کد خبر: 81684
A
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم:

کرونا در استان قم مدیریت، ولی هنوز مهار نشده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ویروس کرونا دراین استان مدیریت شده ولی هنوز مهار نشده و تحقق این امر نیز به عملکرد عمومی جامعه در طرح فاصله گذاری اجتماعی مرتبط می‌باشد.

کرونا در استان قم مدیریت، ولی هنوز مهار نشده است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد رضا قدیر عصر روز گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران قم درتالار کرامت استانداری قم، تاکید کرد: در حال حاضر بحث فاصله گذاری هوشمند باید با ظرافت خاصی اعمال شود.

وی گفت: پیک کرونای خیلی واضحی نداریم، و منتظر هستیم تا پایان فروردین ماه آن را کنترل کنیم.

رییس علوم پزشکی قم افزود: کلیه بیماران کرونایی اعم از افراد بومی و همچنین اتباع خارجی با مکانیسم های تعریف شده تحت پوشش رایگان خدمات بیمه سلامت قرار دارند.

وی با اشاره به طرح فاصله گذاری هوشمند توجه به آن را بویژه در مراکز و اجتماع های عمومی حائز اهمیت دانست، و گفت: فروشگاه‌ها و مجتمع های تجاری نباید در این طرح مورد غفلت واقع شوند.

این مسئول همچنین توجه به نیازهای روحی و روانی افراد جامعه در دوران پسا کرونا را ضروری خواند، و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی باید یک بسته فرهنگی را ارائه کنند و علوم پزشکی نیز برای همکاری آمادگی دارد.

۸۶ درصد جمعیت قم غربالگری کرونا شدند

رییس  مرکز بهداشت قم نیز دراین جلسه با اشاره به اجرای طرح های غربال‌گری، فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله‌گذاری هوشمند در قم، خاطر نشان کرد: از مجموع یک میلیون و ۲۹۰ هزار جمعیت قم بالغ بر یک میلیون و ۱۱۴ هزار تَن معادل ۸۶ درصد برای پیشگیری از کرونا تحت مراقبت و غربالگری قرار گرفتند.

سیامک محبی همچنین با اشاره به پایان یافتن طرح مراقبت در مراکز روستایی استان گفت: نرخ خدمات سلامت قم در مراکز روستایی از مرز ۹۰ درصد عبور کرده و در برخی روستاها نیز کار غربالگری تا بیش از ۹۹ درصد پایان یافته است.

وی گفت: در طرح غربالگری در مراکز شهری استان نیز به دلیل نداشتن شماره تماس افراد ساکن منطقه با تاخیر نسبی مواجه هستیم، که این موضوع در بیشتر استان ها که ۱۰۰ درصد جمعیت شهری خدمات بهداشتی دریافت می‌کنند، وجود دارد و در شهر تهران نیز به مراتب جدی تر است.

وی  با اشاره به فعالیت ۹ مرکز درمانی ۱۶ ساعته در این استان، افزود: ۱۱ هزار و ۴۶۵ بیمار کرونایی یا مشکوک به کرونا پس از خود اظهاری و غربالگری توسط مراقبان سلامت درمرحله نخست به این مراکز مراجعه کردند، و بعد از معاینه بوسیله کادر درمانی و پزشک بخش اعظمی از این افراد در منزل قرنطینه شدند .

محبی گفت: نزدیک به ۵۱۲ هزار نفر از مردم قم در سامانه غربالکری وزارت بهداشت ثبت نام کردند، و این افراد بخشی از حدود یک میلیون و یکصد هزار نفری هستند که برای آنها غربالگری صورت گرفته و دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در میان ۶۱ دانشکاه علوم پزشکی کشور رتبه ۶ را دارد.

معاون علوم پزشکی قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز طرح ثبت نام صنوف کم خطر در سامانه وزارت بهداشت، گفت: ثبت نام حدود ۵۸ صنف کم ریسک تعیین شده از سوی ستاد ملی کرونا در این سامانه در بازه زمانی یک هفته الزامی است.

محبی افزود: همه واحدها ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند که پس از دریافت کد رهگیری ثبت نام، توسط دستگاه های بازرسی و نظارتی پیگری و دنبال می شود.

وی بیان کرد: این مهلت توسط وزارت کشور تعیین شده و قابل تمدید کردن نیست و با اصنافی که در خصوص ثبت اطلاعات خود اقدام نکنند، طبق قانون برخورد خواهد شد و به احتمال خیلی زیاد پلمب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه اعلام کرد: تاکنون ۷۰ هزار و ۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزار و ۳۵۷ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۸۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۰۰۲۹ نفر رسید.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر