کد خبر: 78064
A

چه نوع ماسکی در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا موثر است؟/ درباره ماسک‌های N۹۵ و نحوه تهیه آن بیشتر بدانید

یکی از سوالات رایج در پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از ماسک‌های تنفسی است و اینکه آیا این ماسک‌ها در جلوگیری از انتقال ویروس موثرند؟ در این زمینه باید گفت که ماسک‌های مورد استفاده در مراکز درمانی که با عنوان ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند، کاربردشان برای جلوگیری از ورود قطرات ریز مایعات و یا ذرات درشت معلق در هوا به سیستم تنفسی است. ماسک‌های N۹۵ نیز نوعی ماسک تخصصی هستند که برای کاهش احتمال ورود ویروس به سیستم تنفسی طراحی شده‌اند.

چه نوع ماسکی در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا موثر است؟/ درباره ماسک‌های N۹۵ و نحوه تهیه آن بیشتر بدانید

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ یکی از سوالات رایج در پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از ماسک‌های تنفسی است و اینکه آیا این ماسک‌ها در جلوگیری از انتقال ویروس موثرند؟

در این زمینه باید گفت که ماسک‌های مورد استفاده در مراکز درمانی که با عنوان ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند، کاربردشان برای جلوگیری از ورود قطرات ریز مایعات و یا ذرات درشت معلق در هوا به سیستم تنفسی است.

ماسک‌های N۹۵ نیز نوعی ماسک تخصصی هستند که برای کاهش احتمال ورود ویروس به سیستم تنفسی طراحی شده‌اند.

ماسک N95

این ماسک یک ابزار محافظ تنفسی است که برای رسیدن به حفاظت مناسبی از صورت و فیلتراسیون کارآمد در مقابل ذرات هوا برد طراحی شده است. نام گذاری N95 بر این اساس استوار است که وقتی که این ماسک ها تحت تست قرار می گیرند باید حداقل ۹۵ درصد از ذرات بسیار کوچک (۰٫۳ میکرون) را فیلتر کنند. قابلیت فیلتراسیون ماسک های N95 با این میزان فیلتراسیون بیش از ماسک های صورت می باشد. با این حال حتی یک ماسک N95 نیز نمی تواند بطور کامل خطر بیماری یا مرگ را از بین ببرد!

 

موارد استفاده از ماسک های N95

به طور کلی در مواجهه با هر بیماری که نیاز به رعایت احتیاط هوایی (Air born Precautions) دارد و یا زمان انجام پوسچرهای تولید کننده آئروسل (مانند ساکشن و انتوباسیون) هر بیماری که نیاز به رعایت احتیاطات قطرات (Droplet Precautions) دارد استفاده از ماسک N95 الزامی است.

 سل ریه یا حنجره  بیماری های نیازمند احتیاط های مربوط به انتقال از هوا (Air born Precautions)
سرخک
 آبله مرغان
 زونای منتشر
 بیماران دچار عفونت HIVهمراه با سرفه و ارتشاح ریوی
 بیماران دارای زخم باز پوستی ناشی از سل
 سندرم حاد شدید تنفسی (SARS)
 آنفلوانزای H1N1
 تب خونریزی دهنده ویروسی
 انفلوانزای نوع B  بیماری های نیازمند احتیاط های مربوط به انتقال از طریق قطرات (Droplet Precautions)
 مننژیت
 پنومونی مقاوم به چند دارو
 انفلوانزای ساده
 اوریون
 مایکوپلاسما پنومونیه
سیاه سرفه 
 سرخجه
 پارو ویروس B19
 دیفتری حلقی
 مخملک

از ماسک های صورت و جراحی و سایر ماسک های معمولی نمی توان بجای ماسک های N95 استفاده کرد. بطور کلی ماسک های ذکر شده نمی توانند ذرات بسیار کوچک را حذف کنند. می توانید این نوع ماسک ها را در داروخانه های بیمارستان ها خریداری کنید

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر