کد خبر: 79686
A

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خبر داد؛ یک کودک۴ ساله به کرونا مبتلا شد؛ وضعیت کودک پایدار است / مردم میهمانی های شبانه را متوقف کنند

«محمدرضا نیکبخت» رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگویی در ارتباط با ابتلای یک کودک به کووید ۱۹ در این استان، گفت: یک کودک ۴ ساله در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده است. در حال حاضر ۷ بزرگسال و یک کودک آلوده به ویروس کووید ۱۹ شناسائی شده‌اند. نیکبخت در پاسخ به این پرسش که " اظهار شده‌ بود که کودکان مصونیت بیشتری در قبال این ویروس دارند، آیا ابتلای یک کودک ۴ ساله به معنای تغییر رفتار ویروس در کشور است؟ گفت: خیر اینطور نیست، این اظهارات مبتنی بر مصونیت قطعی از بیماری نیست. بلکه گفته شد، کودکان در بیماری سریع‌تر به وضعیت پایدار می‌رسند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خبر داد؛ یک کودک۴ ساله به کرونا مبتلا شد؛ وضعیت کودک پایدار است / مردم میهمانی های شبانه را متوقف کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ «محمدرضا نیکبخت» رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگویی، در ارتباط با ابتلای یک کودک به کووید ۱۹ در این استان، گفت: یک کودک ۴ ساله در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده است. در حال حاضر ۷ بزرگسال و یک کودک آلوده به ویروس کووید ۱۹ شناسائی شده‌اند. 

نیکبخت در پاسخ به این پرسش که " اظهار شده‌ بود که کودکان مصونیت بیشتری در قبال این ویروس دارند، آیا ابتلای یک کودک ۴ ساله به معنای تغییر رفتار ویروس در کشور است؟ گفت: خیر اینطور نیست، این اظهارات مبتنی بر مصونیت قطعی از بیماری نیست. بلکه گفته شد، کودکان در بیماری سریع‌تر به وضعیت پایدار می‌رسند. ما در ازای ۷ بزرگسال مبتلا یک کودک درگیر را مشاهده می‌کنیم. 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر، این کودک مبتلا جریان بیماری را به خوبی می‌گذراند و ان‌شاالله به زودی به پایداری می‌رسد.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در رابطه با تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی گفت: تنها راهی که پیش‌ روی خود داریم تا لرستان مانند استان‌های گیلان، تهران یا قم نشود، کاهش تردد مردم است. خواهش می‌کنیم، مردم از اراک و بروجرد و قم و تهران، کمتر به استان رفت ‌و آمد کنند. ما تمهیدات لازم را لحاظ کردیم. دانشگاه‌ها، مدارس و نمازجمعه‌ها را تعطیل کرده‌ایم. معابر، چهارراه‌ها و فضاهای شلوغ را ضدعفونی کرده‌ایم. مساجد عملا تعطیل شده‌اند و روزانه دو بار در سیمای استان تمام موارد بهداشتی را به مردم توضیح می‌دهیم. بیش از این کاری نمی‌شود کرد و قطع چرخه انتقال و همچنین جلوگیری از شیوع بستگی به همکاری مردم دارد.

وی در ادامه گفت: مردم استان لرستان نسبت به خیلی از شهرها همکاری بیشتری دارند. نزدیک به عید هستیم، اجتناب از جنب‌ و جوش نوروزی می‌تواند خیلی موثر باشد. 

او افزود: نگرانی دیگر ما در رابطه با استان‌های هم‌جوار است. پل دختر کنار خوزستان و کرمانشاه است و شیوع، به آلودگی این شهرها بستگی دارد. همچنین این منطقه مسیر ترانزیت است. بیشترین خطر در بروجرد حس می‌شود که نزدیک اراک است و از آن‌شهر آمد و رفت چشم‌گیری داریم. متاسفانه اراک هم جزو شهرهای آلوده است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در پاسخ به این پرسش که آیا رفت و آمدهای بین شهری ممنوع یا کنترل نمی‌شود؟ اظهار کرد: خیر و البته فایده‌ای هم ندارد. شهری مانند بروجرد جاده ترانزیت جنوب به شمال است. در هر دقیقه بالغ بر ۴۰ خودرو عبور می‌کند، ما چند نفر را می‌توانیم کنترل کنیم؟ 

وی افزود: ما تنها از مردم خواهش می‌کنیم که درک کنند، خانه‌ی آن‌ها امن‌ترین مکان برای مصونیت از بیماری است. افراد از خانه خارج نشوند. دوره ‌هم نشینی‌های شبانه را متوقف کنید. افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند، کاملا جلوی دهان خود را بگیرند. بنده به عنوان رئیس داشنگاه علوم پزشکی استان این اقدامات را از مردم استدعا دارم. میزها، لب‌تاپ‌ها و سطوح را ضدعفونی کنند. به محض ورود به منزل لباس‌های بیرون خود را در آورند. سپس دست‌های خود را با آب و صابون و به مدت ۴۰ ثانیه بشورند. بعد از آن لباس‌های خانه را بپوشند و غذا بخورند و کارهای روزانه را انجام دهند. 

نیکبخت در پاسخ به این پرسش که استان از لحاظ کیت‌های شناسائی یا لباس‌های ایمنی مشکلی ندارد؟ گفت: ۱۰ گروه را به تهران فرستادیم تا لوازم مورد نیاز را بخرند. هر گروه از نظام درمانی موظف شده است خود اقدام به خرید مایحتاج خدمات درمانی کند. تاکنون سعی کردیم تامین کنیم، اما اگر اوضاع پیچیده‌تر شود، مسلما تجهیزاتمان کم خواهد بود. 

 

ابلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر