کد خبر: 77401
A

یک روانشناس بالینی: از بها دادن بیش از اندازه به رسانه های خبری و اخبار ناخوشایند پرهیز کنید

مریم شاهرخی: از بها دادن بیش از اندازه به رسانه های خبری بپرهیزید. تلاطم و تلاش شما به راحتی احساس اضطرابتان را به کودکتان منتقل خواهد کرد. در حفظ اتصال خبری خود به دنیای بیرون مراقب چشمان نگران و نظاره گر کودک باشید.

یک روانشناس بالینی: از بها دادن بیش از اندازه به رسانه های خبری و اخبار ناخوشایند پرهیز کنید

به گزارش دیده بان ایران؛ یک روانشناس در خصوص حوادث اخیر و نحوه برخورد شهروندان با آن نوشت: در روزهای دشوار و پر تنش، در حوادث و بلایا، به یاد داشته باشیم که کودکان، جزو آسیب پذیرترین افراد هستند و نیاز به محافظت در مقابل آسیب های ناشی از حوادث دارند.

اما در این شرایط چه باید کرد؟ واقعیت این است که بزرگسالان نیز در این شرایط برآشفته و آسیب دیده هستند و به سختی قادر به استفاده صحیح از مهارت های مفید و محافظت کننده خود هستند. در چنین شرایطی باید افراد از قبل آموخته باشند که در شرایط بحران چه کنند تا خود و اطرافیانشان خصوصا افراد آسیب پذبر را در مناسب ترین شرایط قرار دهند.

در این زمینه توجه به نکاتی چند ضروری است: کودکان را از صحنه های حاوی خشونت، مرگ و خونریزی و بلایا دور نگه دارید. این توجیه که “روبرو شدن با واقعیت کمک کننده است” هرگز توجیه درستی نبوده و نیست.

کودکان و حتی بزرگسالان قادر به درک و هضم هیجانی و عاطفی صحنه های کشتار و خشونت و خونریزی نیستند و دچار عارضه “شوک بعد از سانحه” خواهند شد. از باز نشر صحنه های خشونت اکیداً بپرهیزید. علیرغم ممنوعیت دسترسی کودکان به برخی رسانه های اجتماعی، تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان به این رسانه ها دسترسی دارند و با مشاهده این صحنه ها آسیب خواهند دید.

از بها دادن بیش از اندازه به رسانه های خبری و اخبار ناخوشایند بپرهیزید. تلاطم و تلاش شما به راحتی احساس اضطرابتان را به کودکتان منتقل خواهد کرد. در حفظ اتصال خبری خود به دنیای بیرون مراقب چشمان نگران و نظاره گر کودک باشید.

با وجود ضرورت حفظ آرامش، و انتقال ندادن اضطراب و تنش، مراقب باشید اطلاعات غیر واقعی مانند اطمینان بخشی های نابجا و نادرست به کودک ندهید. گفتن جملاتی مانند “مطمئن باش هیچ اتفاقی نیفتاده” یا قول مبنی بر آسیب ندیدن هیچ یک از بستگان، باعث بی اعتمادی کودک خواهد شد. وقایع جاری را به زبان ساده و قابل فهم و با در نظر گرفتن توان ادراکی کودک،ت وضیح دهید.
چنانچه در اطراف شما کودکی است که فردی از بستگانش را در حادثه ای از دست داده؛ از پنهانکاری و دروغ گفتن و وعده های مبنی بر بازگشت فرد از دست رفته جداً بپرهیزید و به کودک فرصت سوگواری و برخورداری از همدلی و محبت دیگران بدهید.

در پایان بهتر است بدانیم که در تمام دوران سخت و‌پر تلاطم تاریخ، بهترین تکیه گاه افراد، برخورداری از همدلی سایر انسانهاست. “با هم مهربان باشیم.”

دکتر مریم شاهرخی – روانشناس بالینی و مدیر مرکز روانشناسی کرانه خرد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر