کد خبر: 80251
A
ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد؛

نتایج مطالعات پژوهشگران چینی: کرونا می تواند دو برابر مسافتی که تخمین زده شده بود حرکت کند و ۳۰ دقیقه در هوا بماند / این ویروس می تواند بین دو تا سه روز روی شیشه ، پارچه ، فلز ، پلاستیک یا کاغذ بماند + جزئیات تحقیقات

استفان چن پژوهشگر و دانش آموخته دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ در مقاله ای در ساوت چاینا مورنینگ پست می گوید؛ مقامات بهداشتی به مردم توصیه می کنند 1تا 2 متر از هم فاصله بگیرند ، اما محققان چینی اخیرا دریافتند که یک مسافر اتوبوس که آلوده باشد می تواند تا شعاع 4 الی 5 متری خود را آلوده کند. دانشمندان این تحقیق گفتند که بر اساس پژوهش آنان اهمیت پوشیدن ماسک های صورت به دلیل طولانی بودن مدت زمان حفاظت از فرد در برابر بیماری بیشتر از آن است که تصور می شود.

نتایج مطالعات پژوهشگران چینی: کرونا می تواند دو برابر مسافتی که تخمین زده شده بود حرکت کند و ۳۰ دقیقه در هوا بماند / این ویروس می تواند بین دو تا سه روز روی شیشه ، پارچه ، فلز ، پلاستیک یا کاغذ بماند + جزئیات تحقیقات

به گزارش سایت دیده بان ایران، براساس مطالعه تیمی از اپیدمیولوژیست های دولت چین ، کرونا ویروسی که باعث ایجاد Covid-19 می شود حداقل 30 دقیقه در هوا زنده می ماند و تا 4 الی 5 متر حرکت می کند. این رقم تقریبا 2 برابر مقداری است که تا کنون به عنوان فاصله امن از سوی مقامات بهداشتی در سراسر جهان توصیه شده است.

مطالعات پژوهشگران چینی نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند دو برابر مسافتی که تخمین زده شده بود حرکت کند و 30 دقیقه در هوا بماند

پژوهشگران، همچنین دریافتند که ممکن است ذرات تنفسی منتشر شده توسط بیماران، روزها روی سطوح مختلف دوام بیاورد و در صورت لمس توسط دیگران، احتمال انتقال بالا می رود به خصوص اگر پس از لمس شیء آلوده دست ها به چهره مالیده شوند. مدت زمان ماندگاری ویروس روی سطح به عواملی مانند دما و نوع سطح بستگی دارد ، به عنوان مثال در دمای حدودی 37 درجه سانتی گراد یا 98 درجه فارنهایت، ویروس می تواند بین دو تا سه روز روی شیشه ، پارچه ، فلز ، پلاستیک یا کاغذ بماند.

این یافته ها ، از سوی گروهی از پژوهشگران دولتی استان هونان که روی یک پرونده خوشه ای تحقیق می کنند  انجام شده است. نتایج آنها، اکثر  توصیه های مقامات بهداشتی در سراسر جهان را به چالش می کشد. یکی از مهمترین موارد، رعایت فاصله ایمن با فرد بیمار است که از سوی اکثر نهادهای رسمی بهداشتی کشورهای مختلف، فاصله ایمن بین 1 تا دو متر یا سه تا شش و نیم پا در نظر گرفته می شود.

بر اساس نتایج پژوهش های این گروه، می توان تأیید کرد که در یک محیط بسته با تهویه مطبوع ، فاصله انتقال ویروس کرونای جدید از مسافت ایمن شناخته شده، بالاتر خواهد بود. در این مقاله همچنین گفته می شود که حتی پس از ترک وسایل نقلیه عمومی توسط حامل ویروس، خطرات احتمالی انتشار ویروس و آلوده کردن دیگران باقی می ماند. دانشمندان چینی هشدار دادند که کوروناویروس می تواند بیش از پنج روز در مدفوع یا مایعات بدن زنده بماند.

آنها گفتند که این مطالعه اهمیت شستشوی دست ها و پوشیدن ماسک های صورت را در اماکن عمومی اثبات می کند زیرا ویروس کرونا می تواند در هوای آغشته به ذرات ریزگردهای ویروسی باقی بماند. پژوهشگران چینی تاکید کردند که: "توصیه ما این است که ماسک صورت را تمام طول روز استفاده کنید."

مطالعات پژوهشگران چینی نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند دو برابر مسافتی که تخمین زده شده بود حرکت کند و 30 دقیقه در هوا بماند

کار آنها بر اساس نمونه گیری از شیوع محلی ویروس در 22 ژانویه در اوج فصل تعطیلات سال نو چینی انجام شد که فصل سفر نیز نامیده می شود. آنها بر این اساس تحقیق کردند که یک مسافر با نام مستعار مسافر "الف" ، سوار بر یک صندلی اتوبوس شده و در ردیف دوم نشسته است. این مسافر قبل از سوار شدن به اتوبوس احساس بیماری خفیف می کرد اما چون هنوز مقامات دولتی، شیوع کرونا را به عنوان بحران ملی اعلام نکرده بودند، بنابراین مسافر ماسک نپوشیده بود. همانطور که  بیشتر مسافران یا راننده اتوبوس که شامل 48 نفر می شدند نیز ماسک نداشتند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد نصب دوربین های مدار بسته در تمام اتوبوس های مسافرتی که مسافتی طولانی را می پیمایند می تواند  فیلم های ارزشمندی را برای محققان فراهم کند. پژوهشگران چینی نیز روند شیوع ویروس در اتوبوس را با کمک همین فیلمها بازسازی کردند و از خلال همین تصاویر نیز متوجه شدند که پنجره های اتوبوس بسته بوده است.

هو شیکسونگ ، نویسنده اصلی این تحقیق که برای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های استان هونان فعالیت می کند ، گفت: "فیلم های دوربین امنیتی نشان می دهند که بیمار الف در طول چهار ساعت مسافرت با دیگران تعامل ندارد. اما با متوقف شدن اتوبوس در شهر بعدی ، ویروس کاملا از طرف حامل آن به سمت هفت مسافر دیگر پرواز کرده بود. این افراد نه تنها افراد نسبتاً نزدیک به " بیمار" بودند بلکه شامل مسافران شش ردیف بعدی او نیز می شدند و این یعنی فاصله تقریبی 4 تا 5 متر. آزمون کرونای همه این مسافران در ارزیابی ها مثبت اعلام شد، این در حالی بود که ناقل بیماری، تقریبا هیچ علامت مشخص ظاهری نداشت.

مطالعات پژوهشگران چینی نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند دو برابر مسافتی که تخمین زده شده بود حرکت کند و 30 دقیقه در هوا بماند

پس از رسیدن به مقصد و خارج شدن این مسافران از اتوبوس ، گروه دیگری حدود 30 دقیقه بعد سوار اتوبوس شدند. یک مسافر که در ردیف جلو در طرف دیگر راهرو نشسته بود نیز آلوده شد. هو گفت: بیمار که ماسکی نداشت ، احتمالاً هوای معلق یا ذرات ریزی  را استنشاق کرده بود که توسط مسافران آلوده( گروه قبلی)منتشر شده بود.آئروسل ها ذره هایی با وزن سبک هستند که از قطرات ریز مایعات بدن تشکیل می شوند.

دلیل احتمالی این نوع ابتلا این است که در یک فضای کاملاً محصور ، جریان هوا به طور عمده توسط هوای گرم ناشی از تهویه هوا هدایت می شود. افزایش هوای گرم می تواند قطرات ویروس را به مسافت بیشتری منتقل کند. پس از پیاده شدن از اتوبوس اولی، ناقل اصلی این پژوهش، سوار یک مینی بوس شد و ساعتی دیگر نیز با این وسیله نقلیه در شهر سفر کرد. این ویروس در سفر دوم نیز به دو سرنشین دیگر انتقال پیدا کرد  که یکی از آنها  در فاصله 4 الی 5 متری بیمار الف نشسته بود. در پایان مطالعه در اواسط فوریه ، بیمار الف حداقل 13 نفر را آلوده کرده بود."

این نتایج در شرایطی ثبت شده است که عموماً اعتقاد بر این است که انتقال Covid-19 از طریق هوا حدود است زیرا قطرات ریز تولید شده توسط بیماران به سرعت به زمین فرو میفتند. این عقیده باعث شده است تا مقامات بهداشت چینی پیشنهاد کنند که مردم باید با فاصله یک متر از هم در سطح شهر تردد کند و  مراکز کنترل بیماری ایالات متحده مسافت ایمن را شش فوت (حدود 1.8 متر) توصیه می کنند.

مطالعات پژوهشگران چینی نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند دو برابر مسافتی که تخمین زده شده بود حرکت کند و 30 دقیقه در هوا بماند

محققان همچنین دریافتند که هیچکدام از سرنشینان این دو اتوبوس که ماسک صورت پوشیده بودند آلوده نشده اند. بنابراین محققان معتقدند تصمیم مردم برای پوشیدن ماسک در هر شرایطی بسیار درست است. هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی بسته تر مانند مترو، اتومبیل، هواپیما و غیره ، باید همیشه ماسک بپوشید و در عین حال تماس بین دستان و سطوح مختلف را در اماکن عمومی به حداقل برسانید و از لمس صورت خود قبل از تمیز کردن دستها خودداری کنید.

محققان همچنین پیشنهاد کردند که باید سیستم تهویه هوا برای به حداکثر رساندن حجم هوای تازه استفاده شود. آنها همچنین گفتند که فضای داخلی وسایل نقلیه عمومی باید یک یا دو بار در روز تمیز و ضد عفونی شود ، به خصوص پس از ورود مسافران به ترمینال.یک پزشک در پکن که  در حوزه تشخیص و معالجه بیماران Covid-19  فعال است گفت: این تحقیق برخی از سؤالات را بی جواب گذاشته است.به عنوان مثال ، مسافرانی که بلافاصله در کنار بیماران کرونایی نشسته اند ، آلوده نشده اند ، اگرچه بیشترین میزان مواجهه با آئروسلهای بیماری را تحمل می کردند. وی گفت: "دانش ما در مورد انتقال این ویروس هنوز بسیار  محدود است."

منبع: انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر