کد خبر: 80604
A

صابون برای مقابله با کرونا بهتر است یا ژل ضد عفونی‌کننده؟

با ادامه گسترش ویروس کرونا در کشور، بسیاری از شهرها شاهد هجوم مردم به فروشگاه‌ها و خرید مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی هستند، به این امید که بتوانند از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنند. اما سئوال این است که دشمن واقعی کرونا صابون است یا ژل ضدعفونی کننده؟

صابون برای مقابله با کرونا بهتر است یا ژل ضد عفونی‌کننده؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محبوبه رواقی کارشناس بهداشت محیط در این زمینه  می گوید: بهترین راه مقابله با کرونا، ضد عفونی کردن و شستن دست‌ها است. کرونا یک بیماری جدید است که ما هنوز شناخت کافی نسبت به آن نداریم. این ویروس از طریق قطرات آب بسیار کوچکی که از طریق سرفه یا عطسه در فضا منتشر می‌شود. این ویروس می‌تواند به‌صورت مستقیم به بدن افراد نفوذ کرده یا بر روی سطوح به مدت چند روز باقی بماند تا قربانی خود را پیدا کند.

وی تاکید می کند: افراد تا جایی که می‌توانند باید دست‌ها را با آب و صابون شسته یا از ژل‌های ضد عفونی کننده دست استفاده کنند، زمانی هم که وارد محل امن خود یعنی خانه یا اتاق شخصی خودتان در محل کار و  غیره شدید، پیش از دست زدن به هر سطحی مجددا باید دست‌ها را شسته و بعد به کار خود ادامه دهید و باید به یاد داشته باشید که از لمس سطوح تا حد امکان خودداری کرده و از آن مهم‌تر اینکه به هیچ وجه دست خود را به‌صورت خود نزنید. همین طور در مورد دستگیره‌ها و دیگر اشیائی که به‌صورت مکرر توسط افراد مختلف استفاده می‌شوند حساس باشید.

رواقی گفت: ویروس‌ها بر خلاف بیشتر موجودات زنده، خارج از بدن میزبان خود هیچ فعالیتی ندارند.  آن‌ها برای زندگی به یک میزبان و سلول زنده نیاز دارند تا خود را کپی کنند، پس بهتر است از انجام هر کاری که احتمال ورود این ویروس به بدن را افزایش می‌دهد خودداری کرده و به چشم‌ها، دهان یا زخم‌های باز و غیره دست نزنید و تا جایی که امکان دارد همیشه دست‌ها را شسته و تمیز نگه دارید.

رواقی ادامه می دهد: بهترین روش مقابله با این ویروس همان روش سنتی و رایج شستن دست با صابون و مایع دست شویی است که بیشتر از ژل‌های ضد عفونی کننده موثر بوده و گرچه صابون و مایع دستشویی خاصیت ضد باکتریایی چندان قوی ندارد، ولی به‌خوبی می‌تواند ویروس‌ها را از بین ببرد. از آن جا که صابون چربی‌ها و کثیفی‌ها را از دست جدا می‌کند قادر است میکروب‌ها را از دست جدا کند. فقط هنگام شستن دست‌ها دقت داشته باشید که تمام بخش‌ها، بین انگشت‌ها و زیر ناخن‌ها را هم تمیز کنید و در نهایت به مدت ۲۰ ثانیه آن را زیر آب بگیرید.

این کارشناس می‌افزاید: با شستشوی دست‌ها  مطمئن می شوید که تمام باکتری‌ها و ویروس‌ها از دست شما جدا شده و همراه با آب شسته می‌شوند و برای خشک کردن دست هم به هیچ وجه از لباسی که پوشیده‌اید استفاده نکنید، حوله‌های یک بار مصرف و دستمال کاغذی بهترین راه برای خشک کردن دست است و اینکه دست‌ها به‌صورت طبیعی و در هوا خشک شوند، درست نیست. هر چه دست‌ها زمان بیشتری مرطوب باقی بمانند، احتمال کثیف شدن مجدد آن‌ها و جذب میکروب‌ها بیشتر است.

رواقی می گوید: استفاده بیش از حد از ژل‌های ضد عفونی کننده دست می‌تواند باعث التهاب و حساسیت پوست شود، چرا که این ژل‌ها چربی طبیعی پوست را از بین برده و پوست را خشک می‌کنند، با توجه به اینکه پوست آسیب دیده در مقابل تهاجم میکروب‌ها و عوامل خارجی مقاومت کمتری دارد، استفاده بیش از حد از ژل ضد عفونی کننده دست به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و ترجیح آن است که تا حد امکان از همان مایع دست شویی معمولی استفاده شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر