزار مادر باردار و 2 میلیون نوزاد به دلیل عوارض بارداری و زایمان در سال جان خود را از دست می دهند و در کشورمان نیز در چند دهه گذشته از هر 100 هزار زایمان 250 مورد منجر به مرگ و میر شد و این رقم امروزه به 20 مورد کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: ماماها نباید در فرآیند نسخه نویسی نیاز به تایید پزشک داشته باشند و این مسئله نیازمند اصلاح و تغییر است. ترغیب زنان به سمت زایمان طبیعی بسیار مهم و ضروری بوده و لازم است دختران جوان در این زمینه آموزشهای اساسی را ببینند.
رئیسی اظهار داشت: باید به سمت کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی در میان مادران باردار گام های اساسی برداریم و ماما ها می توانند به عنوان مروجان این بخش نقش اساسی را ایفا کنند.
معاون وزیر بهداشت افزود: امروز با اجرای طرح تحول سلامت از جمله رایگان شدن زایمان طبیعی اتفاقات خوبی افتاده است ولی همچنان در کاهش سزارین هنور موفق عمل نشده و زایمان باید در امن ‌ترین مکان انجام شود.
به گفته رئیسی، در حال حاضر 22 هزار مراقب سلامت داریم و از رشته ‌های مختلف بهداشت می‌توانند در مراکز جامع خدمات سلامت به عنوان یک نقطه عطف استفاده کنند و ماماهایی که در این مراکز خدمت می‌کنند باید آموزش‌ های ویژه ببینند و علاوه بر جنبه درمانی به بهداشت نیز توجه کنند./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر