کد خبر: 72713
A

برخی از داروهای "رانیتیدین" سرطان‌زا هستند+سند

دانشمندان سازمان غذا و دارو آمریکا(FDA) در نتایج تحقیقات اخیر خود دریافته‌اند که احتمالاً برخی از داروهای "رانیتیدین" سرطان‌زا هستند.

برخی از داروهای "رانیتیدین" سرطان‌زا هستند+سند

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  محققان و پژوهشگران FDA آمریکا (سازمان غذا و داروی آمریکا) در نتایج تحقیقات اخیر خود دریافته‌اند که احتمالاً برخی از داروهای "رانیتیدین" از جمله برخی از محصولاتی که معمولاً با نام تجاری دارویی "Zantac" شناخته می‌شوند، "سرطان‌زا" هستند. 

"رانیتیدین" به دسته‌ای از داروها به‌نام "مهارکننده‌های گیرنده‌ هیستامین" تعلق دارد؛ از رانیتیدن معمولا برای درمان زخم‌ معده، بازگشت اسید معده به مری و کاهش ترشح بیش‌ از حد اسید معده مانند سندرم "زولینگر ـ الیسون" استفاده می‌شود همچنین رانیتیدین به‌ شکل قرص، کپسول، شربت خوراکی یا محلول قابل‌ تزریق در بازار کشورهای مختلف به وفور موجود است.

محققان سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در گزارشی از احتمال سرطان‌زا بودن این داروی مصرفی خبر دادند؛ براساس گفته آنها، داروی‌های رانیتیدین، حاوی ماده ناخالص "نیتروسامین" به نام (NDMA) هستند؛ در نتایج به‌دست آمده از آزمایشهای صورت گرفته، نیتروسامین به‌عنوان یک سرطان‌زای انسانی طبقه‌بندی شده است. 

سازمان غذا و دارو , قاره آمریکا ,

سازمان غذا و دارو , قاره آمریکا ,

 نیتروسامین یک نوع آلاینده شناخته شده زیست محیطی است که ممکن است در آب و غذاهای آلوده از جمله گوشت، لبنیات و سبزیجات آلوده یافت شود؛ نیترات یک ماده سمی است و زمانی که این ماده موجود در آب در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرد، ترکیبات نیترات آن کاملا تغییر یافته و به نیتروسامین تبدیل می‌شود.

همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا در سال گذشته تحقیقاتی را بر روی نیتروسامین‌ها انجام داده‌ است؛ براساس گزارش‌های این سازمان، ناخالصی‌های نیتروسامین در داروی‌های نارسایی قلبی به نام "آنژیوتانسین" منجر به سرطان می‌شوند؛ و حالا در داروی رانیتیدین، سطح غیرقابل قبولی از نیتروسامین‌ها کشف شده است.

سازمان غذا و دارو , قاره آمریکا ,

این سازمان در حال بررسی سطح NDMA در رانیتیدین و ارزیابی هرگونه خطر احتمالی برای بیماران است؛ این سازمان با تنظیم‌کننده‌های بین‌المللی و شرکای صنعت همکاری می‌کند تا منبع این ناخالصی را تعیین کند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر