کد خبر: 7135
A

دندان‌های خراب، زایمان زودرس را تشدید می‌کند

به گفته یک عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران، زنانی که بهداشت دهان و دندان خود را بخوبی رعایت نمی‌کنند ۵ تا ۷ برابر بیشتر احتمال دارد که زایمان‌های زودرس داشته باشند.

دندان‌های خراب، زایمان زودرس را تشدید می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر وقارالدین اخوان زنجانی گفت: کسانی که فعالیت باکتری‌زایی دهانشان بالا است باید حتماً برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها از دهان‌شویه‌ها استفاده کنند و آدامس‌های بدون قند مصرف نمایند، چرا که این آدامس‌ها حاوی ماده قندی هستند که ضدباکتری است بنابراین می‌توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند.
وی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در افق ۲۰۲۰ برای بهبود شاخص‌های سلامت دهان برنامه دارد زیرا موضوع سلامت دهان و پوسیدگی دندان مسئله ناحیه‌ای نیست بلکه با سلامت کل بدن در ارتباط است.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی گفت: با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است ۷۰ درصد بیماری‌های عمومی با مشکلات دهان و دندان در ارتباط هستند به عنوان مثال اگر لثه سالم نباشد یا دهان فرد باکتری‌زایی داشته باشد بیماری‌های قلبی، ‌ کلیه و تنفسی پیش می‌آید.
اخوان زنجانی ادامه داد: زنانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی‌کنند ۵ تا ۷ برابر بیشتر زایمان‌های زودرس خواهند داشت همچنین افرادی که این بهداشت را رعایت نمی‌کنند  ۴ تا ۶ برابر بیش از افراد دیگر به بیماری‌های مزمن تنفسی دچار می‌شوند.
وی در خصوص تعداد مسواک زدن ‌گفت: به طور معمول روزی ۲ بار مخصوصاً باید موقع خواب مسواک زده شود و بعد از آن چیزی مصرف نشود.
اخوان زنجانی اظهار داشت: اگر استفاده از دهان‌شویه‌ها با مشورت دندانپزشک دریافت شود مناسب‌تر است زیرا تمامی دستورات همچون نخ دندان، دهان‌شویه و حتی مسواک زدن اگر اشتباه انجام شود می‌تواند سبب تخریب دندان‌ها شود اما به طور کلی دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید بهترین انتخاب برای حفظ سلامت دندان‌ها هستند.
وی در مورد استفاده از نخ دندان، گفت: اگر نخ دندان اشتباه استفاده شود می‌تواند سبب خرابی لثه ی بین دندان‌ها شده پس لازم است حتماً به دندانپزشک مراجعه شود و آموزش صحیح این تکنیک را دریافت کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بهتر است کودکان زیر ۶ سال مسواک و خمیردندان را به تنهایی استفاده نکنند مخصوصاً خمیردندان‌های فلورایددار باید به مقدار کم و بالای ۳ سال و با حضور والدین مصرف شود زیرا این خمیردندان‌ها ممکن است قورت داده شود و سبب مسمومیت کودک شود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر