کد خبر: 67209
A
در نشست خبری هشتمین همایش طلای سبز مطرح شد؛

مهناز خانوی مدیرکل امور امور فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو: واردات داروهای گیاهی به یک سوم کاهش یافت/ لیلا چگینی دبیر اجرایی همایش : بیش از ۵٠ شرکت تولیدکننده گیاهان دارویی و طبیعی در همایش طلای سبز حضور دارند

مهناز خانوی : ارتباطی که میان سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان داروها و فراورده‌های گیاهی و طبیعی وجود دارد، کافی نیست و باید جایی باشد که تولیدکنندگان امکان عرضه محصولات‌شان را داشته باشند. همایش طلای سبز محلی برای این اقدام است. حال اگر بحث آموزش و ارتقاء را هم به همایش اضافه کنیم بسیار خوب است. بر همین اساس هر سال پنل‌های آموزشی هم در این همایش برگزار می‌شود. لیلا چگینی دبیر اجرایی هشتمین دوره همایش طلای سبز به دیده بان ایران گفت، بیش از ۵٠ شرکت تولیدکننده گیاهان دارویی و طبیعی حضور دارند و چند داروی گیاهی نیز رونمایی می‌شوند.

مهناز خانوی مدیرکل امور امور فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو: واردات داروهای  گیاهی به یک سوم کاهش یافت/ لیلا چگینی دبیر اجرایی همایش : بیش از ۵٠ شرکت تولیدکننده گیاهان دارویی و طبیعی در همایش طلای سبز حضور دارند

به گزارش سرویس سلامت سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  دکتر مهناز خانوی در نشست خبری هشتمین همایش طلای سبز  با بیان اینکه اداره کل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه عمل می‌کند، گفت: ما به عنوان نهاد سیاست گذار و نظارتی  از مسایل و مشکلات این حوزه و وضعیت واردات و صادرات با خبر هستیم. حال این مشکلات برطرف نخواهد شد مگر اینکه در فضایی که تولیدکنندگان امکان عرضه محصولات‌شان را دارند، این چالش‌ها مطرح شود.

وی افزود: ارتباطی که میان سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان داروها و فراورده‌های گیاهی و طبیعی وجود دارد، کافی نیست و باید جایی باشد که تولیدکنندگان امکان عرضه محصولات‌شان را داشته باشند. همایش طلای سبز محلی برای این اقدام است. حال اگر بحث آموزش و ارتقاء را هم به همایش اضافه کنیم بسیار خوب است. بر همین اساس هر سال پنل‌های آموزشی هم در این همایش برگزار می‌شود.

مدیرکل امور امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امسال سال رونق تولید است، افزود: بحث حمایت از تولیدکنندگان فرآورده‌های طبیعی برای ارتقاء کیفیت آن‌ها بسیار مهم است. باید توجه کرد که اگر ما بازار واردات را محدود می‌کنیم، موظفیم فرآورده تولید داخل باکیفیت و سلامت به مصرف کننده برسانیم.

خانوی با بیان اینکه در این همایش متخصصین داروسازی دعوت هستند و امتیاز بازآموزی هم برایشان در نظر گرفته شده است، افزود: ۱۰۹ مقاله برای هشتمین دوره همایش طلای سبز مورد پذیرش قرار گرفته و عمدتا به صورت پوستر ارائه می‌شود. در عین حال تلاش ما این بوده که در این همایش تولیدکنندگان مجازی که محصولات‌شان دارای مجوز سازمان غذا و دارو است،   غرفه داشته و محصولات‌شان را ارائه کنند. در عین حال برای اولین بار استارت آپ‌ها در همین طلای سبز نقش و حضور پررنگی خواهند داشت. این همایش در روزهای ۱۹ تا ۲۱ تیر ماه برگزار می‌شود.

مدیر کل امور امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت هایش در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر وضعیت واردات فرآورده‌های طبیعی، از کاهش واردات داروهای طبیعی خبر داد و گفت: واردات داروهای طبیعی از ٢٢ میلیون یورو به ٧ میلیون یورو در سال ۹۷ رسیده است؛ در شرایطی که واردات ماده اولیه هفت برابر شده است و ما ١٧ میلیون یورو واردات ماده اولیه در سال گذشته داشتیم. البته باید توجه کرد که  مواد اولیه‌ای وارد می‌شوند که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شروع سال ٩٨ تقریبا تمام تولیدکنندگان اعلام کردند که سال ٩٧ برای تولیدکنندگان داروهای طبیعی بسیار موفق بوده است و سال ٩٨ قطعا سال بهتری خواهد بود و این پیش بینی از روی عملکرد چهار ماهه نخست سال حاصل شده است.

خانوی با بیان اینکه در حال حاضر واردات مکمل، فراورده‌های آرایشی بهداشتی و فراورده‌های طبیعی تقریبا ممنوع شده است، گفت: بنابراین فرصت طلایی تولید افزایش یافته و رو به رشد است. در زمینه رشد تولید فرآورده های آرایشی  و بهداشتی گیاهی هم رشد خوبی داشته‌ایم؛ به طوری که تولیدکنندگان اعلام می‌کردند که کرم گیاهی نبود که تولید کنیم و در بازار مصرف نشود، زیرا از نظر قیمت وضعیت مناسبی داشتند.

خانوی تصریح کرد: صنعت داروهای گیاهی روزهای طلایی در پیش دارد و صنعتگران این حوزه بحران تحریم را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

همچنین در این مراسم دکتر لیلا چگینی دبیر اجرایی هشتمین دوره همایش طلای سبز  به دیده بان ایران گفت، بیش از ۵٠ شرکت تولیدکننده گیاهان دارویی و طبیعی حضور دارند و چند داروی گیاهی نیز رونمایی می‌شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر