کد خبر: 74495
A
مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران:

نیاز سازمان انتقال خون تهران ربطی به حوادث اخیر کشور نداشت

مرتضی طباطبایی، مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران، نیاز سازمان به اهدای خون را با حوادث اخیر کشور بی‌ارتباط دانست و در این باره گفت: علت نیاز سازمان به اهدای خون مردم کاهش مراجعه است و ارتباطی با حوادث اخیر و اعتراضات در کشور ندارد.

نیاز سازمان انتقال خون تهران ربطی به حوادث اخیر کشور نداشت

به گزارش دیده بان ایران؛  در روزهای اخیر اخبار زیادی مبنی بر نیاز سازمان انتقال خون به اهدای خون توسط مردم منتشر شد.

 

در این خبرها آمده بود که منبع گروه‌های خونی A و O در سازمان نسبت به سال گذشته کمتر است و به همین دلیل از مردم خواسته شده بود تا برای پرداخت زکات سلامت خود به نزدیک‌ترین مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

 

در همین راستا فرضیه‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه اعتراضات اخیر در کشور و بروز درگیری‌ها و صدمه دیدن افراد باعث این اتفاق شده است. اما مرتضی طباطبایی، مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران، با رد این فرضیه به اعتمادآنلاین گفت: اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. در واقع نیاز به اهدای خون از سوی مردم به خاطر این نیست که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درخواست بالایی داشته‌اند، بلکه به این علت است که میزان مراجعه در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.

 

طباطبایی با توضیح علت کاهش مراجعه مردم ادامه داد: آلودگی هوای تهران، گران شدن بنزین، مشکلات تردد و همچنین سرمای هوا باعث شده مردم کمتر به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

 

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران با تاکید بر نیاز سازمان انتقال خون به مراجعه بیشتر زنان عنوان کرد: بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم که مردم نگران نباشند. اگر اهدای خون باعث شود سلامت کسی تحت تاثیر قرار گیرد، ما قبل از همه نگران خواهیم بود و جلوی این کار را می‌گیریم.

 

او افزود:‌متخصصان ما در مراکز بر اساس اصول استاندارد جهانی فعالیت می‌کنند و تنها به کسانی اجازه اهدا می‌دهند که این کار به سلامت آنها ضرری نرساند. به همین دلیل از زنان درخواست داریم تحت تاثیر این افکار که خون دادن باعث کاهش سلامت‌شان می‌شود، از این کار خیر بزرگ اجتناب نکنند. در حال حاضر 50 درصد از انتقال خون کشور برای زنان است، اما تنها پنج درصد از اهداکنندگان زن هستند.

 

طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد که از دست دادن پلاسما طی اهدای خون هم تفکری غلط است: عده‌ای می‌گویند با انتقال خون پلاسمای خون‌مان را از دست می‌دهیم. در حالی که پلاسما یا همان مایع میان‌بافتی گلبول‌های قرمز هر 72 ساعت یک‌ بار در بدن جایگزین می‌شود. پس اهدای خون هیچ مشکلی در زمینه پلاسمای خون ایجاد نمی‌کند./اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر