کد خبر: 81220
A
معاون کل وزیر بهداشت:

وضعیت تهران به شدت نگران کننده است/ دقت کنید که تنها یک استان چین با ویروس درگیر شد نه کل کشور/ باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم

معاون کل وزیر بهداشت با تاکید بر روند نزولی شیوع ویروس در کشورمان، گفت: ترافیک صبح امروز در تهران به شدت نگران مان کرده، به ویژه بابت نقش کلیدی تهران.

وضعیت تهران به شدت نگران کننده است/ دقت کنید که تنها یک استان چین با ویروس درگیر شد نه کل کشور/ باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با اصحاب رسانه -که به صورت آنلاین برگزار شد-، در خصوص روند شیوع ویروس و ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در کشور گفت: بر اساس ارزیابی، به طور کلی همان گونه که رئیس جمهور محترم گفت، روند ابتلا در کشورمان نزولی است. به صورت جزیی هم در استان هایی که زودتر شروع شده، روند نزولی را شاهدیم که اغلب استان ها هستند اما در یکسری استان ها روند صعودی در ابتلا و مرگ و میر را شاهدیم.

 
معاون کل وزیر بهداشت در خصوص وضعیت تهران گفت: در تهران از نظر روند ابتلا به شدت نگرانی داریم به ویژه به دلیل نقش کلیدی این شهر و ارتباط تنگاتنگی که با شهرهای دیگر و به ویژه شهرهای پیرامون دارد و این مسائل می‌تواند حتی ابتلای کم را هم به خطر بزرگ تبدیل کند. این نگرانی در ترافیک امروز صبح در معابر تهران خودنمایی می‌کند، زیرا هر یک از این افراد می‌توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند.
 
وضعیت تهران به شدت نگران کننده است
 
حریرچی در ادامه با تاکید بر احتمال اتخاذ تدابیری جدید، گفت: در فاصله گذاری هوشمند که امیدواریم تصویب و اجرایی شود، دستورکارهایی مانند شناسایی اطرافیان افراد مبتلا و تشدید فاصله گذاری برای گروه‌های در معرض خطر مثل ضرورت در خانه ماندن بیماران دیابتی را در دستور کار خواهیم گذاشت و حتی ممکن است آنها را از حضور در محل کار به کل منع کنیم. یکی دیگر از دستورکارهایمان، دورکاری کارمندان و شاغلین بالای 60 سال یا بهره مندی آنها از مرخصی است چراکه از گروه های در معرض خطر هستند.
 
حریرچی: دو هدف اصلی و استراتژیک ما در مبارزه با کرونا، یکی کاهش مرگ و میر و بیماری‌زایی بوده و دومی کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن است. در حال حاضر کشور ما در دو جبهه کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی در حال جنگ است و به همین دلیل استراتژی فاصله‌گذاری هوشمند را انتخاب کردیم تا در میان این دو هدف تعادل ایجاد کنیم.

وی افزود: استراتژی‌های فاصله‌گذاری هوشمند مبتنی بر چند اصل است؛ لحاظ مسائل اقتصادی در مدیریت کرونا، از استراتژی‌های اصلی فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است. دوم بازگشایی هوشمند و تدریجی و گام به گام است. هیچکس موافق نیست که یک‌ضرب بازگشایی انجام شود، بلکه باید بازگشایی‌های تدریجی داشته باشیم و ارزیابی‌های مستمر هم از این بازگشایی‌ها باید انجام دهیم تا برای گام بعد تصمیم بگیریم. مساله مهم دیگر این است که در بازگشایی‌ها حذف گروه‌های پرخطر از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در نظر بگیریم که این را مهم انجام می‌دهیم.

 
ناظر طرح بسیج مقابله با کرونا گفت: باید تاکید کنیم همکاری مردم در فاصله گذاری کم نظیر (اگر نگوییم بی نظیر) بوده و نمونه بارز آن را در سیزده بدر شاهد بودیم. با آگاهی‌ای که مردم پیدا کرده‌اند، بهترین یار و یاور ما هستند، البته برخی تخلف می‌کنند که ممکن است همه را با مشکل مواجه کنند. این همکاری وقتی بدانیم ممکن است این ویروس مانند ویروس سارس در کشورهای مختلف و همراه ما بماند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم، هرچند می‌دانیم ایراداتی متوجه زندگی مان کرده، اما باید با آن کنار بیاییم و مثلا با رعایت موارد پیگیرانه و بدون دست دادن و روبوسی به دیدن بزرگترها برویم.
 
وی افزود: سوای این نکات خواهش می‌کنم این نکته را مدنظر قرار دهید که ویروس کرونا به رغم آنکه ویروسی دموکرات است و همگان را در معرض خطر قرار می دهد و غنی و فقیر را تفاوت نمی‌دهد، اما آثار اقتصادی آن برای گروه ها و اقشار مختلف یکسان نیست و برخی از مردم را بیشتر تحت فشار قرار می دهد و آسیب هایی متوجه ایشان می‌کند که باید همه برای رفع آنها اقدام کنیم.
 
نماینده ویژه وزیر در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به سوالی در خصوص توجه به تاب آوری مردم در طرح های فاصله گذاری گفت: گزارش های رسیده از یکی از کشورهای اروپایی حکایت از نگرانی شدید مسئولان این کشور از افزایش آمارهای خودکشی و عبور آن از مرگ و میر کرونا در پی تشدید محدودیت ها و فاصله گذاری دارد. این نکته ای است که باید مورد توجه همه و حتی به نوعی خود ما قرار گیرد، به ویژه اگر بدانیم تماس با اورژانس اجتماعی سه برابر شده و عمده مشاجره ها در خصوص موارد پیشگیرانه از شیوع کرونا بوده است.
 
وی افزود: بایستی همه این نکات در تصمیم گیری ها مد نظر قرار گیرد و حواسمان به معیشت آنهایی که اقتصاد زندگی شان آسیب دیده هم باشد. آنهایی که درآمدشان آسیب دیده، مثل رانندگان تاکسی های اینترنتی، دست فروش ها، آنهایی که در بخش توریسم و گردشگری شاغل هستند یا در رستوران ها کار می‌کنند و... . مجبوریم سبک و سنگین کنیم و آنچه به نفع کل است را اتخاذ و اجرایی کنیم؛ البته بخش سلامت مربوط به ما است نه بیشتر.
 
حریرچی در ادامه گفت: اگر اوضاع به روال سابق بازگردد، مطمئنا شاهد یک موج بازگشت ویروس خواهیم بود که هیچکس در کشور، در دولت و ملت خواهان این موضوع نیست. همانطور که کشور‌های مختلف مطرح کردند و رییس جمهور ما هم اشاره کردند تا زمانی که واکسن و داروی این ویروس ساخته نشود -که طبق پیش‌بینی‌ها حداقل ۱۸ ماه برای این اقدام وقت نیاز است- و در عین حال اگر خود ویروس مانند سارس دچار تغییر معنی‌داری نشود، در کشور‌های مختلف موجود خواهد بود و بسته به تغییرات آب‌وهوایی و رفتار مردم ممکن است انتشار ویروس و بالا و پایین شود.
 
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص برابری قریب الوقوع آمار ایران و چین در مرگ و میر، گفت: سوای کشورهایی که در آمارها کتمان دارند و به توصیه سازمان بهداشت جهانی به شفافیت و تاثیر مثبت آن برای خود این کشورها عمل نمی‌کنند، دقت کنید که نه کل کشور چین با یک میلیارد و چندصد میلیون جمعیت، بلکه تنها یک استان آن به مرکزیت ووهان با ویروس درگیر شدند و ابتلای دیگر استان های دیگر این کشور به ویروس مثل ابتلای کشورهای دیگر بوده و پشتیبانی این استان را به انجام رسانده‌اند. مثلا تنها بالغ بر 40 هزار کادر درمانی به این نقطه اعزام کردند.
 
وی در ادامه آمار ابتلا در کشورهای مختلف را تابع دو مولفه خواند و گفت: آمارها در هر کشور به دسترسی آن کشور به تعداد تست و استراتژی انجام تست بستگی دارد؛ اینکه آیا انجام تست روی بیماران بستری متمرکز است، آیا به بیماران بستری و سرپایی با شدت بالا متمرکز است، یا به این صورت است که بیماران با شدت کمتر را هم شامل می‌شود یا افراد در ارتباط و تماس با متبلایان را هم شامل می‌شود. مثلا در کشور آلمان پیش از شیوع ویروس روزانه 120 هزار تست انجام می‌شد و به همین دلیل در مراحل اولیه موفق به شناسایی شد و به نسبت کشورهای همسایه وضعیت بهتری دارد.
 
وضعیت تهران به شدت نگران کننده است/ دقت کنید که تنها یک استان چین با ویروس درگیر شد نه کل کشور/ وابستگی آمار‌های به ۲ مولفه در نقاط مختلف جهان/ باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم/ کرونا ویروسی دموکرات است، اما نه در اقتصاد
 
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نمودار ابتلا در ایران در مقایسه با نمودار سایر کشور‌ها و برخی اظهارات مبنی بر عدم شناسایی درست بیماری در ایران، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در بررسی نمودار‌های ابتلا باید به آن توجه شود درست است که تعداد مهم است، اما مهم‌ترین نکته این است که میزان ابتلا با چه سرعتی رشد می‌کند و شیب منحنی، صاف شدن آن و پایین آمدن آن، شاید اهمیتش از تعداد خالص بیشتر باشد. یک نقص ما این بود که تست‌مان را برای افراد بستری انجام می‌دادیم و در افراد سرپایی کمتر تست انجام داده بودیم، زیرا اپیدمی در کشور ما زودتر شروع شد و در آن زمان اصلا تست نداشتیم، اما اکنون با اقداماتی که انجام دادیم، تست‌های سرپایی بسیار بیشتری را انجام می‌دهیم.

وی افزود: نکته مهم این است که اگر به موارد مرگ‌ومیر توجه کنید، می‌بینید کسانی که در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند، حتما تست بر رویشان انجام شده است. به ویژه از روز یکم و دوم اسفند که ویروس شناسایی شده است و ملاحظه می‌کنید که با توجه به اقداماتی که دولت و ملت با هم انجام دادند، موضوع مهم این است که روند صعودی‌مان در میزان مرگ‌ومیر را کنترل کردیم و به خط صاف رسیده که به عنوان مهم‌ترین دستاورد مطرح است که کشور‌های کمی توانستند به این دستاورد برسند. البته به این معنی نیست که کار ما نقص ندارد. حتما در کارمان نقص‌هایی داشتیم که سر فرصت می‌توانیم درباره آن بحث کنیم.
 
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص آغاز به کار دانشگاه ها و مدارس گفت: مدارس و دانشگاه‌ها "مهم‌ترین عامل یگانه" برای ابتلا هستند و در دانشگاه‌ها حساسیت‌های خاصی وجود دارد. زیرا مدارس از افراد یک منطقه‌اند، اما دانشگاه‌های شهر‌های بزرگی مثل تهران، مشهد، تبریز و... افراد از شهر‌های مختلف می‌آیند و ضمن اینکه خوابگاه هم جای پرتراکمی است که کافی است یک نفر مبتلا شود و تمام خوابگاه مبتلا شود؛ بنابراین در این زمینه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت بهداشت بسیار حساس هستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی وزارت بهداشت از زمان مهار کرونا در کشور، گفت: پیش‌بینی‌ها ما بسته به سطح فاصله‌گذاری اجتماعی است. یکی از پیش‌بینی‌هایمان این بوده که اگر هیچ فاصله‌گذاری اجتماعی رخ ندهد، تا انتهای خرداد با این بیماری درگیر خواهیم بود و در تابستان هم خودش را حفظ می‌کند و در پاییز هم مشکل‌زا خواهد بود.
 
حریرچی در پاسخ به سوالی در خصوص حاشیه ها درباره داروی فاوی‌پلاویر یا آویگان گفت: اینکه دارویی هنوز مجوز ندارد، نه فقط در کشورمان، که در هیچ جای دیگری مجوز ندارد اما برخی تاکید دارند باید مورد استفاده قرار گیرد و موثر بوده، عجیب است و بهتر است همان گونه که تا کنون به وزارت بهداشت اعتماد کرده‌اید، در این مورد هم اعتماد کنید. تنها نشانه اثرگذاری این دارو روی بیماران کووید 19 یک مقاله بوده که چینی ها منتشر کرده اند و حالا هم آن را پس گرفته اند اما در کشورمان هنوز برخی به آن استناد می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر