کد خبر: 6456
A

افزایش احتمال سکته مغزی با مصرف برخی داروهای معده

مصرف برخی از داروهای مهارکننده سوزش سر دل که بیشتر به نام داروهای گروه PPI معروفند، به گفته محققان بیش از ۲۰ درصد احتمال وقوع سکته مغزی بویژه در استفاده‌کنندگان از دوزهای بالای آن را افزایش خواهد داد.

افزایش احتمال سکته مغزی با مصرف برخی داروهای معده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، یک گروه از داروهای درمان سوزش سر دل همچون نکسیوم، پریواسید، پریلوسک، و پروتونیکس (Nexium, Prevacid, Prilosec and Protonix) احتمال وقوع خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

دکتر «توماس سستد»، مدیر تحقیقات بنیاد قلب دانمارک و نویسنده مطالعه با اشاره به این که چنین داروهایی به طور کلی ۲۱ درصد خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند گفت: «افراد تحت درمان با دوزهای پایین این داروها چندان در معرض خطر قرار ندارند و خطر برای کسانی محتمل است که دوزهای بالایی از این داروها را مصرف می‌کنند».

به گفته وی، میزان خطر در واقع به میزان مصرف داروهای گروه PPI بستگی دارد.

محققان تاکید کرده‌اند که در بالاترین دوز مصرفی، خطر سکته مغزی در یک بازه زمانی حتی تا ۳۰ درصد برای لانزوپرازول (پریواسید) و تا ۹۴ درصد برای پنتوپرازول (پروتونیکس) افزایش نشان داده است.

یافته‌ها نشان داده‌اند که عوارض جانبی مصرف این داروها بویژه در رایج‌ترین نوع سکته مغزی، سکته ایستمیک، اثرگذار است.

داروهای مهارکننده سوزش سر دل جلوی فعالیت سلول‌های تولیدکننده اسید در فضای داخلی معده را می‌گیرند و به گفته «سستد»، مطالعات قبلی هم نشان داده بود که این داروها با بروز بیماری‌های قلبی، حملات قلبی، و زوال عقل مرتبطند.

این محققان در راه رسیدن به چنین نتایجی، پرونده پزشکی نزدیک به ۲۴۵ هزار دانمارکی را با متوسط سن ۵۷ سال تجزیه و تحلیل و حدود ۶ سال وضعیت آنها را پیگیری کرده‌اند. در طول این زمان تقریباً ۹۵۰۰ نفر از کسانی که چنین داروهایی مصرف می‌کردند، اولین سکته مغزی ایستمیک  خود را تجربه کرده بودند.

منبع: سلامت آنلاین

  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر