کد خبر: 72834
A

سکته مغزی و پیامدهای آن

سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در جهان دچار سکته مغزی می‌شوند و در ایران هم این بیماری دومین عامل مرگ محسوب می‌شود؛ بیماری غیرواگیری که عوارض آن نه تنها فرد بلکه خانواده و بعضا جامعه را درگیر می‌کند.

سکته مغزی و پیامدهای آن

به گزارش دیده بان ایران؛  بروز سکته خصوصا مغزی طی سال‌های اخیر بسیار فراگیر شده و دامنه آن تمام گروه‌های سنی را در بر گرفته است؛ به طوریکه تعداد افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، در اطرافیان هر یک از شهروندان نیز رشدی قابل توجه پیدا کرده و موجب نگرانی شده است. 

سکته مغزی وقتی رخ می‌دهد که خون به بخشی از مغز نرسد که در اثر آن ممکن است سلول‌های مغزی آسیب ببینند یا بمیرند. بسته به اینکه کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی حرکتی، شناختی، عصبی و به عبارتی، معلولیت در جهان است.

از ۱۵ میلیون نفری که بنا بر گزارش‌های سازمان‌های جهانی به سکته مغزی دچار می‌شوند، تقریبا ۶ میلیون نفر می‌میرند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سکته مغزی به دو نوع تقسیم می‌شود؛ گونه‌ای از سکته مغزی در نتیجه انسداد شریان‌های مغزی رخ می‌دهد اما در گونه دیگر، سکته مغزی همراه خونریزی است.

دکتر عبدالحمید شریعت، ضعف و ناتوانی بدن یا تنها یک طرف بدن، سنگینی زبان و اختلال کلامی، عدم تعادل، سرگیجه و اختلال در بینایی را از نشانه‌های رایج سکته مغزی در افراد دانست و با بیان اینکه این عارضه در تمام رده‌های سنی دیده می‌شود، گفت: معمولا سکته مغزی در بین افرادی با رده سنی بالای ۵۰ سال رایج تر است.

او اضافه کرد: آمارها در خصوص میزان سکته مغزی در مردان و زنان متفاوت است؛ اما سکته مغزی در مردان حدودا ۲۵ درصد بیشتر احتمال وقوع دارد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: فشارخون مزمن، قند خون بالا، چربی خون و مصرف دخانیات شایع ترین علل سکته مغزی در افراد است؛ افزایش سن، اضافه وزن، کم تحرکی و تغذیه ناسالم نیز از دیگر علل این عارضه محسوب می‌شود که در درجه دوم اهمیت قرار دارد. 

شریعت با تاکید بر اینکه با کنترل یکسری عوامل می‌توان احتمال بروز سکته مغزی را کاهش داد، عنوان کرد: البته عواملی چون سن و جنس را نمی‌توان کنترل کرد اما با کنترل و نتظیم عواملی چون فشارخون، قند خون، وزن، مصرف دخانیات و فعالیت‌های روزانه می‌توان در کاهش ابتلا به سکته مغزی تلاش کرد.

او با بیان اینکه شانس مرگ و میر در سکته‌های مغزی ناشی از خونریزی، بالاتر است، اما چنانچه دوران حاد یعنی همان چند هفته اول طی شود شانس بهبودی بیشتر است، افزود: بر خلاف این موضوع، مرگ و میر در سکته مغزی ناشی از انسداد رگ‌ها کمتر است و به همین میزان احتمال بهبودی ناتوانی‌ها کمتر؛ البته باید یادآور شد که محل و شدت خونریزی در این باره بسیار اهمیت دارد.

شریعت که جنسیت را در بهبودی سکته مغزی موثر نمی‌داند، گفت: سکته مغزی تابع عواملی است که شاید مردان بیشتر با آن مواجه باشند، به عنوات مثال محیط های کاری پر استرس و نوع زندگی در بروز سکته مغزی تاثیر گذار است.

او که اعتقاد دارد حفظ روحیه و امید در امر بهبودی بسیار تاثیر گذارست، عنوان کرد: ناتوانی در بخش‌های متفاوت بدن به ویژه اختلال بینایی، کلامی و حرکتی از جمله مشکلاتی است که افراد پس از سکته مغزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که تمایل به بهبودی و حفظ روحیه خوب در امر بهبودی و فراغت از ناتوانی‌های آن موثر است. 

شریعت با بیان اینکه نزدیکان فرد بیمار می‌توانند در ایجاد امیدواری در فرد بسیار تاثیر گذار باشند، خاطرنشان کرد: در ابتدای سکته مغزی معمولا فرد قادر به انجام امور شخصی و کنترل مواردی چون فشارخون، چربی خون، قند خون و ... نیست که در مواجه شدن با این وضعیت، وجود فردی دلسوز می‌تواند امیدواری او را افزایش دهد.

متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های ایسنا،  آمار دقیقی از میزان سکته مغزی در استان فارس و حتی کشور یافت نشد. 

پیش از این پایگاه اینترنتی ۷۲۴ برای اطلاع رسانی از تعداد و میزان سکته مغزی راه‌اندازی شده بود، اما هم‌اکنون اطلاعات دقیقی در دست نیست و امید است در آینده تلاش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود، اگرچه میزان مرگ و میر سکته مغزی کمتر از سکته قلبی است اما باید توجه داشت که نا توانی‌های جسمی ناشی از سکته مغزی در جامعه به مراتب بیشتر از ان است و مستلزم صرف هزینه‌های بیشتر./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر