کد خبر: 7493
A
هشدار جدی؛

مردم دست از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها بردارند

معاون غذا و داروی علوم پزشکی ایران گفت: مردم به طور کلی از خرید و مصرف بی رویه و خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک خودداری کنند.

مردم دست از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها بردارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اظهار نگرانی از افزایش مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک آموکسی سیلین در میان اغلب مردم کشور تصریح کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها به خصوص آموکسی سیلین توسط مردم مشکلات جدی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به فروش بدون نسخه و گاهی بی حساب این داروها از سوی برخی داروخانه های متخلف نیز گفت: از سوی دیگر به ویژه برای درمان سرماخوردگی به جایی رسیده که متاسفانه بدن اغلب بیماران نسبت به این دارو ها به ویژه آموکسی سیلین مقاوم شده و دیگر پاسخی برای درمان عفونت نمی دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه مصرف نابه جا مانند رعایت نکردن فواصل زمانی مصرف آنتی بیوتیک یا رها شدن درمان بعد از بروز نشانه های بهبودی مهمترین زنگ خطر برای افزایش مقاومت میکروبی بدن به این داروها به ویژه آموکسی سیلین است، ادامه داد: میکروب های بدن در هر دو حالت نسبت به داروی مورد نظر مقاوم می شوند.

به گفته وی؛ در صورت بروز مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک مصرفی باید نوع دیگر و قوی تری از آنتی بیوتیک برای فرد تجویز شود که صرف نظر از عوارض کلیوی و کبدی می تواند مشکلات جدی معده و حتی مقاومت های دارویی دیگری را نیز با خود به همراه آورد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه متاسفانه سرماخوردگی نیز بهانه ای برای مصرف آنتی بیوتیک ها شده، درحالیکه بسیاری از سرماخوردگی ها اصلا نیازی به آنتی بیوتیک ندارند و درصورت بروز عفونت یا ترشحات خلطی ناشی از آن نوع آنتی بیوتیک تعداد آن و ساعت دقیق مصرف آن نیز باید با نسخه پزشک مربوطه تجویز شود.

وی تاکید کرد: نسخه نگاری برخی دارو خانه ها حتی درصورت اصرار بیماران زیرا این اقدام ناخواسته بعد از مدتها با جان بیماران بازی میکند .

ولایی افزود: از سوی دیگر نیز درصورت تداوم سرماخوردگی و بروز عفونت های بیشتر و افزایش میزان ترشحات مخاطی و ریوی باید نوع ترشح نیزبا نسخه و تجویز پزشک معالج مربوطه کشت داده شود تا بر اساس آن نوع آنتی بیوتیکی که درمان اصلی چنین عفونتی است درست و اصولی تجویز و نسخه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر