کد خبر: 66034
A

تاثیر چاقی و کم‌تحرکی بر افزایش شیوع بیماری کبد چرب/ هشدار نسبت به شیوع نگران کننده چاقی در ایران

معاون تحقیقات وزیر بهداشت همزمان با «روز بین المللیNASH »، کبد چرب را شایع‌ترین بیماری کبدی در ایران اعلام کرد و نسبت به افزایش شیوع آن به دلیل روند نگران کننده بی تحرکی و چاقی در کشور هشدار داد.

تاثیر چاقی و کم‌تحرکی بر  افزایش شیوع بیماری کبد چرب/  هشدار نسبت به شیوع نگران کننده چاقی در ایران
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ معاون تحقیقات وزیر بهداشت همزمان با «روز بین المللیNASH »، کبد چرب را شایع‌ترین بیماری کبدی در ایران اعلام کرد و نسبت به افزایش شیوع آن به دلیل روند نگران کننده بی تحرکی و چاقی در کشور هشدار داد.

افزایش نگرانی‌ها از شیوع فزاینده بیماری کبد چرب و هپاتیت مزمن ناشی از آن ( NAFLD وNASH ) به عنوان یک بیماری بالقوه خطرناک، اما کاملاً قابل پیشگیری، سبب شد که جهان شاهد نامگذاری ۱۲ ژوئن به نام «روز بین المللیNASH » باشد. هدف از نامگذاری «روز بین المللیNASH » که در ۲۰۱۸، اولین سال اجرا را تجربه کرد، جلب توجهات جهانی در میان جمعیت‌های عمومی، بیماران در معرض خطر، جامعه پزشکی، برنامه ریزان، مجریان سلامت همگانی و رسانه‌ها به اپیدمی این بیماری خاموش، افزایش آگاهی از علائم و عوامل و یافتن راه‌های بهتر برای تشخیص سریع‌تر و گزینه‌های مؤثرتر درمان آن است.

همچنین بر اساس اعلام مؤسسه جهانی کبد(GLOBAL LIVER INSTITUTE ) مستقر در واشنگتن دی سی ایالات متحده آمریکا و میزبان روز بین المللی NASH که هماهنگ کننده ده‌ها مرکز مرتبط با بیماری‌های کبد در سراسر جهان برای آموزش و حمایت از بیماران در معرض این بیماری است، نیاز فوری به افزایش آگاهی و آموزش در مورد کبد چرب غیر الکلی بسیار احساس می‌شود.

اپیدمی کبد چرب تا سال ۲۰۳۰

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۱۱۵ میلیون فرد بزرگسال (۱۲ درصد بزرگسالان) در سراسر دنیا تحت تأثیر بیماری کبد چرب قرار دارند. در آمریکا تقریباً ۳۰ میلیون نفر، مبتلا به این بیماری هستند و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰ میزان شیوع آن ۶۳ درصد افزایش پیدا کند.

تلاش‌های جهانی در پی آن است که موج اپیدمی به سرعت در حال افزایش بیماری کبد چرب (NAFLD وNASH ) را متوقف و بلکه معکوس کنند. تمرکز اصلی برنامه‌ها، ترویج مداخله زودهنگام است. از همین رو، علاوه بر مداخلات پیشگیرانه، شرکت‌های بزرگ، هم اکنون رهبری تلاش‌های جهانی برای آزمایش‌های غیر تهاجمی تشخیص زودهنگام بیماری کبد چرب غیرالکلی را در دست گرفته اند تا مانع از شیوع بیشتر این بیماری در جهان شوند. کمپین تشکیل یافته‌ای تحت عنوان "فراتر از بیوپسی"، نمونه‌ای دیگر از این تلاش‌ها برای ارائه فناوری‌های غیر تهاجمی جایگزین بیوپسی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر