کد خبر: 81640
A

مصرف این ۵ ماده غذایی در دوران همه گیری کرونا الزامی است

تغذیه می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما در برابر همه گیری کرونا کمک کند. کلر کالینز، استاد تغذیه و رژیم غذایی در دانشگاه نیوکاسل معتقد است اگرچه کرونا همچنان با ابهامات ماهیتی متعددی رو به رو است، اما شاید بتوان این ویروس را با کمک تغذیه مناسب مهار کرد. البته این مهار قطعی نیست، اما بی توجهی به تغذیه در دوران همه گیری کرونا اشتباهی بزرگ محسوب می‌شود.

مصرف این ۵ ماده غذایی در دوران همه گیری کرونا الزامی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از کانورسیشن، هیچ یک از ما نمی‌تواند خطر ابتلا به COVID-۱۹ را به طور کامل از بین ببرد. اما کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که غذا‌هایی که میخوریم تا حد ممکن سالم باشد. اگر به COVID-۱۹ مبتلا شویم، سیستم ایمنی بدن ما مسئولیت مبارزه با آن را بر عهده دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که بهبود تغذیه به حمایت از عملکرد ایمنی کمک می‌کند. ریز مغذی‌های ضروری برای مبارزه با کرونا شامل ویتامین‌های A.، B.، C.، D. و E. و مواد معدنی آهن، سلنیوم و روی است.

 

ویتامین A

ویتامین A. ساختار سلول‌های موجود در پوست، دستگاه تنفسی و روده را حفظ می‌کند. این بزرگ‌ترین مانع است و اولین خط دفاع بدن شما است. اگر مبارزه با عفونت مانند یک بازی فوتبال بود، ویتامین A. خط دفاع اول شما بود. ما همچنین به ویتامین A. برای ساخت آنتی بادی‌هایی که عوامل بیماری زای ایجاد کننده کرونا را خنثی می‌کنند نیاز داریم. این مانند قرار دادن خط دفاع بیشتر تیم شما برای هدف قرار دادن بازیکن مخالف است که توپ را در دست دارد، تا از گلزنی آن‌ها جلوگیری کند.

مصرف این ۵ ماده غذایی در دوران همه گیری کرونا الزامی است

ویتامین A. در روغن ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود. به علاوه، سبزیجات حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن شما می‌تواند به ویتامین A. تبدیل شود. بتاکاروتن در سبزیجات سبز برگ و سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو تنبل و هویج یافت می‌شود.

 

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B.، به ویژه B۶، B۹ و B۱۲، پس از تشخیص یک بیماری زا، در اولین پاسخ بدن شما نقش دارند. آن‌ها این کار را با تأثیر بر تولید و فعالیت سلول‌های "قاتل طبیعی" انجام می‌دهند. سلول‌های کشنده طبیعی با ایجاد سلول‌های آلوده "منفجر" می‌شوند، فرآیندی به نام آپوپتوز. در یک مسابقه فوتبال، این نقش مانند نگهبانان امنیتی است که تماشاگران پرخاشگر را متوقف می‌کنند و سعی می‌کنند روی زمین مسابقه امنیت ایجاد کنند. ماهی منبع خوبی از ویتامین B۶ است. این ویتامین در غلات، حبوبات، سبزیجات برگ سبز، میوه، آجیل، ماهی، مرغ و گوشت یافت می‌شود.

B۹ (فولات) در سبزیجات برگ سبز، حبوبات، آجیل و دانه‌ها به وفور یافت می‌شود و به آرد تولید نان تجاری اضافه می‌شود. B۱۲ در محصولات حیوانی از جمله تخم مرغ، گوشت و لبنیات و همچنین در شیر سویای غنی شده یافت می‌شود.

 

ویتامین‌های Cو E

هنگامی که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است، استرس اکسیداتیو را تجربه می‌کند. استرس اکسیداتیو منجر به تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود که می‌توانند دیواره‌های سلولی را سوراخ کرده و باعث نشت مواد در بافت‌ها و تشدید التهاب شوند. ویتامین C. و ویتامین E. به محافظت سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. ویتامین C. همچنین با تولید سلول‌های تخصصی برای ایجاد پاسخ ایمنی از جمله نوتروفیل‌ها، لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها به پاکسازی این ظروف سلولی کمک می‌کند؛ بنابراین نقش ویتامین C. در اینجا کمی شبیه به تمیز کردن زمین فوتبال بعد از بازی است. منابع خوب ویتامین C. شامل پرتقال، لیمو، لیمو، توت، کیوی، کلم بروکلی و گوجه فرنگی است. ویتامین E. در روغن آجیل، سبزیجات دارای برگ سبز و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

مصرف این ۵ ماده غذایی در دوران همه گیری کرونا الزامی است

ویتامین D

برخی از سلول‌های ایمنی بدن برای کمک به از بین بردن عوامل بیماری زا که باعث عفونت می‌شوند، به ویتامین D. احتیاج دارند. اگرچه قرار گرفتن در معرض آفتاب به بدن امکان تولید ویتامین D. را می‌دهد، اما منابع غذایی شامل تخم مرغ، ماهی و برخی از مارک‌های شیر و مارگارین با ویتامین D. تقویت می‌شوند. بیشتر افراد اکثر روز‌ها فقط به چند دقیقه خروج از منزل نیاز دارند. افراد مبتلا به کمبود ویتامین D. ممکن است به مکمل‌ها نیاز داشته باشند. مکمل‌های ویتامین D. می‌تواند به محافظت در برابر عفونت‌های حاد تنفسی کمک کند.

آهن، روی، سلنیوم

ما به آهن، روی و سلنیوم احتیاج داریم. رشد سلول‌های ایمنی از جمله عملکرد‌های دیگر آهن است. آهن با افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد که می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد، به از بین بردن عوامل بیماری زا کمک می‌کند. همچنین، واکنش‌های آنزیمی را که سلول‌های سیستم ایمنی برای شناسایی و هدف شناسی پاتوژن‌ها ضروری می‌کند، تنظیم می‌کند.

 

غذا‌های کامل غلات حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی مهم هستند. روی به حفظ یکپارچگی پوست و غشا‌های مخاطی کمک می‌کند. روی و سلنیوم نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و به برطرف کردن برخی از آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. آهن در گوشت، مرغ و ماهی یافت می‌شود. منابع گیاهی شامل حبوبات، غلات کامل و غلات صبحانه غنی شده از آهن است. روی در صدف و سایر غذا‌های دریایی، گوشت، مرغ، لوبیای خشک و آجیل یافت می‌شود. گوشت، غلات و قارچ منابع غذایی خوبی برای سلنیوم هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر