کد خبر: 7472
A

رنگ زعفران، سرطان‌زاست/از دستفروش‌ها خوراکی نخرید

رییس پژوهشگاه سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به استفاده از فرآورده‌های تبلیغی شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین خرید فرآورده‌های خوراکی از دستفروش‌ها، گفت: این فرآورده‌ها اگر عارضه‌ای برای فرد ایجاد کنند، هیچکس در قبال آن پاسخگو نخواهد بود.

رنگ زعفران، سرطان‌زاست/از دستفروش‌ها خوراکی نخرید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر حسین رستگار درباره خرید فرآورده‌های غذایی از دستفروش‌ها و میزان اطمینان به سلامت آنها گفت: اولا باید توجه کرد که سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان فرآورده‌هایی را که توسط دستفروش‌ها عرضه می‌شوند، تایید نمی‌کند. به عنوان مثال  فرآورده‌هایی مانند رنگ زعفران موادی مضر هستند و حتی می‌توانند بیماری‌هایی چون سرطان را تشدید کنند؛ چرا که در این فرآورده ماده‌ای به نام تارتارازین وجود دارد که غیرمجاز است.

وی افزود: زعفران یک دارو بوده و خاصیت درمانی دارد، درحالیکه فرآورده‌هایی چون رنگ زعفران که از سوی دستفروش‌ها عرضه می‌شود، فقط رنگ است و اگر عوارضی در پی داشته باشند، بی‌تردید متخلفان و عرضه‌کنندگان آن پاسخگو نخواهند بود.

رستگار با بیان اینکه تولیدکنندگان یا واردکنندگان تمام محصولاتی که از سوی سازمان غذا و دارو مجوز دریافت می‌کنند، باید در برابر محصولات‌شان پاسخگو باشند، ادامه داد: تفاوتی هم ندارد که این محصول وارداتی باشد یا تولید داخل. این در حالیست که زمانیکه فرآورده‌ای را از دستفروش می‌خریم، اگر عارضه‌ای برای فرد ایجاد کند، هیچکس پاسخگو نیست.

وی با اشاره به مورد اعتماد نبودن داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند نیز گفت: این داروها نیز به همین صورت است. به عنوان مثال فرآورده‌هایی مانند بوتاکس که در ماهواره تبلیغ می‌شوند و مردم یا آرایشگاه‌ها آن را خریداری و استفاده می‌کنند، اما بعد از مدتی می‌بینیم که همین محصول عارضه شدیدی برای پوست صورت ایجاد می‌کند. فرد اگر بخواهد شکایت کند، باید از چه کسی شکایت ‌کند؟.رستگار همچنین اظهار کرد: در این موارد مشخص نیست که چه کسی محصول را تولید کرده و آیا محصول تقلبی است یا خیر. بنابراین به هیچ وجه چنین کارهایی قابل تایید نیست و درخواست‌مان از مردم این است که از خرید فرآورده‌ها و بویژه محصولات خوراکی و غذایی یا تزریقی از دست‌فروش‌ها و یا تبلیغی شبکه‌های ماهواره‌ای جدا خودداری کنند.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر