کد خبر: 7439
A

چگونه میزان گلبول های سفید را افزایش دهیم؟

میزان پایین لوکوسیت یا همان گلبول های سفید باعث نگرانی است اما افزایش میزان آن غیرممکن و سخت نیست. باید بدانید که کار سیستم ایمنی بدن به طور ضروری روی گلبول های سفید پایه ریزی شده است.

چگونه میزان گلبول های سفید را افزایش دهیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، گلبول های سفید سلاح های دستگاه ایمنی بدن محسوب می شوند و با عوامل بیماری زا (ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و غیره) مقابله کرده و عوامل خارجی را دفع می کنند. گلبول های سفید توسط مغز استخوان تولید می شوند و در خون، ارگان های لنفوئیدی مانند غدد یا طحال و برخی از بافت ها وجود دارند. سه نوع گلبول سفید وجود دارد و هر کدام نقش خاصی در دستگاه ایمنی بدن دارند. در این مقاله خواهیم گفت که چگونه می توان گلبول های سفید را افزایش داد و به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

پروتئین ها، ترکیبات اصلی گلبول های سفید

باید بدانید که تغذیه به طور مستقیم روی گلبول های سفید بدن تأثیر دارد. در واقع برای افزایش تولید این سلول های ضروری باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. گلبول ها از پروتئین ها تشکیل شده اند و برای افزایش میزان آن ها باید پروتئین مصرف کنید. برای این کار لازم است به سراغ گوشت قرمز و سفید، ماهی، تخم مرغ و سبزیجات بروید.

چربی های مفید: چربی های اشباع نشده

ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی دارد. این ویتامین در میوه های خشک، روغن زیتون و سبزیجات وجود دارد. برای تأمین این ویتامین و افزایش میزان گلبول های سفیدتان به سراغ روغن های گیاهی، سبزیجات برگ سبز، آجیل ها، زرده تخم مرغ و میوه ها بروید

برخی چربی ها که به چربی های اشباع شهرت دارند خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

در عوض چربی های غیراشباع که در روغن زیتون، روغن ذرت و روغن کنجد وجود دارد جزو چربی هایی هستند که برای تولید و افزایش گلبول های سفید ضروری اند.

کربوهیدرات ها برای تولید گلبول های سفید

کربوهیدرات ها انرژی لازم بدن برای تولید گلبول های سفید را فراهم می کنند. در واقع این ترکیبات که به گلوسیدها (قندها) نیز شهرت دارند نقش تأمین انرژی بدن را بر عهده دارند و 50 تا 60 درصد نیاز بدن به انرژی را تأمین می کنند. برای این کار کافی است به سراغ نان های کامل، غلات، پاستاها و برنج بروید. البته میوه ها، سبزیجات و سبزیجات غده ای مانند سیب زمینی نیز منبع سرشار کربوهیدرات ها هستند.

ویتامین A برای افزایش تولید گلبول های سفید

ویتامین A تولیدکننده لنفوسیت ها و آنتی بادی های بدن است. کمبود این ویتامین باعث می شود سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها ضعیف عمل کند. به عقیده محققان میزان روزانه مورد نیاز این ویتامین در خانم ها و آقایان به ترتیب 600 میکروگرم و 800 میکروگرم است. برای تأمین این میزان می توانید از جگر مرغ پخته شده استفاده کنید که در هر 100 گرم حاوی 14500 میکروگرم ویتامین A است.

منابع غذایی ویتامین آ

 

 

خانم ها می توانند روزانه 4 گرم جگر مرغ و آقایان 6 گرم از این ماده غذایی را مصرف کنند. جگر گوساله نیز در هر 100 گرم حدود 10500 میکروگرم ویتامین A دارد. علاوه بر این مصرف آب هویج خانگی و همچنین هویج خام، کاهو، کدو حلوایی و اسفناج نیز تأمین کننده ویتامین A بدن هستند. توصیه می کنیم این مواد غذایی را به طور مرتب مصرف کنید تا میزان گلبول های سفیدتان نیز افزایش یابد.

اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین C

ویتامین C به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی باعث بهبود عملکرد گلبول های سفید شده و به طور مستقیم در تولید مولکول های ضدمیکروب شرکت می کند. می توانید این ویتامین را با مصرف جعفری، فلفل دلمه ای خام؛ شاهی، لیموترش، کیوی و پرتقال تأمین کنید.

ویتامین D برای افزایش میزان لنفوسیت ها

چربی های غیراشباع که در روغن زیتون، روغن ذرت و روغن کنجد وجود دارد جزو چربی هایی هستند که برای تولید و افزایش گلبول های سفید ضروری اند

ویتامین D وظایف متعددی دارد و در این بین به رشد لنفوسیت ها نیز کمک می کند. حتماً می دانید که ویتامین D از طریق تماس اشعه های ماورای بنفش به روی پوست ایجاد می شود و قرار گرفتن روزانه 10 دقیقه در معرض نور خورشید برای جذب این ویتامین کافی است. علاوه بر این با مصرف روغن کبد ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی ساردین، ماهی آزاد نیز می توانید میزان این ویتامین را افزایش دهید. این مواد غذایی به طور چشمگیری میزان گلبول های سفید را بالا می برند.

ویتامین E را فراموش نکنید

ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی دارد. این ویتامین در میوه های خشک، روغن زیتون و سبزیجات وجود دارد. برای تأمین این ویتامین و افزایش میزان گلبول های سفیدتان به سراغ روغن های گیاهی، سبزیجات برگ سبز، آجیل ها، زرده تخم مرغ و میوه ها بروید.

روش های طبیعی برای افزایش میزان گلبول های سفید

علاوه بر مواد غذایی ذکر شده برای افزایش این سلاح های طبیعی بدن حتماً سیر، بادام، چای سبز، آلوئوورا و کلم ها را نیز به برنامه غذایی تان بگنجانید. این مواد غذایی طبیعی خواص درمانی فوق العاده ای دارند.

 

سیر

 

نقش مکمل ها: مفید یا مضر؟

مکمل ها نیز جزو داروها هستند و در برخی موارد می توانند به همان میزان عوارض ایجاد کنند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید. با انجام آزمایش خون کمبودهای بدنتان مشخص شده و پزشک مکمل های لازم را تجویز خواهد کرد.

برای افزایش میزان گلبول های سفید سبک زندگی تان را تغییر دهید

اصلاح سبک زندگی باعث افزایش میزان گلبول های سفید می شود. برای این کار لازم است که تغذیه سالم و متعادلی داشته باشید. 

روزانه دو لیتر (بخصوص در تابستان) آب بنوشید. 

از مصرف الکل بپرهیزید.

ویتامین A تولیدکننده لنفوسیت ها و آنتی بادی های بدن است. کمبود این ویتامین باعث می شود سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها ضعیف عمل کند

سیگار را ترک کنید چون سمی کشنده است. خوب بخوابید. 

خواب شبانه تان باید حداقل 6 ساعت مداوم باشد. توصیه می کنیم یک تا دو ساعت قبل از خواب تلویزیون و موبایل ها را خاموش کنید و برای خواب آماده شوید. اگر نیاز دارید از دمنوش ها استفاده کنید. 

علاوه بر این توصیه می شود وزن خود را کنترل کنید و در صورت نیاز وزنتان را کاهش دهید. 

استرس هایتان را کنترل کنید، بخندید و افکار مثبت را تقویت کنید. 

این کارها در روزهای اول سخت هستند اما به مرور عادت می کنید و سبک زندگی سالمتری خواهید داشت. 

اگر تحت درمان با داروی خاصی هستید بدانید که ممکن است مصرف برخی مواد غذایی اشاره شده در این متن برایتان مناسب نباشد. به ویژه مصرف مرکبات که ممکن است مانع از جذب آنتی بیوتیک ها شوند. در این صورت بهتر است در خصوص رژیم مناسب غذایی تان برای جلوگیری از افت میزان گلبول های سفید با پزشک مشورت کنید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر