کد خبر: 6350
A

مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به سیگار/ ورزش و تغذیه صورت مسئله را پاک نمی‌کند

یک آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به عوارض مصرف سیگار، مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به سیگار را تشریح کرد.

مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به سیگار/ ورزش و تغذیه صورت مسئله را پاک نمی‌کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رضا سیفی آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه مصرف سیگار در میان جوانان جامعه ما در حال افزایش است، گفت: مصرف سیگار در میان جوانان باعث ایجاد آسیب های روحی، روانی، بی خوابی و کم‌اشتهایی می‌شود.
 
سیفی با اشاره به اینکه جوانان به دلیل کسب آرامش و رفع خستگی به سمت سیگار سوق پیدا می کنند، اظهار داشت: مصرف سیگار، رفتار پیچیده ا‌ی است که با زندگی افراد در هم آمیخته و البته این رفتار به نوع نگاه انسان به این معضل بستگی دارد.
 
وی به دلایل مصرف سیگار در میان جوانان اشاره کرد و  اذعان داشت: این گروه سنی به دلیل تخلیه هیجان‌، فکر، تقلید، مخالفت با خانواده، خودنمایی، کسب اعتماد به نفس و رقابت با دوستان به سمت آن ترغیب می‌شوند.
 
این روانشناس تاکید کرد: ورزش و تغذیه سالم، از عوارض ناشی از مصرف سیگار جلوگیری نمی کند زیرا هر نخ سیگار بر روی بند بند بدنتان تاثیر منفی و مخرب می گذارد.
 
سیفی بیان کرد: محیط کار و منزل، گروه‌های کاری، سطح تحصیلی، همسالان، دوستان، و توانایی فرد در مقابله با مسائل اجتماعی از عوامل تاثیر گذار در مصرف سیگار هستند.
 
وی به بی اطلاعی بعضی از والدین نسبت به مصرف سیگار در جوانانشان اشاره کرد و افزود: خانواده ها باید نسبت به مواد تشکیل دهنده سیگار و تاثیرات آن بر جسم و روح انسان آگاهی داشته باشند، زیرا مهم ترین دلیل امتناع جوانان از مصرف سیگار، تاثیر والدین بر روی آنان است.
 
این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه سن استعمال سیگار 15 الی 25 سالگی است، ابراز داشت: این گروه سنی جزو سخت ترین و بحرانی ترین دوره های زندگی افراد است و انسان تجربیات خطرناک، تلخ و شیرین  آینده را در این زمان کسب می کند.
 
سیفی با بیان اینکه مصرف سیگار باعث بروز سرطان در جوانان می شود، اذعان داشت: استفاده از سیگار باعث بروز سرطان هایی همچون ریه، پوست، لوزالمعده، مثانه، خون، حنجره، کبد و روده بزرگ در بدن جوانان می شود.
 
وی به دیگر عوارض مصرف سیگار اشاره کرد و اظهار داشت: ریزش مو، آب مروارید، چین و چروک شدن پوست و لب، زخم معده، محدودی جریان خون، خشکی پوست، پوکی استخوان، سکته قلبی و کاهش پروتئین در بدن نیز از دیگر عوارض کشیدن سیگار است.
 
این آسیب شناس اجتماعی، در پایان افزود: باید با ایجاد مراکز تفریحی و رفاهی و سرگرمی های سالم برای جوانان نسبت به گسترش تفریحات سالم برای آنها عزمی جدی و راهکارهای مناسب داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر